Koska lopettaa imetys?
Vauvani täyttää pian ½ vuotta ja olen miettinyt, että koskahan olisi hyvä aika lopettaa. Maitoahan tulee vaikka kuinka kauan (useimmiten), jos sitä jatkaa. Vauva syö jo kiinteitä. Kuinka kauan te olette imettäneet? Ja asiallisia kiitos!
Kommentit (4)
Itse olen imettänyt lapsiani
* 5 kk sekä
* 1 v 10 kk
ja kumpikin tyyli oli siihen tilanteeseen nähden paras mahdollinen... ;)
Itselläni on 1v 8kk lapsi jota edelleen imetän. Täysimetin 6kk ja vuotiaaksi asti useasti päivässä muun ravinnon lisäksi. N. vuoden vanhana vähensin imetyksen aamuun ja iltaan ja olen sitä pari vuotiaaksi ajatellut jatkaa. Suomessa suositushan on täysimetys 6kk ja muun ravinnon lisäksi 1v saakka, mutta esim. WHO suosittelee imettämistä 2-vuotiaaksi saakka. Äidinmaito sisältää mm. sellaisia terveellisiä ainesosia joita muualta ei saa ja jotka vaikuttavat aivojen kehitykseen. Itse olen pitkän imetyksen kannalla. Meidän länsimaisessa kiireisessä yhteiskunnassa sitä vain ei usein ajatella hyödyllisenä vaan pikemmin "äidin vapautta" riistävänä. Suuressa osassa maailmaa imetys vastaavasti on osa luonnollista äidin roolia ja usein myös pelkän ravinnon (puutteen) takia välttämätön asia.
Suosittelen!
Nykyiset suositukset Suomessa ovat imetystä vähintään vuoden ikäiseksi ja kansainväliset WHO:n suositukset kaksi vuotiaaksi tai yli.
Eli kiirehtiä ei tarvitse lopettamisen kanssa, jos haluat lopettaa, eivät korvikkeetkaan mikään huono vaihtoehto ole.
ohjeena antaisin, että imetystä jatkaa niin kauan kuin se tuntuu mukavalta itsestä, kun tuo 6kk raja kuitenkin ylittyy. Sitten täytyy vaan siirtyä korvikkeeseen, jos ei imetystä halua jatkaa eikä ennen 1v ikää (tai siinä tiimoilla) voi antaa tavallista maitoa.
Itse imetin, koska pullo ei pojalle kelvannut eikä sitten kelvannut lehmänmaitokaan. Meille sopi pitkä imetys ja onhan se edullisempaa imettää kuin ostaa korvikkeita litratolkulla.