Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten kotihoidontuesta

Vierailija
22.03.2010 |

Oletko saanut tukea äitiyslomalla vai vanhempainvapaalla?

Oma hakemus evättiin, pitänee odottaa vanhempainvapaata.

*Kaikesta kela säästääkin*

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit saada kotihoidontuen hoitolisä-osaa. Kuten tässäkin ketjussa on jo todettu. Kotihoidontuen perusosaa ei voi saada - kuten on jo todettu, eikä myöskään kunta- tai sisaruslisiä.

Tätä tarkoitin, kun sanoin, että jossakin poikkeustapauksissa voi saada. T: 32

Vierailija
2/40 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kotona hoitamassa vauvaa, niin kai se isomman hoitaminen menee siinä sivussa vaikka saiski saman verran rahaa! Eihän se mikään palkka sentää ole että kuinka paljon/monta lasta hoidat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että voit saada kotihoidontukea myös silloin kun olet töissä, ei siis ole pakko äitiys- ja vanhempainvapaan jälkeen jäädä hoitovapaalle. Kotihoidontukea maksetaan, jos alle 3v. lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.

Vierailija
4/40 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kun olin hoitovapaalla niin kävin myös välillä töissä eli olin osittaisella hoitovapaalla. Oli viikkoja kun olin joka päivä töissä ja välillä taas vain yhden päivän riippuen miehen töistä eli meistä aina jompikumpi kotona lasten kanssa.

Nyt olen äitiyslomalla eli en saa mitään kotihoidontukea. ja asiaan...

Voikohan mies jäädä nyt hoitovapaalle vaikka minä olen äitiyslomalla? muistaakseni jossain luki näin. Eli jos mies jäisi myös "osittaiselle" hoitovapaalle saisi hän sen kelan suuren 200e mutta voisi käydä normaalisti töissä koska minä olen kotona. Teoriassa mahdollista mutta kai se huijaus olisi.

Mahtoikohan kukaan ymmärtää mitä tarkoitan =D

Vierailija
5/40 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kun olin hoitovapaalla niin kävin myös välillä töissä eli olin osittaisella hoitovapaalla. Oli viikkoja kun olin joka päivä töissä ja välillä taas vain yhden päivän riippuen miehen töistä eli meistä aina jompikumpi kotona lasten kanssa. Nyt olen äitiyslomalla eli en saa mitään kotihoidontukea. ja asiaan... Voikohan mies jäädä nyt hoitovapaalle vaikka minä olen äitiyslomalla? muistaakseni jossain luki näin. Eli jos mies jäisi myös "osittaiselle" hoitovapaalle saisi hän sen kelan suuren 200e mutta voisi käydä normaalisti töissä koska minä olen kotona. Teoriassa mahdollista mutta kai se huijaus olisi. Mahtoikohan kukaan ymmärtää mitä tarkoitan =D

makseta kahta sosiaalietuutta päällekäin, vaikka hakijoina olisi mies ja vaimo. Sitten jos olette molemmat töissä, voitte saada kotihoidontukea, koska sitten se ei enää ole mikään sosiaalietuus.

Voitte myös olla osittaisella hoitovapaalla molemmat yht´aikaa, mutta ette samaan aikaan päivästä/viikosta. Mutta siihen on sitten taas ihan muut ehdot ja Kelan korvaus on 90 € kk:ssa, ei mitään 200.

Vierailija
6/40 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä minä sain n250e kun olin hoitovapaalla ja osittain töissä. oli kyseessä alle 3v lapsi.

Vierailija
7/40 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä minä sain n250e kun olin hoitovapaalla ja osittain töissä. oli kyseessä alle 3v lapsi.

silloin sait? Kotihoidontukea vai?

Vierailija
8/40 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain vauvasta normituet. Mutta sitten kun oli toinen alle 3v lapsi, sain hoitolisää n.90€

Vierailija
9/40 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joko on hoitovapaalla, eli tarkoittaa sitä, että on työpaikka odottamassa ja on sieltä työstä pois hoitaakseen lasta.

Sitten on toinen vaihtoehto, eli saa kotihoidontukea, koska lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Silloin voi olla kokoaikatyössä, osa-aikatyössä, keikkatyössä ihan missä ja kuinka paljon vaan.

Sitten on vielä osittainen hoitovapaa, jolle voi jäädä, jos on alle kolmasluokkalainen lapsi, on kokoaikatyössä ja lyhentää sen työaikansa lapsen hoidon vuoksi. Jos lapsi on alle 3v tai 1. tai 2. luokkalainen, Kela maksaa osittaista hoitorahaa 90€/kk.

Näin siis pääpiirteissään, tietysti on muutamia poikkeusjuttujakin, mutta kun nämä asiat sisäistää, pärjää jo pitkälle.

Vierailija
10/40 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit saada kotihoidontuen hoitolisä-osaa. Kuten tässäkin ketjussa on jo todettu.

Kotihoidontuen perusosaa ei voi saada - kuten on jo todettu, eikä myöskään kunta- tai sisaruslisiä.

Luepa tarkemmin kirjoitukseni. Voi saada sitä perusosaakin jos tulot sen sallivat, mutta ei täysmääräisenä, vaan vanhempainpäivärahan ja kotihoidontuen erotuksen ja lisäksi hoitolisää, joka on aina tulosidonnaista. Kuntalisistä en tiedä, enkä ymmärrä mitä tarkoitat sisaruslisillä.

Omalla kohdallani tulen saamaan tuota hoitolisää pienehkön summan.

Lisäksi lasten lukumäärä vaikuttaa ja heidän iät. Esim. jos on useampi alle 3-vuotias, kelan tukia saa luonnollisesti enemmän myös vanhempainpäivärahakaudella.

Vierailija
11/40 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kotona hoitamassa vauvaa, niin kai se isomman hoitaminen menee siinä sivussa vaikka saiski saman verran rahaa! Eihän se mikään palkka sentää ole että kuinka paljon/monta lasta hoidat!

Nimenomaan kelan tuki/tuet ovat äidin palkkaa omien lasten hoitamisesta!!!

Vierailija
12/40 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt ihan inttämiseksi?! Mulle tuli Kelalta kirje, jossa tämä selvällä suomen kielellä sanotaan, että hoitorahaa voi saada, jos laskennallisen hoitorahan ja vanhempainpäivärahan erotus sen sallii. Näin se vain on. Mutta käytännössä tosi harva sen saa. Itsekään en sitä saa, mutta laskemalla voi ymmärtää, että jos on vaikkapa minimi äp-rahalla ja lapsia on tosi monta alle kouluikäistä, niin silloin saattaisi olla mahdollisuus siihen hoitorahaankin.

T: 34 ja 38 muistaakseni

Vierailija
13/40 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain kuopuksen äitiys- ja vanhempainrahakaudella 2 v -esikoisesta saman verran hoitotukea kuin olisin saanut ilman tätä kuopusta. Eli kotihoidontuki + hoitolisä + kuntalisä (Helsinki). Maksettiin kuitenkin kahtena erillisenä tukena eli äitiyspäivärahana (minimi-) ja sitten hoitotuen ja äitiyspäivärahan erotuksen verran hoitotukena. Mutta näin siis pienituloisessa opiskelijaperheessä ja Helsingissä, joka paikassahan ei kuntalisää saa.

Vierailija
14/40 |
22.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin tietty vanhempainRAHAkaudella! :D

Siis kun jään kotiin enkä palaa töihin. Okei, silloin maksetaan!

Jännä ettei äitiyslomalla -tai siis aina tonne vanhempainvapaalle makseta, vaan "säästetään" 9 kk.

Ap

Vierailija
15/40 |
22.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa kotihoidontukea vanhempainrahakaudella sen kummemmin.

Vierailija
16/40 |
22.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jos jää kotiin hoitaan lasta eikä palaa töihin kun vanhempainvapaa loppuu, jää vanhempainRAHAkaudelle kotiin eikä lapset ole kunnallisessa hoidossa.

Mutta joku saa siis äitiyslomalla ja vanhempainvapaallakin?

Ap

Vierailija
17/40 |
22.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyslomalla maksetaan äitiyspäivärahaa. Tältä ajalta et saa kotihoidontukea. Tämä kestää kolme kuukautta. Sen jälkeen alkaa vanhempainvapaa, jolta saa vanhempainrahaa. Tältä ajalta ei myöskään saa kotihoidontukea. Tämä kestää n. 6 kk. Vasta tämän jälkeen voit saada kotihoidontukea, mutta siltä ajalta ei sitten mitään muuta tukea (äitiys- tai vanhempainrahaa) saakaan. Selvisikö nyt?

Vierailija
18/40 |
22.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempainpäivärahakauden aikana voidaan vanhempainpäivärahan määrästä riippuen maksaa perheelle kotihoidon tukea, jos perheen muu alle kouluikäinen lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa.

Eikös tästä ollut alunperin ap:lla huoli...

Vierailija
19/40 |
22.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempainrahakausi = vanhempainvapaan aika, jolloin maksetaan vanhempainrahaa. Sen jälkeen olet hoitovapaalla tai palaat töihin.

Vierailija
20/40 |
22.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä kysyin. Että onko joku saanut ennen kotiin jäämistä (siis vanhempainvapaalla, äitiyslomalla) tukea lasten hoitamiseen.

Minä en saanut.

Ja nimenomaan olen äitiysvapaalla, kohta alkaa vanhempainvapaa.

Ja siis vanhempainRAHAkaudelta saa ilmeisesti kaikki, ei siis ole sama kuin vanhempainvapaa. Tälle ajalle on nimikin, kun ei palaa töihin.

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän