Huutaako muden lapset?
Tai jos ovat huutaneet niin miten helpotti?
Meillä siis kumma tapa 6-vuotiaalla pojalla jutella kuin kuuroille eli "huutaen". Olen huomauttanut asiasta kauniisti ja itse keskustellut rauhallisesti ja hiljaa. Mikään ei tunnu auttavan. Oli joskus korvat vaikusta tukossa ja ehkä oppi siitä huutamaan, mutta korvat on imetty puhtaaksi ja kuulo hyvä eli sen puolesta tilanteen olisi pitänyt jo vuodessa muuttuakin/normalisoitua.
Lapsia meillä on 4 ja joskus ääntä muutoinkin tarpeeksi ettei ole kiva kun joku huutaa, vaikka vieressä olisi (ja ehkä kuvittelee sitten ettei muuten kukaan kuule ellei huuda).
Innostuneena huutaa, hermostuneena huutaa, melkein aina huutaa asiansa. :(
Mitenköhän saisi sen tavan kitkettyä? Vai meneekö ohi vanhemmiten?
Kommentit (5)
Meidän 4-vuotias kyllä huutaa koko ajan, mutta ei niinkään puhuessaan vaan leikkiessään itsekseen. Kiljumiseen mä suhtaudun niin kuin mihin tahansa huonoon käytökseen, kiellän ja jos se ei lopu niin siitä tulee rangaistus (jonkin lelun joutuminen hyllylle määräajaksi).
5-v tyttö puhuu ERITTÄIN kuuluvalla äänellä (mun mielestä huutaa) ja karjuu HETI jos joku ei mee oman mielen mukaan.
Jos huomautan huutamisesta sanoo että ei huuda.
Muistelen että vanhemman kanssa oli samaa mutta jossain vaiheessa meni ohi.
Jospa ne oppii säätelemäään ääntään, toivotaan ainakin :D
lasten äänenkäyttö on 'luonnollista' eli eivät jännitä äänihuuliaan samalla tavalla kun vanhemmat ihmiset. Joten siksi eivät ehkä itse tajua huutavansa.
´Lisäksi meillä tyttö on itse 'kuuro' eli ei välillä ollenkaan kiinitä huomiota siihen että hänelle puhutaan tai vastaa vaikka kuuleekin... luultiin jossain vaiheessa että olisi kuulo-ongelmia, mutta tutkittiin ja oli ihan normaali kuulo. Persoonallisuusasia luulen.
Naapurissa on myös vielä kovaäänisempi tyttö, joka puhuu huutaen = todella kovalla äänellä koko ajan.
Se on ärsyttävää. Muuten kiva ja reipas tyttönen, mutta päätä särkee kyläilyn jälkeen. Vilkas, innokas ja puhelias... ja hemmetin kovaääninen.
ap