Reumaatikot, apua kaivataan.
Mitä kannattaa lääkäriltä pyytää tai lääkärille sanoa, kun on menossa (mahdollisten) reumakipujen takia vastaaotolle (yleislääkärille)? Kannattaako tarkistaa crp, onko se yleensä koholla, kun on kivut päällä? Miten helposti saa lähetteen reumapolille tai reumalääkärille? Kyselen, kun olen saanut käsityksen, ettei reumakipuihin monesti suhtauduta vakavasti.
Kommentit (8)
mulla oli lasko 20 vaikka isot nivelet tulehtuneen ja polvissa vettä jne.
Tuloksia en ole vielä saanut, eikä torstaina lääkärillä käydessäni olleet vielä kivut päällä. Nyt olen kipuillut raskaasti perjantaiaamusta saakka ja ajattelin mennä uudestaan lääkäriin, koska en pysty kipujen takia meneään töihin. Tämä kipu on minulle aivan uutta, aiemmin on ollut vain lievempiä reuman oireita ja minulta tuo sukurasite löytyy myös.
ap
polven punktioinnissa ennen läheettä reumapolille.
Ei auttanut, vaikka keroin, että selkäni on ollut kipeä aiemmin. En siis ollut siitä käynyt valittamassa.
Eli kannattaa joka kolotuksesta käydä siellä, niin on sitten mustaa valkoisella, että sinua on enenkin jonnekin koskenut.
Multa kyllä on aina verikokeet otettu, mutta reumatekijä on nega. Joten sen perusteella ei läheteeä herunut.
Crp aina parinkympin luokkaa.
Tai siis käytännössä se on kyllä potilaalle hyvä asia, koska reumaennuste on tuolloin parempi, mutta diagnoosin saantia se hidastaa.
Mulla oli reumatekijä monikymmenkertainen normaalin nähden, joten diagnoosin sain samantien.
Minulla on erinomaiset veriarvot ja reumatekijä negatiivinen - mutta selkärankareuma...
Onneksi lääkäri lähetti uudelleen testeihin sillä perustella, että äidilläni on reumatekijä positiivinen. Uudessa testissä todettiin kudostyyppi hla-b27 positiiviseksi (sori jos termit on vähän hukassa...); tuo hla-b27 on useilla selkärankareumapotilailla positiivinen (ei kuitenkaan kaikilla, eikä kaikilla positiivisilla ole selkärankareumaa).
Tulehdusarvot olivat täysin normaalit, samoin hemoglobiini. Reumatekijä vain vähän koholla mutta sitrulliinivasta-aineet taivaissa. Onneksi se testi otettiin, koska siten sain varman diagnoosin. Ja kun lääkitys saatiin ajoissa, niin kivut katosivat sen siliän tien. Välillä saattaa vieläkin olla huonompia päiviä mutta pääsääntöisesti sairaus ei vaikuta elämääni millään tavalla.
Minua ei tk-lääkäri uskonut. Menin yksityiselle reumatologille ja reuma löytyi. Tunnistin itse oireet, kun olen "reumasukua", mutta tk:ssa ei vain uskottu. Nyt hoidossa ja voin hyvin. Ole tiukkana!