Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tulipa huono äiti -fiilis :(

Vierailija
17.03.2010 |

Meillä on 4 v. poika jolle vaipoista pois opettelu oli todella takkuista. Päivävaipasta hän pääsi lopullisesti eroon vasta noin 3,5-vuotiaana ja siinä tuli hänelle monesti suututtua ja ilkeästikin sanottua ison lapsen housusta kakkoja pestessä. Yritin olla kärsivällinen mutta olin väsynyt ja suututti kun hän ei oppinut :(

Nyt poika on siis 4 ja vessa-asiat sujuvat ihan mallikkaasti, mutta eilen hän oli kavereidensa kanssa pihalla ja juoksi viime tipassa sisään kakalle mutta ei ehtinyt riisua vaan tuli housuun. Poika itse tätä kovasti harmitteli vaikka minä yritin lohdutella että välillä vahinkoja sattuu, ei se mitään. Sitten häneltä pääsi ihan itku ja kun kysyin että mikä nyt on niin hän sai soperrettua että "tuntuu kuin olisin ollut kauhean tuhma" :(

Raukalla on varmaan kauheat traumat jäänyt tuosta opettelusta, hän on muutenkin hyvin herkkä ja kiltti lapsi. Nyt on tosi paska äiti -fiilis, haluaisin niin kovasti kasvattaa lapseni rautaisella itsetunnolla varustetuiksi, en halua että he joutuvat kokemaan häpeää ja huonommuutta kuten itse lapsena. Minut on itse kasvatettu vähätellen ja etenkin väsyneenä huomaan itse ajautuvani tähän tuttuun toimintamalliin, mihin en haluaisi.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele tänään lapsen kanssa vielä siitä mitä eilen tapahtu ja sano että olet todella ylpeä kun niin reippaasti yritti ehtiä vessaan!

Vierailija
2/10 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et ole huono äiti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noita tule ihan kaikille! ihana poika sulla ?

Vierailija
4/10 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon ja usein ja vakuuta että vahinkoja sattuu kaikille, eikä sitä tarvi hävetä. Itse olin yökastelija ja äidilläni oli epäilemättä pitkä pinna sängyn siivouksessa. Päälimmäisenä mieleen jäi kuitenkin haukkuminen (saattoi olla ainoa kerta?) kusihousuksi.

Vierailija
5/10 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei mene ihan putkeen. Tärkeintä on kuitenkin se, että rakkautta riittää.

Tsemppiä!

t.kolmen äiti

Vierailija
6/10 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jutella lapsen kanssa, ja sanoa, että teki virheen siinä, että suuttui lapselle aikoinaan asiasta, jolle lapsi ei itse mitään voinut. Se helpottaa omaa syyllisyyttäkin, että tunnustaa reilusti tehneensä väärin ja pyytää anteeksi.

Vierailija
7/10 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin koen monesta asiasta syyllisyyttä ja pahaa mieltä. Kaikki me äidit teemme virheitä ja hermostumme välillä lapsillemme asioista joista ei pitäisi. Monasti itse mietin, että olenko riittävän hyvä äiti lapsilleni, jaksanko kuunnella tarpeeksi, jaksanko kärsivällisesti ohjata lasta ja jaksanko lempeän jämäkästi pitää rajoista kiinni. Usein varmaan jaksan, mutta välillä on päiviä tai aikoja, jolloin hermo vaan ei pidä ja tulee huudettua ja puhuttua rumasti lapselle. Paha mielihän siitä tulee kaikille, mutta yritän sitten muistaa myös helliä ja rakastaa lapsiani joka päivä ja monta kertaa. Ja myös pyytää huutamistani tai hermostumistani anteeksi.

Tietyt asiat ovat meille vanhemmille vaikeampia kestää ja usein ne ovat juuri niitä asioita, joiden kanssa joutuu taistelemaan päivästä toiseen. Meillä oli vanhemman lapsen pukemisen kanssa todella vaikeaa, lapsi usein vain huusi ja raivosi, kun olisi pitänyt pukea. Ja itsellä meni hermot useasti, kun päivästä toiseen taisteli samojen asioiden kanssa. Pikku hiljaa selvisi, että lapsella on aistisäätelyn kanssa ongelmia ja pukeminen oli sen takia lapselle todella vastenmielistä. Voitte vaan kuvitella miten pahalta silloin tuntui kaikki ne kerrat kun olin lapselle hermostunut, kun toisesta oli ihan oikeasti ja todella tuntunut pukeminen todella pahalta...

Ap:lle tsemppihalaus, älä murehdi liikoja. Kyllä me muutkin äidit podemme syyllisyyttä ja menetämme hermomme. =)

Vierailija
8/10 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet hyvä äiti, koska huomaat tehneesi aiemmin väärin! Ja sinua se harmittaa!

Keskustele tosiaan lapsen kanssa vielä tuosta, ja sano, että kiva kun yritit ehtiä vessaan, ja että sano vaikka että sullekin on tuon ikäisenä sattunut samanlainen vahinko tmv.

Mulla tuli itellä muutama vuos sitten ihan kunnon pissat housuun, kun ajoin kolarin ja säikähdin, ja kyllä hävetti. Sano tosiaan et aikuisillekin voi noita vahinkoja sattua, ja että niistä pääsee yli.

Ihana poika sulla, pääasia että sai myös itse sanottua miltä hänestä tuntui! :o)

Vierailija
9/10 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potalle oppiminen takkusi varmasti juuri siksi että olet niin kärsimätön ja ilkeä äiti. Sehän juuri pitkittää prosessia.

Vierailija
10/10 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi sekä tunnistaa omia tunteitaan, että ilmaisee sinulle myös negatiivisia tunteitaan. Tosi hyvin minusta noin pieneltä Siitä pääsette eteenpäin juttelemaan. Et varmasti ole huono äiti.