G: Äitiyteen/Lasten kasvatukseen liittyvä neuvo, joka ei koskaan toiminut teillä?
Meillä: kiinnitä kiukkuavan uhmiksen huomio toisaalle, niin hän rauhoittuu. Lapsi sai entistä pahemmat raivarit, jos yritin moista.
Kommentit (37)
Kilin kullit! Mun yksi kaveri oli tosi ärsyttävä, kun toitotti alvariinsa, kuinka heillä on nukuttu 6kk iästä omassa sängyssä, omassa huoneessa. Meillä ei onnistunut sitten millään. Saatiin apua ensi- ja turvakodin unikouluttajalta sekä tukea neuvolasta. 3 kk jaksettiin pitää unikoulua (joka siis YLEENSÄ toimii 3:ssa yössä...) ja sit siirryttiin perhepetiin ja edelleen lapsi nukkuu meidän sängyssä. Kaikki nukkuu hyvin. :) Meillä siis oli sen kolme kuukautta öisin huutoa 4-5 tuntia. Oltiin tyhmiä, kun niin kauan yritettiin.
Nyt tää mun neuvokas ystävä on jo kahden lapsen äiti ja tän kakkosen kohdalla hän on ihan 'yhtä äkkiä' huomannut, et ne lapset voikin olla erilaisia. Heidän pikkukakkonen kun ei nuku ollenkaan jos ei äiti ole vieressä. Mä olen varmaan tosi katkera ämmä, mut mua ärsyttää oikein kahta kauheemmin ne sen kommentit sillon kun meillä oli vaikeaa :D :P
Nyt tää mun neuvokas ystävä on jo kahden lapsen äiti ja tän kakkosen kohdalla hän on ihan 'yhtä äkkiä' huomannut, et ne lapset voikin olla erilaisia. Heidän pikkukakkonen kun ei nuku ollenkaan jos ei äiti ole vieressä. Mä olen varmaan tosi katkera ämmä, mut mua ärsyttää oikein kahta kauheemmin ne sen kommentit sillon kun meillä oli vaikeaa :D :P
Minusta kaikille helppojen vauvojen smart ass -äidille pitäisi ihan lakisääteisesti tulla kakkonen, joka on huippuvaativa vauva.
t.30 (katkera ämmä minäkin)
neuvottiin esikoisen kohdalla vaihtamaan vaippa ennen syöttämistä. Muuten hyvä, mutta vauva kakkasi aina joko syömisen aikana tai heti sen jälkeen ..myös yöllä. Toinen 'hyvä' neuvo liittyi kuivaksi oppimiseen. Kaikkia neuvoja ja ohjeita yritin, mutta niistä huolimatta lapsi oppi kuivaksi ihan omaa tahtiaan. Millään opettamisilla ei ollut vaikutusta :) Isovanhempien neuvot ovat olleet ihan omaa luokkaansa: *kyllä lapsia joskus PITÄÄ tukistaa *3-vuotias voi ihan hyvin olla kerrostalon pihalla 6-vuotiaan kanssa.
Oli äitini kertoman mukaan ohje silloin 70-luvun lopulla.
Vauva vaistoaa, että äitiä hermostuttaa ja niin vauvakin hermostuu. No ei rauhoittunut, kun vatsassa kiersi ja sattui. Ei edes niiden superrauhallisten isovanhempien syliin ;-)
niin rauhoittuu. No ei todellakaan! Entistä enemmän hyöri, pyöri ja huuti. Siis ei perhepetiä meillä!
Laita lapsi myöhemmin nukkumaan, niin se nukkuu aamulla pitempään, niin saat itsekin nukkua pitenpään. No ei todellaakan! Heräävät molemmat tasan samaan aikaan täysin riippumatta siitä moneen ovat illalla valvoneet. Ovat tietysti sitten valtavan paljon kiukkuisempia seuraavan päivän, kun ovat väsyneitä.
Minusta kaikille helppojen vauvojen smart ass -äidille pitäisi ihan lakisääteisesti tulla kakkonen, joka on huippuvaativa vauva. t.30 (katkera ämmä minäkin)
mulla on ns. helppo vauva, ja ootan nyt kakkosta! toivottavasti tulisi yhtä helppo kuin esikoisesta! onneksi en ole jaellut neuvojani kellekään, joten ehkä mulle ei ainakaan "kostoksi" siunaannu hankalaa vauvelia.
esikoisen kohalla neuvo selällään nukuttamisesta ekat kuukaudet (kätkytkuolemariskin pienentämiseksi) ei toiminu meillä, mutta masullaan vauveli veti mielellään sikeitä.
Lapsentahtisuus jos mikään nimenomaan EI ole konsepti.
Lapsentahtisuus
...Vihaan koko konseptia.
"Laita vauva pinnasänkyyn nukahtamaan itsekseen. Jos vauva itkee, ota syliin, rauhoita ja laita sitten takaisin pinnasänkyyn nukahtamaan."
Meidän esikoisvauva itki jos hänet laittoi hereillä pinnasänkyyn. Joskus kokeilin tätä yllä mainittua neuvoa. Vauva itki tietysti heti, joten otin syliin ja rauhoitin, ja laitoin takaisin pinnasänkyyn. Heti pinnasänkyyn laskemisen jälkeen lapsi alkoi itkeä uudestaan, otin uudestaan syliin. Samaa jatkettiin, kunnes lapsi ei rauhoittunut enää edes sylissä, kun tiesi kohta taas joutuvansa pinnasänkyyn... Lopetin.
Isommasta tuli katkera pientä kohtaan...
niin ei tule herkkäuniseksi. No juu, ei auttanut totuttelut. Vasta nyt 1v nukkuu melko sikeästi eikä havahdu kaikkiin äännähdyksiin. Sitten just nämä neuvot, miten uhmaan pitää suhtautua ja miten rajoista pidetään kiinni. Neuvojat (useimmiten) tarkoittaa hyvää, mutta olisi ihan kiva, jos ymmärrettäis se, että lapset on erilaisia. Eli, jos naapurin Jere nukahtaa aina omaan sänkyyn kun saa tutin suuhun, niin se ei tarkoita sitä että joku toinen lapsi tekee niin. Ja vika ei tosiaan ole aina äidissä...
...Vihaan koko konseptia. Joissakin asioissa on mahdollista olla lapsentahtinen, ja tottakai pitää huomioida kaikessa tekemisessään lapsi. Mutta se että oltaisiin menty lapsentahtisesti unen ja ruuan kanssa... Oltas pöpilässä koko sakki. Lapsen tahti kun oli valvoa aamu viiteen.
Lapselle syliä ja rakkautta päivällä ja ruokaa runsaasti tarjolla... Ja yöllä syötetään ja vaihdetaan vaippaa vain sen mikä on pakko ja sekin vähäeleisesti.
Taapero on fiksu, iloinen, aktiivinen ja puhuu kuin papupata.
Meidän lapsi herää aikaisemmin, jos sen laittaa aikaisemmin nukkumaan. Unen pituus on vakio (10 tuntia yössä).
Juu ei...
Eli ylenmääräsestä riehumisesta ei seuraa väsy, vaan entistä pahempi riehuminen.- pitää ennakoida ja alottaa rauhottumaan ennen nukkumaanmenoa ennenkun meno yltyy ihan mahottomaksi.
Eli vanhankantanen "väsytystaktiikka" ei toimi meidän pojilla. Uimisreissu on ainoo minkä jälkeen uni tulee helposti..
Vauvan paino ei noussut riittävästi silloin, kun imetin häntä vain kitinää kuultuani. Kun aloin imettää häntä ilman pyyntöjä noin tunnin, kahden välein päivisin, niin johan painokin alkoi nousta.
jos lapsi hakee huomiota kielletyillä tempuilla. Jos oltais tätä noudatettu, meillä ei ois yhtäkään ehjää tavaraa ja kuopus ois kuollut isoveljen käsiin.
Meillä on tosi kovatahtoinen poika, jonka kasvatukseen ollaan saatu vaikka mitä ohjeita. Mut sitä ei vaan tajua, miten sinnikäs voi 3-vuotias olla, jos itellä on helpommat lapset.
Ja kaikki ne uhkailut, että jos nyt teette näin, niin saatte vielä rippikoululaista pissittää/nukuttaa/syöttää jne.
"no se on ihan siitä kiinni mihin vauvan TOTUTTAA" että mua sieppaa toi koko lause!!!
Toinen suosikkini on "se on ihan vanhempien (ts.äidin) viitseliäisyydestä kiinni".
vaan maistatat, et tee syömisestä numeroa etkä anna jälkiruokaa jos ei maista.
Toinen, ei se opi nukkumaan omassa sängyssä jos totutat viereen
Imetin sensijaan onnellisesti tyttöä 2-vuotiaaksi, lapsi vieroittui ihan itse. Voi sitä RAIVOA, minkä aikaisempi vieroittamisen yritys sai aikaan...
lähinnä nukkuvat. Hah hah. Ja ihmeellinen on myös tämä ajatus, että vastasyntyneen voi OPETTAA vaikka mihin.
äidit, joilla on ollut helppoja vauvoja. Kuvittelevat tosiaan rassukat "opettaneensa" vauvansa hyväunisiksi ja vähäitkuisiksi. Ja ovat penteleet kovia jakelemaan ohjeitaan meille vaativien vauvojen äideille. Ihan vihaksi pistää, kun muistelen, mitä kaikkea olen lapseni vauva-aikana saanut kuulla.