Haluan alkaa karppaamaan, mutta miten? 0v
Tavoitteena olisi laihduttaa n. 5kg (nyt 172cm/68kg). Mitä karppi saa syödä? Kuinka nopeasti karppaus alkaa tehota? Mistä löydän reseptejä ym? Mitä karppaus on? Kokemuksia myös toivon ja kaikkia neuvoja ym. Kiitos! :)
Kommentit (5)
Miten paljon krpin kannattais harrasta liikuntaa ja millaista?
ap
Jätin pois perunan, sokerin, riisin ja kaikki viljatuotteet. Vaihdoin Keijun voihin ja rasvattoman maidon kevytmaitoon. Ruuanvalmistuskermat jää kaupan hyllyyn ja ostan kermaa. Syön tosi paljon kasviksia ja sitten kaikkea lihaa, kalaa, kanaa ja kananmunia.
Mun "ruokapäivä" eilen:
Aamiainen: juustomunakas, porkkanaraastetta, tomaatti, turkkilaista jugurttia + marjoja.
Lounas: katkarapusalaatti (tosi tuhtia ja iso annos), piimää ja kuppi kahvia.
Päivällinen: jauhelihapihvejä (nauta-sikaa) ja sipulirenkaita, uunijuureksia (ei perunaa) sekä salaattia. Jälkiruuaksi marjoja ja kermavaahtoa (sokeritonta). Juomana lasi maitoa.
Illalla join vihreää teetä ja söin palan leipäjuustoa. Yritän päästä vielä tästä iltapalasta eroon.
Aluksi maha ei toiminut ja oli jotenkin ikävä olo. Nyt on pari päivää maha toiminut monta kertaa päivässä ja olo on yllättäen pirteä. Nukun tosi hyvin. Paino on tippunut 2 kg, varmaan nesteitä on lähtenyt. Mahapömppö näyttää pienemmältä jo nyt. Liikun kuten ennenkin, päivittäin. Eilen kävin hiihtämässä 20 km ja tänään ajattelin käydä lumikenkailemässä. Käyn jumpassa kerran viikossa ja uimassa myös, muuten harrastan ulkoliikuntaa.
ja ehtii ja haluaa. Niitä lajeja joista tykkää ja jotka itselle sopii.
Moni väittää etteivät urheilu ja karppaus sovi yhteen, mutta tunnen esimerkiksi yhdän ultramatkojen juoksijan joka vannoo vähähiilisydraattisen ruoan nimeen ja on saavuttanut valtavan hyviä tuloksia.
Itse harrastan kesällä juoksua, talvella murtomaahiihtoa ja lisäksi teen kotona lihaskuntotreeniä ihan omalla painolla (kyykkyjä, punnerruksia, vatsalihaksia, leuanvetoja yms.). Olen paremmassa kunnossa kuin vuosiin (kävin ennen salilla ja aerobikissa ja söin ns. tavisruokaa). Vatsalihakset erottuvat nyt hienosti ja jaksan juosta puolimaratonin alle kahden tunnin. Kokonaista en ole kokeillut, jalat (ja pää) ei sovellu niin pitkiin matkoihin.
Hienointa minulla on tosiaan karppauksen tuoma energisyys ja vatsan turvotuksen katoaminen. Kaikille ei viljat sovi ja esim. minulla on ilmeisesti verensokerin (insuliiniresistenssin) kanssa luontaisesti ongelmia.
Tavallisia aterioitani ovat esim.
- iso lautasellinen monipuolista salaattia (lisäksi välillä maun mukaan fetaa, mozzarellaa tms.) ja kunnon pihvi, iso kimpale kalaa tai kanaa tai makkaraa
- ratatouille tai muuten iso annos pannulla paistettuja kasviksia (paprikaa, parsakaalia jne.) ja lihaa/kalaa/kanaa/makkaraa
- kasviswokki pähkinöillä
- munakas ja kasviksia
Aamiaiseksi syön esim
- rahkaa, marjoja, hedelmiä
- leipäjuustoa
- luonnonjugurttia, marjoja ja leseitä
Välipalaksi saatan ottaa hedelmän, pähkinäitä, juustoa, makkaraa... mitä milloinkin kaapista löytyy ja mitä tekee mieli.
En ole itse mikään fanaattinen täyskarppi enkä varmaan edes puhdasoppinen hyväkarppi. Oikeastaan termit vähän tympäisevät - mieluummin ajattelen syöväni terveellistä, minulle ja aineenvaihdunnalleni sopivaa ruokaa. Välttelen valkoisia jauhoja enkä syö perunaa oikeastaan lainkaan. Sokerin määrän pidän hyvin alhaisena, mutten käytä juuri keinomakeutustakaan.
En tietoisesti lisää juurikaan rasvaa ruokavaliooni, mutten sitä välttelekään. Paistamisessa käytän öljyä ja voita.
Kannattaa kokeilla, mikä olisi itselle sopiva tyyli. Joskus pelkkä valkoisen jauhon jättäminen ruokavaliosta laihduttaa kummasti. Kovin ehdoton ruokavalio on käytännössä aika hankala. Pala täysjyväruisleipää silloin tällöin ei mielestäni voi olla kovin pahaksi, jos vatsa kestää.
Saako karppaja syödä mitään leipää? Voiko rahkan makeuttaa esim makeutusaineella? Kerma ja voi on siis sallittuja? Onko karkit, suklaa ja sipsit "kiellettyjä"? Tuleeko paska (anteeksi
Yksi hyvä sivusto on karppaus.info
Kannattaa kokeilla - ainakin minulla paino on pudonnut nopeasti ja olo on virkeä, kun verensokeri ei enää heittele.