Lapseni luokkakaveri jätti yhden luokaltaan kutsumatta syntymäpäivilleen (12 oppilasta luokalla)
Kyseessä on ihan mukava, tavallinen poika ja hän on myös synttärisankarin kanssa ihan hyvissä väleissä. Tietääkseni. Synttärisankari oli myös kutsutta em. pojan synttäreille, mutta hän ei päässyt niille.
Meillä on kutsutaan aina koko luokka, eikä ole jätetty yhtä tai kahta kutsumatta. Tietysti jokainen saa kutsua ketä haluaa, mutta ihmettelen käytäntöä, jossa jätetään yksi pois.
Kommentit (29)
Syy oli se, että luokan kovis uhkasi, että ei tule ja kieltää muitakin tulemasta jos meidän poika kutsutaan.
Meidän poika oli ainoa, joka uskalsi panna hanttiin tälle luokan kovikselle.
Kun kysyin tän synttärisankarin äidiltä syytä, että miksi antoi jättää yhden kutsumatta. Äiti vastasi, että hänen pojan ei ole pakko kutsua ketään, ketä ei halua. Hän kunnioittaa pojan tahtoa.
Juu ja poika on nyt täysin koukussa tähän kiusaajaporukkaan, eikä uskalla yrittää irti siitä. Ovat jo hyvää vauhtia myymälävarkauksissa menossa. Kalja ja tupakka maistuu.
Jotain tällaista siellä useasti on taustalla kun asiaa penkoo tarkemmin.
2 näistä pojista on kiusannut ja syrjinyt poikaamme. Esim. pilkannut ulkonäköön liittyvästä asiasta, yrittäneet ajaa porukasta pois, kehottaneet toisiakin syrjimään.
Lisäksi tämä toinen pojista ei kutsunut poikaamme synttäreilleen jotka olivat ihan vähän ennen kuin oman lapsemme synttärit. Vielä kovaan ääneen luokassa kehtasi mesoa ketä hän EI KUTSU päivilleen. Poikani itkeskeli kotona, miksi hän ei pääse synttäreille, että mitä hänessä on vikana.
Päätimme järjestää kunnon synttärit, niin teimmekin, ja nämä kaksi ilkiötä ei todellakaan olleet kutsuttujen listalla.
Toki kaikkia ei ole pakko kutsua, mutta esim. puolet voi jättää pois, tai 12:ta esim. 5.... Ettei olis NIIN selvä vähemmistö. Mutta että yhden jättää niin arrgghhhh!!!!
kaikki muut pyydettiin synttäreille paitsi meidän tyttöä. Olin tosi pahoillani asiasta. Nyt on koulussa ja luokkalaisten vanhemmat näyttää olevan tässä asiassa huomattavasti fiksumpaa porukkaa. Ja ei, kyseessä ei ole mikään kiusaajatyttö vaan hiljainen ja kiltti.
Toki ymmärrettävää ettei kaikkia voi kutsua, mutta se että jättää vain yhden kutsumatta :( mahtaa tulla tälle yhdelle tosi paha mieli..tilanne ois ihan eri, jos kutsuis vaan puolet luokasta.
2 näistä pojista on kiusannut ja syrjinyt poikaamme. Esim. pilkannut ulkonäköön liittyvästä asiasta, yrittäneet ajaa porukasta pois, kehottaneet toisiakin syrjimään.
Lisäksi tämä toinen pojista ei kutsunut poikaamme synttäreilleen jotka olivat ihan vähän ennen kuin oman lapsemme synttärit. Vielä kovaan ääneen luokassa kehtasi mesoa ketä hän EI KUTSU päivilleen. Poikani itkeskeli kotona, miksi hän ei pääse synttäreille, että mitä hänessä on vikana.Päätimme järjestää kunnon synttärit, niin teimmekin, ja nämä kaksi ilkiötä ei todellakaan olleet kutsuttujen listalla.
Oliskohan myös jättäytynyt tahalleen pois juhlista? Jospa äideillä on jotain vanhoja kaunoja?
Luokalla on eräs viroilaissyntyinen oppilas, joka on mukava lapsi. Hän päätti kutsua koko 22 oppilaan luokan synttäreilleen, mutta täällä perähikiällä on niin ennakkoluuloista porukkaa, että sinne juhliin saapui vain kuusi oppilasta. Vanhemmistahan se tietenkin oli kiinni. Kyllä itseäni harmitti aivan hirveästi tämän lapsen puolesta, kun ei varmasti ole muutenkaan helppoa tulla vieraaseen maahan, ja kielikin vielä vähän hakusessa :(
Niille päiville kutsuttiin luokalta myös näitä hiljaisempia poikia, heitä, joita poikamme mukaan kukaan ei koskaan kutsu minnekään eivätkä saa ystävänpäivä- eikä joulukortteja. Ihan kivat synttärit oli, ketään ei syrjitty ja kaikki mahtuivat touhuihin mukaan. Oli hyvä mieli kaikkien poikien puolesta.
Olen pojalle opettanut että muitakin mahtuu mukaan kuin vain näitä ns. suosituita (3 poikaa luokalta) joita kaikki muutenkin pyytävät joka paikkaan ensiksi. Samalla tutustuu muihinkin kuin vain näihin äänekkäimpiin mekastajiin. Omani on siltä väliltä. Ei arin ja hiljaisin mutta ei se pahin mekastajakaan.
t.5
yhden kutsumatta jättäminen on toki täysin ymmärrettävää siinä tilanteessa, jos taustalla on kiusaamista jne.
omat ala-asteajat. Meidän luokalla oli 14 tyttöä ja kolme vallitsevaa kaavaa sille, keitä synttäreile kutsuttiin. Osa porukasta kutsui aina kaikki luokan tytöt. Osa kutsui vain alle puolet eli ne parhaat kaverinsa. Mutta jotkut harrastivat sitä, että jättivät aina kutsumatta ne 2-3 koulussa huonoiten pärjäävää tyttöä.
mulla kans tulee mieleen omat koulu ajat :( hiljaisena hissukkana olin aina niiden parin joukossa, joita ei kutsuttu. ja yläasteella sitten olin jo kiusattuna milloin mistäkin. mutta toivottavasti nää kiusaajat / syrjijät saa sitä mitä tilaa tulevaisuudessaan.
niin että tyttö teki 1. luokalla isosiskonsa kanssa itse listan ketä kutsuu ja sen mukaan tehtiin kutsut.
Ja kun synttäreiden jälkeen sanoin tytölle että kiva kun kutsuit kaikki luokkasi tytöt.
Niin sankari vastasi että yhtä en kutsunut.
Ja minä kysyin yllättyneenä että miksi et.
Eli kun tytöt olivat kutsuja tehneet, oli isosisko kysynyt juuri tämän ko. tytön kohdalla että oletteko te koskaan yhdessä. Johon tyttöni oli vastannut että ei. Niin isosisko oli sanonut että ei sitten häntä kutsuta.Ja niin kutsu oli jäänyt tekemättä.
Juttelin asiasta tyttöjeni kanssa ja kerroin että olisi ollut kohteliaampaa kutsua myös tämä vieraampi tyttö, jotta ei tulisi paha mieli.
Mutta eihän asiaa voinut enää synttäreiden jälkeen korjata, joten otin opikseni. Ja sen jälkeen olen itse tarkistanut kunnolla ketä on kutsuttu ja tarkistanut miksi joku ehkä on jäänyt listalta pois.
Eli, vika oli minun ja kyllä minulla harmitti ja nolotti. Että näinkin voi käydä.
Oman lapsen osalle sattui juuri näin, että kaikki muut kutsuttiin eskariryhmästä mutta meidän tyttöä ei. Kaveri kertoi auliisti kaksi viikkoa jokaisena päivänä, keitä kutsutaan ja synttärit ovat tulossa. Lapsen äiti totesi vaan, että lapsi saa päättää keitä tulee nehän on lapsen omat synttärit. Tämä synttärisankari itse on kiusannut tytärtämme joitakin kertoja ja minusta tässäkin on kyse samasta asiasta, mutta äidin siunauksella. Minusta on erittäin törkeää sulkea yksi lapsi joukosta pois, ja kun tätä tarinaa olen kertonut olen saanut huomata että näin on käynyt lukuisille muillekin, eikä tosiaan ole kyse ollut mistään riekkuvasta kiusaajasta vaan ihan vaan että synttärisankari on päättänyt että hän ei vaan tykkää. Meillä ei ole lapset saaneet itsenäisesti päättää, mielestäni aikuisen kuuluu ohjata hyvään käytökseen pienestä pitäen.
Olin itse isosiskoa ohjannut hänen omien syntymäpäiviensä kohdalla, että hän saa kutsua 8 ystäväänsä.
Ja silloin ohjasin että valitsee koko ystäväpiiristään ne läheisimmät ystävät.
Ja tällä logiikalla hän oli myös ekaluokkalaista opastanut kutsujen teossa.
Joten tahallaan ilkeyttään ei tätä yhtä tyttöä jätetty kutsumatta.
Vaikka tarkoitukseni oli että nuorempi olisi vielä saanut kutsua koko luokkansa kaikki tytöt kuten isosiskokin aikoinaan saman ikäisenä.
(Vanhempana olemme rajoittaneet enemmän kutsuttujen määrää, koska synttäritkin ovat olleet erillaisia esim Huimalaa yms.)
Tämä siis selityksenä että meillä tosiaan jäi minun oman mokan (koska en tarkistanut) takia yksi vahingossa kutsumatta.
Tämä siis esimerkkinä että näinkin voi käydä.
Eli ei aina ole kiusaamisesta/syrjimisestä kyse.
Vaikka näinkin tietenkin joskus on.
Tässä on kyllä kyse äidistä. Kuopus leikkii kummankin perheen lapsen kanssa. Tämän vanhemman lapsen kanssa päivittäin.
Ei ole lapsista kiinni kutsut, vaan äidistä.
Arvatkaa kuka ei pääse hoplop synttäreille?
Oon niin vittumainen etten kutsu heidän perheen lapsia.
Yksi poika kutsutaan, vaikka ei kutsunut poikaani.
Sekin oli äidistä kiinni, mutta ne synttärit ei ollut kaverisynttärit. Pojat ovat bestiksiä.
syynä kuulemma se että oli kutsuttu naapureitakin ja johonkin se raja on vedettävä...voihan huokaus näiden kanssa.
se on kyllä vanhempien tehtävä huolehtia, että kutsut lähetetään fiksusti.
Meillä kävi vuosi sitten sillä lailla, että jätin vahingossa yhden tytön tarhakavereista kutsumatta.. Oltiin tytön kanssa sovittu, että kutsutaan kaikki samanikäiset tytöt ja jostain syystä tämä yksi tyttö unohtui. :( On ollut tosi kurja fiilis aina, kun olen sen tytön nähnyt. Kutsuttiin kyllä tänä vuonna synttäreille, muttei päässyt/tullut, eipä ihme.
Toki kaikkia ei ole pakko kutsua, mutta esim. puolet voi jättää pois, tai 12:ta esim. 5.... Ettei olis NIIN selvä vähemmistö. Mutta että yhden jättää niin arrgghhhh!!!!