Uhmakkuushäiriö vai indigolapsi?
Tietääkö joku täällä indigolapsista? Miedän nuorin aloitti koulun syksyllä ja ekaluokka on ollut ihan kauheaa tappelua. Jo kesällä lapsi tuntui oireilevan, vänkäsi vastaan, ei totellut ja sai raivokohtauksia. TOisaalta oli sitten iham maansa myynyt päiväkausia kun epäonnistui jossain. Sinänsä koulussa oppiminen ei ole vaikeaa mutta koulun sääntöihin sopeutuminen ja ohjelden noudattaminen on täyttä tuskaa ja opettaj on jo aivan kuitti kuten me vanhemmatkin. Ennen joulua saimme sitten keskusteluapua psykologilta ja loputa pyskiatrilta joka diagnosoi uhmakkuushäiriön.
Kuitenkin, eräs vanha ystäväni kävi meillä ja sanoi lapsemme remuamista seurattuaan, että kyseessä saattaa olla ns. indigolapsi, jonkinlainen ihmisen seuraava kehitysaskel? Onko tämä ihan täyttä hömppää, vai voiko tässä olla jotain perää? Poikamme on todella fiksu,(fiksumpi kuin sisarruksensa samanikäisinä) sitä on vain vaikea huomata sen kaiken pahankurisuuden alta. Jotenkin kuitenkin ystäväni sanat jäivät mietityttämään.
Kommentit (4)
Indigolapsi on New Age -käsite jolla tarkoitetaan lapsia, joilla väitetään olevan epätavallisia psyykkisiä kykyjä ja käyttäytymispiirteitä.
Jotkut ilmiöön uskovat pitävät indigolapsia ja näiden yliluonnollisia kykyjä osoituksina korkeammasta elämänmuodosta.
Skeptisen vastauksen mukaan indigolapseksi väitetyn näennäinen erilaisuus saattaa johtua ADD:stä tai ADHD:stä.
Kannattaa ennemmin jutella lapsesi käytöksestä jonkun asiantuntijan kanssa, jos se huolettaa. Jos hänellä on joku diagnoosia vaativa häiriö, niin sen tunnistaminen saattaa auttaa häntä paljonkin elämässä.
Kannattaa ennemmin jutella lapsesi käytöksestä jonkun asiantuntijan kanssa, jos se huolettaa. Jos hänellä on joku diagnoosia vaativa häiriö, niin sen tunnistaminen saattaa auttaa häntä paljonkin elämässä.
multa jäi tuo diagnoosi lukematta. Varmaan siks, että olen hiljan ymmärtänyt, että mulla on todennäkösesti ADHD, ja yritän tässä keräillä voimia, että pääsisin asiantuntijan pakeille näiden ajatusteni kanssa.
Mun "indigo" on nyt nuorisokodissa opettelemassa yhteiskunnan sääntöjä kun ei mikään mennyt perille koulussa eikä kotona.