Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkän yövuoron tekijät!!

Vierailija
16.03.2010 |

Millainen rytmi teillä on, kuinka monta yövuoroa teette peräkkäin ja kuinka monta vapaata saatte sitten pitää?

Oletteko sairaalassa töissä? olen ajatellut jos kokeilisin tehdä pelkkiä yövuoroja.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaat voi olla missä kohtaa viikkoa tahansa, joten öitä on sit vaihdellen eri määrä putkeen. Joskus voi hyvässä lykyssä olla vaikka la-su vapaa ja vielä ma ja ehkä tiistaikin vapaa, mutta normaalisti on se kaksi vapaata.

Ja en ole hoitoalalla, eikös siellä ole käytössä joku "lepopäivä" niin että vapaapäivä ei mene nukkumiseen?

Vierailija
2/6 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää rytmin yllä myös vapaapäivinä niin kyllähän siihen tottuu, mutta kuka perheellinen valvoo yöt ja nukkuu päivällä kun muu perhe on vapaalla? Arkena vielä sujuu jos lapset päivähoidossa ja puoliso töissä.

Mulla homma meni ainakin todella vaikeaksi jos rytmi muuttui ns, normaaliin aikaan välillä. Oli sitten taas todella vaikeaa päästä yörytmiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

johon kuuluu jokaviikkoiset kaksi yötä vuorojen lopussa.En ole pitänyt vapaapäivinäni yövuororytmiä, heti normirytmiin palaaminen onnistunut hienosti.

Kotona asu enää yksi murkku ja isäntä, joka tekee myös kolmea vuoroa, tosin ihan säännöllistä sellaista. 2A 2I 2Y 4V

Ajattelin, että tekisin 5 yötä, monta vapaata ja 4 yötä ja vapaat, sitten toisella 3-viikoslistalla samalai.

Tekisin myös jatkossa 80% työaikaa. Täten saisin vaikkapa viikon tuohon väliin vapaata.

Vierailija
4/6 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvoin seitsemän ja sitten oli seitsemän yötä vapaata. Talvella meni ihan hyvin, sain nukuttua päivisin, kesällä nukkumisesta ei tullut mitään.

Perhe kärsi ja heidän toivomuksestaan siirryin takaisin 3-vuorotyöhön. Mä olin kuitenkin viikon täysin pois perheen arjesta. Toisaalta viikon vapaat oli ihan mukavia... Mutta perheellisen ihmisen kannattaa harkita vakavasti, onko jatkuva yö paras vaihtoehto.

Vierailija
5/6 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitä itselle sopivaa rytmiä löydä kuin kokeilemalla. Kolmessa viikossa thdään 10 yövuoroa ja kukin voi jakaa ne niin kuin parhaaksi näkee, yleisintä on kai tehdä 3+3+4. Jotkut eivät jaksa tehdä neljää yötä peräkkäin ja tekevät sitten 2+2+3+3. Toiset haluavat tehdä mahdollisimman paljon putkeen töitä ja sitten olla pidempään vapaalla, siis vaikka että 3yötä, yksi vapaa, kolme yötä. Toiset taas haluavat vuorot tasaisesti. Kokeilemalla se selviää mikä sinulle sopii.

Yksinhuoltajalle tätä tuskin onnistuu mutta kahden aikuisen perheessä onnistuu hyvin jos toinen vie lapset päiväkotiin ja hakee sitten töistä tulleessaan. Yleensä siinä vaiheessa yövuorolainen on jo saanut nukuttua tarpeeksi ja voi viettää illalla pari tuntia perheen kanssa.

Ongelmia saattaa tulla myös pienten koululaisten kanssa, joiden päivät ovat lyhyitä. He saattavat olla kotona jo klo 12, eivät todellakaan osaa olla herättämättä yövuorolaista vaikka kuinka yrittävät olla hiljaa. Isompien koululaisten kanssa homma toimii paremmin.

Vierailija
6/6 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä onnistuu yksinhuoltajilta, kun vuoropäiväkodit on keksitty, olen tehnyt pelkkää yövuoroa 7 vuotta ja koko ajan ollut yh. kun oli pelkkä kouluikäinen oli rahan tarpeessa oleva lukiolainen meillä yöt lapsenvahtina nukkumassa, nyt teini ja 1v. teini on luotettava ja rauhallinen, pärjää yöt kotona ja vauva on päiväkodissa, josta haen nukuttuani iltapäiväksi kotiin.

teen viisi yötä 10 tuntia putkeen, sitten on viisi yötä vapaata

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme