Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyviä kirjavinkkejä 11-vuotiaalle pojalle

Vierailija
17.03.2010 |

Eli tarttisin jotain hyvä vinkkejä, mitä kannattaisi antaa pojalle lukemiseksi. Itse yhtenä iltana kysyi, että äiti mitä mä voisin lukea ja kun kirjahyllyä käytiin läpi, niin ei oikein ole sopivaa kirjaa. Harry Pottereita meillä ei lueta. Viisikko kirjat vois olla ihan ok, mutta viimeksi eivät tuntuneet kiinnostavilta. Täytyy yrittää varmaan uudelleen. Saku salapoliisikirjoja on luettu, Kapteeni kalsarit on luettu jo monta kertaa, Ella-kirjat, Risto Räppääjät, merenalaisia tietokirjoja on luettu paljon samoin maantiedon tietokirjoja, lippukirja... Eli tietokirjatkin kiinnostaa kovasti, mutta olis hakusessa joku kirjasarja, että olis pidemmäksi aikaa iloa. Kun on tosi nopea lukemaan.

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Septimus Heapit (ihan kiva sarja, idea ja juoni olivat aika omaperäisiä. Kertoo magiasta)

Soturikissat (kertoo nuoresta kissasta, joka karkaa metsään ja löytää sieltä villikissoja)

Goosebumbsit (kauhukirjoja)

Avain- sarja (odotti ylitykseni, luin kaikki kolme osaa kolmessa päivässä, niin kiinnostava oli, hahmojen tausta tosi hyvin tehty jne.)

Percy Jacksonit (perustuu antiikin rooman ja kreikan jumaliin, helppo lukea, ja kaiken kukkuraksi oppii samalla historiaa ;)

Hopeanuoli  (manga, eli ei siis normi kirja, mutta suosittelen lukemaan jos tykkää koirista)

SOS- sarja (enid blytonin tuotantoa, salapoliisisarja. Kirjat oli sellasia 50-80 sivuisia)

Itse olen nuo kaikki sarjat lukenut (kokonaan) ja ihan mukavia on ollut. Jos ei tykkää kauhusta, niin Goosebumbsit kannattaa tosiaan jättää väliin =) 

Vierailija
22/116 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 11 ja olen tykännyt neropatin päiväkirjoista. Hyvät juonet, hauskaa huumoria johon voi samaistua. Tykkäsin niistä jo 9 vuotiaana. Todennäköisesti kirjoja riittää pitkään. Niitä on jo 13 kpl uusinkin on tullut tässä aika lähiaikoina

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neropatin päiväkirjat ovat hyviä aloituskirjoja.

Vierailija
24/116 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

David Walliamsin Herra Lemu, Maailman rikkain poika, Gangsterimummi on myös hyviä.

Vierailija
25/116 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

David Walliamsin kirjoista on tykätty meillä. Joskus nauraa hornottaa ääneen ja haluaa lukea parhaat palat meillekkin.

Vierailija
26/116 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilkka Auerin Lumen ja Jään maa -sarja, Eloin Colferin Siipimies, Rick Riordanin Olympoksen sankarit -sarja, Neiti Peregrinen koti eriskummallisille lapsille.

Vierailija
27/116 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tahansa mitä aikuisellekin suosittelisit. Laita hakuun maailmankirjallisuuden mestariteokset.

Vierailija
28/116 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, lukeva lapsi! :)

Itse luin yläasteikäisenä (nyt 18v) Nörtti-sarjaa, Aleksi Deligouras kirjoittanut. Uskon, että tuo sarja voisi kiinnostaa, kirjoja on nyt 3-5. Olen siis nainen ja nuo kirjat olivat minusta hyviä. Ajattelin hakea hyllyyni nuo kaikki, kunhan aikaiseksi saan ja on enemmän aikaa lukea. Ovat siis mieleeni edelleen!

Vaikka kerroin lukeneeni näitä yläasteikäisenä, voisi ne mielestäni sopia myös 11-vuotiaalle.

Vierailija
29/116 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota e-kirjoja. Monesti tuon ikäisillä se älypuhelimella lukeminen tekee siitä "coolimpaa"

Vierailija
30/116 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdota e-kirjoja. Monesti tuon ikäisillä se älypuhelimella lukeminen tekee siitä "coolimpaa"

Ei todellakaan e-kirjoja ja varsinkaan puhelimen näytöltä pää kumarassa tihrustaen! Lasten niska-hartia- ja selkävaivoja on jo ihan tarpeeksi.

Vierailija
31/116 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaan aikoinaan kuinka kristillisessä lasten ja nuortenlehdessä oli palsta johon nuoret kirjoittivat kirja-arvosteluja lukemistaan kirjoista. Tämä tapahtui 1980-luvun lopulla. No, siinä oli sitten 12-vuotias tyttö arvostellut  Luolakarhun klaani -sarjan yhden kirjan. Siis näitä Jean M. Auelin kirjoja...

Ihan muuten hyvä, mutta olin itse lukenut myös, pari vuotta vanhempana, saman kirjasarjan kirjoja. Kas, niissä kun on aika härskin yksityiskohtaisia kuvauksia intiimistä kanssakäymisestä, näin kohteliaasti sanottuna. Erityisesti lehden kohteksti huomioonottaen tilanne oli aika huvittava ...

Vierailija
32/116 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

David Walliamsin kirjat.

Vierailija
33/116 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kepler 62-sarja. Todella monen tuon ikäisen pojan suosikki.

Vierailija
34/116 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jorma Ranivaara: Skeittaaja-sarja

Jukka Parkkinen: Osku-sarja

Marja-Leena Tiainen: Antti-sarja

Vierailija
35/116 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eragon - Esikoinen - Brisingr (Paolini ?n kirjasarja, olisikohan ollut ’Perillinen’). Nämä meillä luettiin tuon ikäisenä mutta en osaa sanoa ’jännyydestä’ - sitä ennen oli jo luettu myöskin Potterit ja Ricky Riordanit

Jos jääkiekko kiinnostaa esim Gunnar Nordströmin koko ’Kiekkotähti’ -sarja (jotain n35 kirjaa) oli meillä tosi tykätty.

Nuori Samurai -sarja

Paahde / Takapulpetin poika / Pikku Nikke -kirjat

Saattaa olla liian tyttömäisiä, mutta meillä luettiin myös isosiskon Jacqueline Wilson -kirjat (tatuoitu äiti jne)

Jos ei ole kuitenkaan vielä mikään super lukija niin esim nuo Neropatin päiväkirjat oli kai ihan hauskoja

Sarjakuvista Lucky Luke ja Asterix 👍

Vierailija
36/116 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harri Istvan Mäki, laaja tuotanto ja juuri tuolle ikäluokalle. S.E. Hintonilla on muitakin kirjoja nuorille kuin Me kolme ja jengi, kirjoista ainakin Taistelukala löytyy myös leffana. Ei ollut mitenkään pitkä aika, kun tuli telkusta.

Vierailija
37/116 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Timo Parvelan kirjat, etenkin Sammon vartijat -sarja on ollut meillä 4-5- luokkalaisten suosiossa. Ensimmäinen osa on nimeltään Tuliterä.

Vierailija
38/116 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Roald Dahlin tuotanto on ollut suosittua. Hänellähän on aika roisi tyyli ja kapinallisia juttuja eli sopivat hyvin vielä tuossa iässä. Muuten suosittuja ovat olleet Harry Potterit, Nikke-kirjat ja Kepler62. Aika paljon on kaikkia Viisikko-tyylisiä salapoliisikirjoja, jotka voivat olla hyviä nekin. 

Vierailija
39/116 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä luki taru sormusten herrasta kirjat ja hobitin 10-v.

Vierailija
40/116 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 9-vuotias tykkäsi Pekka Töpöhännistä. Löytyy ainakin Elisa-kirjasta digitaalisena. Saattaisi mennä vielä 11-vuotiaallakin. Niissä on ihan hyvää opettavaista tarinaa kiusaamisestakin. Meillä oli ihan kivaa keskustelua kirjan jälkeen kun mietittiin että kuka tai ketkä oli ilkeitä.