Yli 70% lastenlinnassa hoidetuista lapsista on keinohedelmöitettyjä
Tästä ei vaan puhuta. Pojilla on todella paljon sydänvikoja ja kives-ongelmia. Tyttölapset pääsevät helpommalla.
Tästä oli ihan dokkari pari vuotta sitten ja Lastenlinnan ylilääkäriä haastateltiin. Hänkin ihmetteli, miksei tästä asiasta puhuta.
Ajattelin vain linkata tuohon hedelmällisyyskeskusteluun tuossa alempana. Olen samaa mieltä ap:n kanssa.
Kommentit (65)
Kas kun et ehdota tatuointia/poltinrautamerkkiä keinohedelmöitettyjen lasten otsaan? Anna jo olla, tee jotain mukavaa, perjantai-ilta ja kaikki...
jaanyt levy paalle, samaa kohtaa raksuttamaan.
Ihan on "luomupoika"..ja silti ollaan sekä Lastenklinikan että Lastenlinnan "asiakkaita"..
Siis ei voi pitää paikkaansa mitenkään!
Kun me mentiin koeputkihedelmöitykseen, saatiin vihkonen jossa kyllä mainittiin, että esim. keskenmenot ja poikien epämuodostumat ovat hieman yleisempiä kuin luomuraskauksissa. Mutta vain hieman!
Täytyy olla kyllä kiitollinen: terve poika saatiin.
Tuskin nyt tämän takia keinihedelmöityksiä lopeteta tai edes vähennetään, mutta on olemassa useampiakintutkimukdia ympäri maailmaa, että keinohedelmötetyillä lapsilla on enemmän terveydellisiä ongelmia kuin 'luomulapsilla'. Eikä kaksosuus tai vanhempien ikä ole se vaikuttava tekijä. Riski on toki pieni, mutta silti todellinen.
Itse en ole uskovainen, joten en usko teoriaan, että Jumala rankaisee niitä, jotka menevät sorkkimaan hänen tontilleen. Siltikin olen pohtinut, että onko taustalla kuitenkin jokin geneettinen häiriö. Eli kyseisiä ihmisiä ei ole tarkoitettu geneettisesti saamaan lapsia, eivätkä he aikoinaan olisi saaneetkaan. Mutta nyt kun siihen on mahdollisuus, periytyy mukana epäsuotuisa ominaisuus.
Olen itse alalla, mutta tämä viimeinen kappale on ihan omaa pohdintaani perustumatta mihinkään tutkimukseen. Enkä ole hedelmöityshoitoja vastaan, mutta ehkä asioita tulisi pohtia tarkemmin, ennenkuin hoitoihin lähdetään.
Mihin lähteisiin ap perustaa väitteensä?
Saako tällä palstalla puhua mitä vaan paskaa?
Ylläpitoooooooooo
havaituista eroista: hedelmöityshoidoilla syntyneillä on enemmän lastensaantiongelmia kuin niillä jotka saaneet alkunsa ilman hoitoja. Mikä on tietysti ihan loogista, kun monet hedelmällisyyteen vaikuttavista tekijöistä on perinnöllisiä.
Ei tarvitse kuin ajatella, mien paljon lapsia syntyy nimenomaan luomusti joihinkin alkoholistien ja huumeidenkäyttäjien perheisiin.
Lisäksi tällainen väite on äärettömömän loukkaava lapsettomia kohtaan.
Tuskin nyt tämän takia keinihedelmöityksiä lopeteta tai edes vähennetään, mutta on olemassa useampiakintutkimukdia ympäri maailmaa, että keinohedelmötetyillä lapsilla on enemmän terveydellisiä ongelmia kuin 'luomulapsilla'. Eikä kaksosuus tai vanhempien ikä ole se vaikuttava tekijä. Riski on toki pieni, mutta silti todellinen.
Itse en ole uskovainen, joten en usko teoriaan, että Jumala rankaisee niitä, jotka menevät sorkkimaan hänen tontilleen. Siltikin olen pohtinut, että onko taustalla kuitenkin jokin geneettinen häiriö. Eli kyseisiä ihmisiä ei ole tarkoitettu geneettisesti saamaan lapsia, eivätkä he aikoinaan olisi saaneetkaan. Mutta nyt kun siihen on mahdollisuus, periytyy mukana epäsuotuisa ominaisuus.
Olen itse alalla, mutta tämä viimeinen kappale on ihan omaa pohdintaani perustumatta mihinkään tutkimukseen. Enkä ole hedelmöityshoitoja vastaan, mutta ehkä asioita tulisi pohtia tarkemmin, ennenkuin hoitoihin lähdetään.
joilla kaikilla oli kuolemaan johtava geneettinen häiriö.
Raskaudet olivat alkanee_ luomuna _ja helposti.
Yksi terve lapsi oli kylläkin, ja vanhemmat aikoivat tehdä lisää lapsia piittaamatta yhtään siitä, että riski syntyä sairaana on yli 50%.
Mihin lähteisiin ap perustaa väitteensä?
Saako tällä palstalla puhua mitä vaan paskaa?
Ylläpitoooooooooo
kertoi minulle yksi päivä lääkärinkierrolla, että kehitysvammaiset eivät vähene, vaikka downewja abortoidaan. Nyt on lisääntynyt kovasti nämä hedelmöityshoidoilla saadut lapset.
Yleensä eivät pysy loppuun asti sisällä ja ovat todella vaikeasti monivammaisia ja vaikeasti hoidettavia.
oeputkihedelmöitys lisää äidin ja lapsen sairastumisriskiä, vaikka suurin osa lapsista syntyykin terveinä, ilmenee terveystieteen maisteri Raija Klemetin väitöskirjasta.
Klemetin mukaan merkittävimmän riskin aiheuttaa munasarjojen hyperstimulaatiosyndrooma, jossa munasolujen tuotannon kiihdyttämiseksi annetut hormonit sekoittavat naisen elimistön toimintaa. Vaikeissa tapauksissa vatsaonteloon kertyy nestettä ja verenpaine laskee, jolloin tila vaatii sairaalahoitoa. Hyperstimulaatiosyndrooman takia joutui sairaalaan Klemetin aineistossa 2–4 prosenttia naisista.
Noin 15 prosenttia koeputkihedelmöityshoitoa ja kahdeksan prosenttia muita hedelmöityshoitoja saaneista naisista päätyi komplikaatioiden tai keskenmenon takia sairaalaan saatuaan hoitoja keskimäärin 1,5 vuotta.
Koeputkilapset syntyivät verrokkeja useammin ennenaikaisina, olivat useammin pienipainoisia ja tarvitsivat enemmän respiraattori- ja teho- tai valvontahoitoa. Heillä oli verrokkeihin nähden kolminkertainen CP-vamman riski ja 1,3-kertainen epämuodostumien riski. Myös kehitys- ja käyttäytymisongelmien riski oli suurempi kuin verrokeilla.
Lasten sairastumisriskin suureneminen liittyi monisikiöisten raskauksien suureen lukumäärään: 36 prosenttia oli kaksosia tai kolmosia. Kaksos- ja kolmosraskauksien määrä on kuitenkin vähenemässä, mikä pienentää riskiä.
Stakesin tutkimuksen mukaan koeputkihedelmöitys lisää vauvojen epämuodostumariskia. Riski on kohonnut nimenomaan yksisikiöisissä raskauksissa.
Koeputkihedelmöitys lisää vauvoille epämuodostumariskiä. Stakesin tutkimuksen mukaan tuhannesta syntyneestä koeputkihedelmöityslapsesta 43:lla on merkittävä synnynnäinen epämuodostuma, kun tavallisesti näin on 29:llä. Epämuodostumia on ollut poikavauvoilla erityisesti sukuelimissä.
Tutkija Reija Klemetti Stakesista sanoo, että riski oli kohonnut nimenomaan yksisikiöisissä raskauksissa. Syytä tähän ei tiedetä. Tutkimus on julkaistu marraskuussa Fertility ja Sterility-lehdessä.
Aiemmin on epäilty, että mikrohedelmöitys aiheuttaisi kohonnutta riskiä. Tässä tekniikassa yksi siittiö ruiskutetaan munasoluun. Menetelmällä tavallaan ohitetaan luonnonvalinta. Tätä keinoa käytetään silloin, kun miehen sperma on huonolaatuista tai lapsettomuus on selittämätöntä. Yhdeksi syyksi on arveltu myös äitien hormonihoitoja.
Stakesin klinikoilta keräämän tilaston mukaan vuosittain aloitetaan 7 000 hedelmöityshoitoa ja hoitojen tuloksena syntyy 1 500 lasta.
http://www.lapsettomuus.com/Hoitojenjalkeen/Hedelmoityshoitojen_tulokse…
Hedelmöityshoitojen tuloksena syntyneiden lasten terveys
Tiedetään, että hedelmöityshoitojen tuloksena alkuun lähteneisiin raskauksiin liittyy riskejä. Riskit voidaan yhdistää sekä odotusaikaan ja äidin hyvinvointiin että vastasyntyneen lapsen terveyteen. Varsinkin aiemmin lapsettomuushoitoihin liittyneet terveysongelmat johtuivat pääosin monisikiöraskauksista. Monisikiöisyys onkin merkittävin yksittäinen lasten ja odottavien äitien terveyttä huonontava tekijä. Tiedetään myös, että IVF-lapset saattavat syntyä spontaanisti alkunsa saaneita lapsia useammin ennenaikaisina ja pienipainoisempina. Suurta eroa spontaanisti alkunsa saaneiden ja IVF-lasten syntymäpainossa ei kuitenkaan ole havaittu kaikissa tutkimuksissa. Suurin osa hedelmöityshoidoilla alkunsa saaneista lapsista on terveitä. Kuitenkin näillä lapsilla on todettu pieni epämuodostumariskin lisäys.
Normaalistikin synnynnäisiä epämuodostumia esiintyy noin kolmella (3) lapsella sadasta (100), hedelmöityshoidoilla alkunsa saaneilla lapsilla noin neljällä (4) sadasta (100). _____Suuri osa näistä epämuodostumista on leikkauksilla korjattavia virtsa- ja sukuelinten epämuodostumia._____ Tutkimustulokset viittaavat siihen, että pieni epämuodostumariskin lisäys liittyy ensisijaisesti lapsettomuuden taustatekijöihin, eikä niinkään itse hedelmöityshoitoihin. Tiedetään myös, että kun lapsettomuuden taustalla on vaikea siittiötuotannon häiriö, on mikroinjektiohoidon (ICSI) avulla syntyneillä lapsilla hieman suurempi riski saada jokin kromosomipoikkeavuus.
Useimpien lapsettomuushoitojen tuloksena syntyneiden lasten terveyttä seuranneiden tutkimusten mukaan itse hedelmöityshoidoilla ei olisi suurta merkitystä kasvavan lapsen terveyteen.
Heillä oli verrokkeihin nähden kolminkertainen CP-vamman riski ja 1,3-kertainen epämuodostumien riski.
Lapsettomuushoitoja pidetään useimmiten turvallisina sekä äidille että lapselle. Reija Klementin väitöstutkimuksen mukaan kuitenkin jopa yli neljällä prosentilla koeputkilapsista on vakavia epämuodostumia. Hoidot lisäävät myös todennäköisyyttä monisikiöiseen raskauteen, johon liittyy myös ennenaikaisen synnytyksen riski.
Suhteellista, eli jos luomuilla epämuodostuman riski on 3/100, keinohedelmöityteillä riski on 4/100. Riski on suurempi, mutta pieni silti.
Sikiöllekin koeputkialku voi olla vaaraksi, päätteli Reija Klemetti jo pari vuotta sitten samasta yli 20000 hengen aineistosta, josta uusikin tutkimus tehtiin.
Epämuodostumien riski verrattuna ilman hoitoja alkaneeseen raskauteen oli 1,3-kertainen. Vertailuryhmään nähden koeputkilapsen CP-vamman riski osoittautui kolminkertaiseksi ja myös kehitys- ja käyttäytymisongelmien riski oli tavallisia lapsia suurempi.
"Silti suurin osa lapsista on terveitä", Klemetti muistuttaa. "Ja oli helpotus huomata, ettei lapsen kasvaessa tullut uusia ongelmia."
kertoi minulle yksi päivä lääkärinkierrolla, että kehitysvammaiset eivät vähene, vaikka downewja abortoidaan. Nyt on lisääntynyt kovasti nämä hedelmöityshoidoilla saadut lapset.
Yleensä eivät pysy loppuun asti sisällä ja ovat todella vaikeasti monivammaisia ja vaikeasti hoidettavia.
Keinoalkuisista kaksosistamme toisella on synnynnäinen sairaus.
Ystäväpiirissämme kovin moni on saanut keinoalkuisia lapsia, josita meidän lapsen lisäksi yhdellä on epämuodostuma. Näin tosin on hänen ei keinoalkuisella pikkusisarellaan.