Uskotko yhteen uskonnolliseen totuuteen vai oletko avoin eri uskontojen totuuksille?
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="23.03.2010 klo 20:17"]
uskontoaloituksia? Mitä tarkoitusta varten: oletko toimittaja tai opiskelija tai vain henkilökohtaisesti kiinnostunut aiheesta?
Uskotko yhteen uskonnolliseen totuuteen vai oletko avoin eri uskontojen totuuksille?
Uskon, että jokainen uskonto pohjautuu alunperin samasta lähteestä, samoista historiallisista tapahtumista, jotka on kirjoitettu sen ajan (tai tapahtumien jälkeisen ajan) tietämysten mukaan. Uskon kaiken luojaan tietyllä tavalla. Totta tämä moniuloitteinen maailmankaikkeus mielestäni on, ja elävät pystyvät sitä muokkaamaan. Ja jonkun on täytynyt kaikki luoda alun perin.
Se, että kristinuskon jumala tuli suurella savuisella ja tulisella pilvellä tapaamaan ihmisiä, otti tärkeitä Raamatun henkilöitä kyytiin ja kiersi avaruutta, sekä se, että joku tärkeä henkilö oli metallisen kalan sisällä 3 päivää tms. kuulostaa mielestäni jutuilta, jotka nykymaailmassa voisi tulkita tekniikan jutuiksi, ei jumaluuteen liittyväksi. Oma kuva jumalasta on sellainen, joka ei tarvitse mitään avaruusaluksia tai muuta tekniikkaa...
Miettikää kristityt ja muut uskovaiset hetki niitä tarinoita. Ja miettikää sitä, että vedenpaisumuskertomus ei ole alunperin Raamatusta, vaan 2000 eri tarinaa, monet paljon vanhempia kuin Raamatun tarinat, kertoo tästä samasta jutusta. Ja monista muista asioista joista Raamatussa puhutaan.
Voi olla paljon tosiasioita, joita on tapahtunut, mutta ei niitä silloin vain osattu selittää. Voi olla että kehittyneet sivilisaatiot, tai vaikka avaruusoliot, oikeasti muokkasivat ihmiskuntaa, geneettisesti tai vain auttamalla.
Minun uskoni on ainoa oikea ja se on itse elämä kaikkine kuvioineen sen suurempaa Jumalaa ei ole olemassa. Jos uskoisimme esm Kristin uskon jumalaan niin sinun olisi uskottava, että hän on laupias ja armahtavainen Jumala. Vaikka hän istuu jossakin helvetin ja taivaan väli mailla ja tulee nautiskelemaan tai parhaillaan nauttii siitä kun syntinen liha kärventyy helvetin tulessa jos et tätä usko niin joudut helvettiin. Jos et usko, että Jumala tapatti Israelin kasalla kaupungeittain ja maittain ihmiset kaikki naiset lapset, eläimet sekä miehet. Vaikka sen hänen sanastaan luet niin sinun on pidettävä häntä rakkaana laupiaana ja armahtavaisena isänä. Jos et näin tee niin joudut helvettiin kun et häntä ehkä rakasta. Sitten hän vielä lupaa kostaa tuleville sukupolvillesikin kolmanteen ja neljänteen polveen, kaikki ne synnit jotka olet ehkä tehnyt. Aika julma Jumala, mutta sinun on rakastettava häntä muuten et ole uskossa ja joudut helvettiin jossa sinua iankaikkisesti grillataan sammumattomassa tulessa. Jos et rakasta häntä, niin joudut helvetin grillattavaksi.
Nämä kaikki yllä kirjoitetut asiat on kirjoitettu raamattuun pohjautuen, joten minä en ole keksinyt itsestäni tähän mitään.
Minun käsittääkseni maailmassa ja maailmankaikkeudessa on vain yksi ainoa totuus (ainakin tässä todellisuudessa). Oman uskoni mukaan se totuus on, että on olemassa Jumala joka on luonut maan ja ihmiset ovat hänen kirjaimellisia lapsiaan ja tarkoitus on että palaamme kuoleman jälkeen isämme luo Jeesuksen sovituksen avulla.
Jokainen saa tietysti uskoa tavallaan (mikä ei kaikissa maissa ole itsestäänselvyys!) ja tulen itse omassa uskossani onnelliseksi. Lopulta jokaiselle tulee kuitenkin se totuuskin ilmi, viimeistään sitten kuoleman jälkeen kun saa nähdä miten asiat oikeasti ovat. Ei totuutta jonkun pienen ihmisen uskominen tai uskomatta oleminen mihinkään muuta, enkä oikein voi käsittää miten niin monen takapuolta voi kutittaa toisten uskonnot..
Minäkin olen agnostikko.
Olen kiinnostunut uskonnoista, ja vakaasti sitä mieltä, että ei voi tietää voiko jonkun uskonnon uskomukset ja jumalat olla totta. Hyvinkin voi olla, tai sitten voi olla olematta. Mielenkiintoisia teorioita ne joka tapauksessa ovat..
[quote author="Vierailija" time="23.03.2010 klo 17:35"]
En voisi kuvitellakaan lopettavani ajattelemista ja alkavani seuraamaan jonkin systeemin tiukkoja sääntöjä siitä, mikä on totuus juuri heidän mielestään. Minusta se on jotenkin käsittämättömän kapeaa ja silmälaput silmillä kulkemista. Miten voidaan vaan "unohtaa" se, että kaikissa uskonnoissa ihmiset kokevat, että tämä on just se oikea totuus.
Uskonnot lähinnä tukevat ihmisen taipumusta itsekkyyteen: MINÄ olen oikeassa ja tämä ja tämä systeemi todistaa tämän väittämäni oikeaksi.
[/quote]