Kokemuksia Aupaireista
Kertokaahan kokemuksia aupaireista, sekä jos olette itse olleet aupaireina tai jos teillä on ollut aupair.
Muutamme keski-eurooppaan ja harkitsemme aupairin ottamista avuksi. Meillä on kolme pientä lasta, ja mies matkustaa työn vuoksi paljon (melkeinpä viikoittain, ja välillä yli viikon matkoja).
Lapsista 5-vuotias on tarhassa 5pv/vko, 3-vuotias 3pv/vko ja vauva on kotona.
Minkälaista palkkaa aupaireille maksetaan? Minkälaista apua voin aupairilta odottaa? Jos vaikka lapsi/lapset ovat oksennustaudissa ja mies matkoilla, niin voinko olettaa, että aupair auttaa yölläkin lapsen hoidossa? Mitä kautta aupairia kannattaisi hakea?
Kommentit (3)
Kokemuksia on hyvia ja huonoja - meilla on ollut kymmenkunta tyttoa vuosJos on kiva tytto, on kaikki hyvin. Joskus taas kemiat ei kohtaa sitten yhtaan ja siinahan asutte sitten samassa talossa - ihan kamalaa.
Minkälaista palkkaa aupaireille maksetaan?
Palkka riippuu maasta - minimi yleensa n. 250e/kk, Sveitsissa n. 400e/kk.
Minkälaista apua voin aupairilta odottaa?
Sovitte etukateen miten au pairin tyopaivat menevat. Itse kerron mista mihin oletan heidan tekevan toita (esim. 12-17.00). Jos tarvitsen apua iltaisin tms. kysyn etukateen ja annan vastaavasti vapaata joku paiva, Maasta riippuen au pair voi tehda toita 25tunnista ylospain, kannattaa tarkistaa maan sopimukset.
Jos vaikka lapsi/lapset ovat oksennustaudissa ja mies matkoilla, niin voinko olettaa, että aupair auttaa yölläkin lapsen hoidossa?
Itse en olettaisi. Mutta kai se riippuu teidan sopimuksestanne. Meilla au pairilla on (kuten jo sanoin) tarkat tyoajat. Eli jos olisi oksennustauti niin aamulla joutuisi auttamaan lakanapyykissa jne. mutta yolla en todellakaan herattaisi. Tai jos joku super-hata niin sitten maksaisin ekstraa ja antaisin itse valita tuleeko auttamaan.
Mitä kautta aupairia kannattaisi hake
Mina olen aina laittanut ilmoituksen MOLin sivuille.
Eli jos lapsilla olisi kamala mahatauti päällä ja tyyliin kolme muksua oksentaa samaan aikaan ja itkee, niin ihme olisi jos aupair ei tulisi auttamaan...! Ja veikkaan että ihan pyytämättä, ei ainoastaan hakemalla erikseen apuun.
Parhaimmillaan aupairin suhde on kuin isosisko lapsille, ja joskus se side säilyy läpi elämän. Huonoimmillaan aupair on kamala vätys joka ei osaa mitään tehdä (mamma kotona tuonut kaiken valmiiksi eteen) eikä edes halua tehdä.
Kannattaa muistaa jousto molempiin suuntiin, eli jos aupair tekee jotain ylimääräistä, niin kiittää häntä siitä jotenkin, esim. antamalla ylimääärisen vapaapäivän tai hieman ekstraa taskurahaan, tai ostamalla vakka jonkun vaatteen mitä näkee hänen ihastelevan jne. Yleensä aupair tekee työnsä hyvin kun hän näkee että työtään arvostetaan ja esim. "ylimääräiset" työt huomataan.
Olen itse ollut au pairina aikoinaan, tässä muutama vinkki.
On olemassa au pair -välitystoimistoja. Teidän kannattaa joko kääntyä sellaisen puoleen tai laittaa ilmoitus johonkin paikalliseen lehteen. Haluatteko suomalaisen vai paikallisen au pairin?
Au pairin "palkkaan" sisältyy yleensä ylläpito, matkat, mahdollisesti kielikurssi sekä taskuraha, jonka suuruus vaihtelee. Olisiko n. 300 euroa kuussa kohtuullinen? Työhön kuuluu lastenhoidon lisäksi esim. pyykkihuoltoa, kevyttä siivousta ja joskus ruoanlaittoa (esim. lounaat, välipalat).
Jos au pair asuu luonanne ja olette hyvissä väleissä, niin toki voit pyytää häntä em. tilanteessa auttamaan, mutta mitään velvollisuutta siihen ei ole. Muistelen, että lakisääteinen työaika on 30h/vko.