Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meitä hitaasti kehittyvien vauvojen äitejä aina lohdutetaan sanomalla,

Vierailija
18.03.2010 |

että sillä oppiiko asiat aikaisin tai myöhään (käveleminen, puhuminen jne.) ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa.

Onko oikeasti näin? Onko asiaa tutkittu? Mistä sitten jotuu että toiset vauvat oppii aiemmin, jos ei älykkyydestä?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän molemmat pojat alkoivat puhua myöhään. Kunnollisia lyhyitä lauseita tuli vasta 3-4 -vuotiaina. Kävivät puheterapiassa, jossa todettiin myöhästynyt puheen tuoton kehitys. Sanavarasto ja ymmärtäminen on koko ajan kuitenkin ollut normaalia tai normaalia parempaa ikätasoa. Nyt ala-asteikäisinä molemmat puhua pälpättävät ja keskustelevat johdonmukaisesti. Lisäksi on todettu testeillä, että kuuluvat ikäluokkansa fiksuimpaan 4 prosenttiin.

Vierailija
2/28 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää murehtimista ja äitien syyllistämistä:(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mitä turhia kävelemään, kun tuo kantaa :)

että sillä oppiiko asiat aikaisin tai myöhään (käveleminen, puhuminen jne.) ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa.

Onko oikeasti näin? Onko asiaa tutkittu? Mistä sitten jotuu että toiset vauvat oppii aiemmin, jos ei älykkyydestä?

Vierailija
4/28 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävellä :)

Vierailija
5/28 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Einstein joka oppi puhumaan vasta nelivuotiaana? Vaikka keskimäärin noilla olisikin tekemistä älykkyyden kanssa (en tiedä edes onko), niin se on kuitenkin varmaa, että yksittäistapauksissa oppimisiästä ei voi päätellä mitään älykkyydestä.

Vierailija
6/28 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ovat kouluikään mennessä ihan ikätovereiden kaltaisia.

Omasta hitaasti kehittyneestä vauvastani paljastui leikki-iässä että on kehitysvammainen.

On kuitenkin äärimmäisen harvinaista, joten useimmilla hitaasti kehittyvillä lapsilla mitään vammaa tai vaurioita ei ole joka kehitystä hidastaisi. Ovat vaan lupsakampia.

että sillä oppiiko asiat aikaisin tai myöhään (käveleminen, puhuminen jne.) ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa. Onko oikeasti näin? Onko asiaa tutkittu? Mistä sitten jotuu että toiset vauvat oppii aiemmin, jos ei älykkyydestä?

Vierailija
7/28 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin olen elämässä pärjännyt. Koulussa minulle oli yläasteella yli 9 ka. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmaa. Toiset vaan on hitaampia kuin toiset!

Vierailija
8/28 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen kääntynyt 3kk vanhana, 7kk mennessä osannut jo kävellä tukien ja sitten 8kk ikäisenä kävellyt. En ole kovin fiksu. Mulla on lievä lukihäiriö ja en ole ikinä ollut hyvä teoriassa tai matematiikassa. Kielissä olen hyvä ja käytännön asioissa.

Nyt mulla on 4kk ikäinen tyttö, ei vielä ole kääntynyt, mutta on iloinen ja puhelias. En halua, eikä pidä verrata ystävieni lapsiin, vaikkakin melkein kaikkien muiden lapset on 4kk ikäisenä kääntyillyt. Ehkäpä mun vauvasta tulee fiksumpi kun äitinsä ;)

Vierailija
9/28 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja autistiset usein oppivat puhumaan myöhään.

Vierailija
10/28 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos siis oppii varhain kävelemään, usein (ei aina) se tarkoittaa sitä, että oppii puhumaan myöhemmin. Mutta jos alle 2v ei vielä puhu, siitä ei syytä huoleen, jos 3 v ei tule mitään sanoja, sitten aletaan tutkimaan tarkemmin.

Meillä ainakin poika käyttää äitiä ja isää ja mummuakin törkeästi hyväkseen = osoittelee ja sano ngu tai tätätä tai paapappa ja tiedetään, mitä tarkoittaa. Poika siis 1,5v, ei ole tarvetta puhua kun kotona ymmärretään. Isänsä on ollut samanlainen. Poika siis kotihoidossa edelleen. Oppi kävelemään 1pv vaille 1 vuotiaana, konttasi 8,5 kk iässä ja nousi seisomaan myös 8,5 kk iässä..

Vierailija
11/28 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

erot tasoittuvat iän myötä.

Huomaat itsekin sen kun omat lapsesi kasvavat.

t. kolmen äiti

Vierailija
12/28 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tiedän lähipiiristä sen että jos on oppinut myöhään puhumaan (yli 2 v.)ensimmäisiä sanojaan on ollut jos jonkinlaista ongelmaa.

En olisi huolissani niinkään hitaast liikkeelle lähdöstä kuin puheen puutteesta.

Meillä on molemmat alkaneet varhain niin liikkuminen kuin puhekin, kävelleet just kun ovat täyttäneet vuoden ja puhetta on jo ollut tuolloin.

Vierailija
13/28 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ainakin se on tullut mieleen kun olen seurannut vauvamme kasvua. Hirveällä ähinällä pitäisi päästä kaikkea tekemään heti ja jaksaa aina yrittää uudestaan ja uudestaan kunnes onnistuu (mitä nyt välillä menee hermo ja sitten huudetaan naama punaisena).

Kummasti olen itse luonteeltani juuri sellainen: hieman malttamaton, mutta en helpolla luovuta.

Vierailija
14/28 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kummipoikani ei puhunut 1,5-vuotiaana oikeastaan lainkaan. Hän kääntyi reilusti yli puolivuotiaana, konttasi ehkä 11kk ikäisenä tai myöhemminkin, ei koskaan juuri ryöminyt ja lähti kunnolla kävelemään vasta 1v7kk ikäisenä. En muista vilkutteluista ja taputuksista mutta oli aina hitaanpuoleinen kaikessa ja äitinsä kroonisesti huolissaan pojasta.

Nyt poika on 12-vuotias ja menestyy aluetasolla yhdessä urheilulajissa erinomaisesti, koulusta kantaa kotiin kymppejä niin matematiikasta kuin äidinkielestä ja enkustakin, ja soittaa pianoa kuin enkeli. Joten ei voi tyhmäksi tai lahjattomaksi sanoa.

Vierailija
15/28 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja perimä ???

Vierailija
16/28 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta gallup esim. työkavereiden keskuudessa (kaikki akateemisia, joten ainakin on sen verran ollut älliä, että ovat valmistuneet korkeakoulusta) paljastaa, että hyvin eri-ikäisinä on opittu puhumaan ja kävelemään. Ihmiset nyt vaan kehittyvät eri tahtiin, mutta nuo erot tasoittuvat kyllä.

Vierailija
17/28 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä sen lapsen hitaan kehityksen syyt on pääteltävissä vanhemmista.

Eli mulla on kavereita, jotka ovat luki- ja puhehäiriöisiä olleet itse lapsina, eikä niitä skarpeimpia muutenkaan, ja heidän lapsensa ovat olleet hitaampia kehityksessä, ja yleensä heillä on todettu myöhemmin jotain oikeaa ongelmaa, dysfasiaa tms.

Sitten on joitain tavallisten perheiden lapsia, jotka ovat kehittyneet jollain osa-alueella hitaasti, ja näistä kaikki ( paitsi yksi, joka osoittautui vaikeasti autistiseksi) ovat oppineet taidot myöhemmin, mutta kouluiässä ei ole ollut enää mitään eroa ikätovereihinsa, vaan ovat olleet varsin pärjääviä.

Sitten on myös pari todella varhaiskypsää tapausta, eli puhuneet täydellisesti 1,5-v iässä jne. ja päättelevät nyt peruskouluaan alle 8 keskiarvolla.

Eli kuten sulle ap on sanottu: kukin ajallaan.

Vierailija
18/28 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset on kaikki kehittyneet nopeasti ensimmäisen vuoden aikana ja sitten on tuntunut, että kehitys pysähtyi siihen. Nuorin on nyt eskarilainen ja ei nuo mitään älykkäitä ole. Kuopuskin jäi 5v neuvolassa kiinni siitä ettei osanut vieläkään hyppiä yhdellä jalalla ja ei pysynyt viivalla käveltäessä. Hän on kuitenkin kävellyt jo ihan hyvin 10kk iässä. R-kirjaimen oppi sanomaan vasta 6-vuotiaana, vaikka puheen kehitys oli vauvana/taaperona ikäistään edellä.

Meidän lapset oli kaikki jänteviä syntyessään ja luulen , että se on syynä liikkumisen nopeaan oppimiseen.

Vierailija
19/28 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on nopeasti kehittyneitä lapsia sekä hitaasti kehittyneitä. Suurinpiirtein yhtä älykkäitä ovat kaikki. Paljon älykkäämpiä kuin äitinsä. Hitaimmin kehittynyt on nyt 12V vieläkin hidas kaikessa mikä ei huvita. Koulu menee hyvin (ka 9,3) Liikunnallisesti erittäin lahjakas open mielestä. On hyvin mukavuuden haluinen=)

Nopeimmin kehittynyt on itsenäine ja varovainen kaiken uuden suhteen. Harkitsee kaiken tarkkaan. Hän on nyt 16V. Kummatkin lapset tyttöjä.

Ehkä se luonne ja perimä..

Vierailija
20/28 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan kehittymiseen ja oppimiseen vaikuttavat vauvan geenit ja temperamentti, ympäristön virikkeellisyys sekä kiintymyssuhde ja vuorovaikutus pääasiallisen hoitajan kanssa.

Kyseessä on mutkikas prosessi, eikä voida nimetä yhtä syytä sille, miksi toiset vauvat kehittyvät nopeammin ja toiset hitaammin.