Hyviä kirjavinkkejä 11-vuotiaalle pojalle
Eli tarttisin jotain hyvä vinkkejä, mitä kannattaisi antaa pojalle lukemiseksi. Itse yhtenä iltana kysyi, että äiti mitä mä voisin lukea ja kun kirjahyllyä käytiin läpi, niin ei oikein ole sopivaa kirjaa. Harry Pottereita meillä ei lueta. Viisikko kirjat vois olla ihan ok, mutta viimeksi eivät tuntuneet kiinnostavilta. Täytyy yrittää varmaan uudelleen. Saku salapoliisikirjoja on luettu, Kapteeni kalsarit on luettu jo monta kertaa, Ella-kirjat, Risto Räppääjät, merenalaisia tietokirjoja on luettu paljon samoin maantiedon tietokirjoja, lippukirja... Eli tietokirjatkin kiinnostaa kovasti, mutta olis hakusessa joku kirjasarja, että olis pidemmäksi aikaa iloa. Kun on tosi nopea lukemaan.
Kommentit (116)
Neropatin päiväkirja sarjan kirjat ollut poikani lemppareita.
Susan Cooperin "Yllä meren, alla kiven" -kirjasarja
https://www.kirjavinkit.fi/arvostelut/ylla-meren-alla-kiven/
Aloitus on 17.3.2010, joten "poika" on nyt 19 v.
11v pojan äitinä olen iloinwn tästä ketjusta, vaikka ap:n poika onkin jo 19v.
Poika lukisi aina AkuAnkkoja, äiti yrittää ujuttaa sekaan vähän haastavampaa luettavaa. Toistaiseksi on innostunut Neropatin päiväkirjoista ja Nörtti-sarjasta. Potteritkin on luettu. Tästä ketjusta sain monta uutta vinkkiä.
Kapteeni Sinikarhun 13 1/2 elämää
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on 17.3.2010, joten "poika" on nyt 19 v.
Onneksi Suomessa ei ole tälläkään hetkellä yhtään 11-vuotiasta poikaa tai 11-vuotiaan pojan vanhempaa, jotka voisivat arvostaa näitä kirjaehdotuksia :) :) :) :) :)
-Arttu Tirttu herää henkiin ja Arttu Tirttu katoaa (Riina Kaarla)
-Me Ponnekkaat ja Me Ponnekkaat pelastuspartio (Julian Clary)
70 luvulla syntynyt naispuolinen muistelee... löytyisikä mistään 3 etsivää sarjaa, toimisi pojillekin. Ja entäs "salaseura Mustakäsi" tms. Oli muistaakseni tosi hauskoja, pojillekin sopivia
Täällä parjattiin e-kirjoja, mutta meillä Kindle (perusmalli, jossa ei ole värejä eikä kosketusnäyttöä) oli pelastus uusia kirjoja odottavan tytön kohdalla. Hän oli Percy Jackson -fani ja muutenkin kyttäsi aina milloin Riordanin kirjat tulevat myyntiin. Posti kulkee ulkomailta hitaasti joten oli pelastus, kun saatiin Kindle kehiin ja uusimman Riordanin sai ladattua suoraan Amazonista ilmestymispäivänä. Samaten säästyttiin kirjojen raahaamiselta ulkomaanmatkoille, Kindle ei paljon laukussa paina.
Monia täällä mainittuja kirjoja meidänkin tyttö ahmi tuossa iässä. Eragon-sarjan luki mieskin. Lisäisin listaani nämä Cressida Cowellin Näin koulutat lohikäärmeesi -kirjan ja jatko-osat. Niitä on näköjään ilmestynyt jo useampia, mutta vain yksi käännetty suomeksi. Meillä oli näköjään iso etu, kun tyttö pystyi lukemaan englanniksi eikä tarvinnut odottaa käännöksiä.
Yksi meidän koko perheen suosikki on Branden Sandersonin Mistborn-trilogia, joka oli tosi pitkään kääntämättä mutta nyt sekin on jo saatavissa suomeksi, trilogian kolmaskin osa ilmestyy tänä vuonna. Mistborn teki minusta Kindle-käyttäjän, kun kirjat ovat 600-700-sivuisia.
Lasilapset tai Hopeapoika.
Lukudiplomilistoja kannattaa myös selata. Niistä saa vinkkejä, jos näitä ei muuten lueta koulussa. Meillä on alakoulussa luettu joka vuosi noita lukudiplomilistojen kirjoja (1 kirja / lista / vuosi).
Anna Jansson on tehnyt aikuisten dekkareiden lisäksi "dekkari"sarjan lapsille. En nyt millään muista nimeä, mutta päähenkilö taisi olla 11-vuotias poika ja meidän poika luki koko sarjan tosi innoissaan. Helppoja ja nopealukuisia.
Itse lueskelin 11 vuotiaana paljon Stephen Kingiä ja Dean Koontzia... juu ja Clive Barkeria.
Vierailija kirjoitti:
Juuri oli lehdessä juttua, että Viisikot ei enää kirjastosta liiku, eli eivät nykylapsia kiinnosta. Eli jos ei kiinnosta, ei ehkä kannata yrittääkään.
Meidän poika luki tuon ikäisenä mm. Eoin Colferia (suosittelen!), Terry Pratchettin nuorisosarjaa (Pratchetillä on kirjoja myös aikuisten hyllyssä), Linnunradan käsikirjan liftareille, eikä tainnut olla paljon vanhempi lukiessaan Eddingsiä. Suosittelen myös Astrid Lindgrenin Ronja Ryövärintytärtä, Mio poikani Mioa ja Veljeni Leijonamieltä, ellei niitä ole vielä tullut luettua. Ja muista myös Roald Dahl!
Myös Brian Jacquesin Redwall-sarja kolahti, jos sitä suinkin saa kirjastosta. Meille sitä on loppujen lopuksi ostettu, kun loppuosia ei ole suomennettu, ja poika (nyt jo 16 v) on lukenut loppuja englannikssi.
Mä niiiin ahmin silloin Viisikoita! Enid Blyton. Muistan hyvin😍 N56
Jos englantia osaa niin Neil Straussin The Game on aika hyvä.
Narniakirjat oli mun suosikkeja ja niistä mun 9-vuotias myös tykkää. Tosin nyt on Harry Potter vaihe menossa niitä lukee nyt.