Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tärkeä kysymys n.10- 12v lasten päiväkyläilyistä toistensa luona.

Vierailija
15.03.2010 |

Olen pitänyt periaatetta yllä, että meille ovat lasten ystävät aina tervetulleita.

Ongelma on, että meillä ei todellakaan ole arjessa vimpan päälle siistiä. Sekamelska ja tavaroiden runsaus kuvaa varmaankin tilannetta parhaiten

Äsken meille posahti 4 poikani vierasta yllätysvierailulle. (Soitti pihalta ja kysyi luvan).

Tarjosin jädet ja ovat nyt tyytyväisinä poikani huoneessa.

Olen hiukan huolissani siitä, että meillä on aina paikat mullin mallin.

Haluaisin kuitenkin opettaa lapsille, että meille saa aina tulla. Mielummin kuin notkumaan kauppakeskuksiin tms.

Lapset kertovat kuitenkin kotonaan, että siellä oli niiin ja niin sekaista, eikä ollut huoneet sisustettu viimeisen päälle.

En halua, että koulussa maine kiirii; niillä on niin sekaista! Olen ottanut riskin.

Mitä mieltä? Olenko väärässä/ oikeassa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tasan sama linja, tytär 10 v. on suosittu ja sosiaalinen ja kotona on joka ip hän kavereineen. Ihan melun takia olen yleensä rajoittanut vieraiden määrän kahteen, mutta en ota paiseita imuroinnista tms.

Mitä väliä sillä edes olisi, onko siivo huono tai hyvä?

Vierailija
2/22 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota samaahan minäkin olen välillä ajatellut. Meillä tosin on vasta ensisyksynä eka koululainen.

Olen ajatellut, että ainakaan meillä ei haise minkään eläimen pissa, koska meillä ei ole lemmikkejä. Jokapaikka ei ole täynnään likaisia astioita ja homehtuneita ruoanjämiä, koska ne siivotaan sentään pois suht tuoreeltaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään koti ei aina ole viimeisen päälle. Perussiisti kyllä mutta kun tuota tavaraa on... Lapsen kaverit on aina olleet meille tervetulleita ja hyvin ovat viihtyneet :)

Itsekin olen pelännyt että kertovat kotona että meillä kaikki hujan hajan. Mutta toisaalta... ei omani kerro onko jossain sotkuista tai siistiä. Eivät kai edes huomaa. Ennenminkin koen että menevät sinne missä tuntevat itsensä tervetulleiksi.

Vierailija
4/22 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä se minua kiinnostaisikaan, joten taidat hikoilla nyt aivan turhaan. Ei lapset kiinnitä sellaiseen huomiota, ellet ala vartavasten sitä antamaan heille tehtäväksi... siis kaverin kodin siivoustason raportointi sinulle kotiin tultaessa =)

Vierailija
5/22 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä mainitsit otsikossa?

Vierailija
6/22 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis oikeasti, eli astioita tiskaamatta, roskat viemättä ,ei ole imuroitu viikkoon, sängyt petaamatta... Onneksi näin on vain harvoin, tosi laiskoina päivinä... Sellaisesta perussekamelskasta (leluja siellä täällä yms) en välitä.

Vierailija
7/22 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis oikeasti, eli astioita tiskaamatta, roskat viemättä ,ei ole imuroitu viikkoon, sängyt petaamatta... Onneksi näin on vain harvoin, tosi laiskoina päivinä... Sellaisesta perussekamelskasta (leluja siellä täällä yms) en välitä.

Ne pojat katsoo teidän tiskialtaaseen, sänkyyn ja roskakoriin...hauskaa.

Vierailija
8/22 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten usein omat lapsenne kertovat, onko kaverin luona ollut siistiä vai sekaista? En äkkiseltään muista, että omat koululaiseni olisivat kertaakaan raportoineet sellaista...

Vierailija
9/22 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä tytöt ainakin huomioi! Meillä 11v tyttö ja kyllä selvästi kaverit huomioi että onko siistiä vai ei. Ja jos on lapsen huone sotkuinen niin kauhistelevat sitä ja alkavat siivoamaan (joo, ei mulla sitä vastaan mitään ole...). Ja huomaavat kyllä heti jos on vaikka uusi lamppu olohuoneessa jne. Kyllä mä itsekin lapsena pistin jo tuossa iässä siisteyden/sotkun merkille, inhotti mennä sellaiseen paikkaan kylään jossa tiesi että on aina sotkuista.

Vierailija
10/22 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pojat katsoo teidän tiskialtaaseen, sänkyyn ja roskakoriin...hauskaa.

kun eivät mahdu enää kaappiin, ja pöydät lisäksi täynnä niitä astioita kun en ole jaksanut täyttää tiskikonetta...Eli ei niitä tarvitse erikseen katsoa, kyllä sen huomaa ihan katsomatta, jo hajusta...

Vierailija
11/22 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli kotiin ja kertoi inhon ilme kasvoillaan kaverin kodin likaisuudesta. Sekaisuus on aina ollut ok meilläkin, mutta likaisuus ei. Se että voiko kylässä käydä vessassa tai kävellä ilman, että olisi tahmaa jaloissa tai juoda jotain varmasti puhtaasta lasista on tärkeää.

Vierailija
12/22 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten usein omat lapsenne kertovat, onko kaverin luona ollut siistiä vai sekaista? En äkkiseltään muista, että omat koululaiseni olisivat kertaakaan raportoineet sellaista...

mutta kavereiden kanssa asiasta kyllä voidaan keskustella, ikävä kyllä!

Vierailija
13/22 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hän kyllä kertoo onko kyläpaikoissa sekaista vai siistiä. Samoin olen hänen kavereiltaan ihan itse saanut kuulla kysymyksiä siitä miksi meillä on niin usein puhtaat pyykit viikkaamatta ;-) . Nykyään olen sopinut tyttäreni kanssa että meille saa tulla vain ma, ti ja pe, (ke ja to on muutenkin harrastusiltapäivät) ja pidän huolta että ma, ti ja pe meillä on aina siistiä ja jääkaapissa välipalaksi sopivaa ruokaa isommallekin jengille (neljä kaveria maks. kuitenkin mitä meille saa kerrallaan tulla).

Vierailija
14/22 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos "maine" on sinulle tärkeä, niin siivoa ihmeessä. Joku toinen ehkä siivoaa ihan oman perheen vuoksi.

Meille kaverit ovat aina tervetulleita. Sotkua on, mutta keittiö + vessa siistit. Joidenkin kotiin kaverit eivät saa tulla leikkimään ettei tule sotkua tai melua. Mä komennan ulos, jos meno yltyy liian villiksi. Harvoin yltyy.

Kyllä lapset kuitenkin arvioivat toisten koteja. Omasta lapsuudestakin muistan kuinka kaverit olivat sitä mieltä, että meillä on tosi ihanaa. Ei liian siistiä, mutta ei likaistakaan. Ihan pienenä naapurin tyttö kertoi äidilleen, että taitaa Niemisillä (meillä) olla mummo kylässä, kun oli niin siistiä.

Vierailija
15/22 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät ehkä siitä välitä mutta huomioidaan se. Ja tosiaan varsinkin siis likaisuuden, kaikilla nyt niitä lelukasoja on jossain, mutta likaisuus on sellainen juttu mille lapset ovat erikoisen herkkiä! Ja ei tarvitse siis tarttua mitään tahmaa jalkoihin, mutta että on vaikkapa kylppärissä lavuaari hammastahnassa ja keittiön pöydällä paljon likaisia astioita niin kyllä se jo yököttää. Tai jääkaappi likainen ja täynnä vanhentuneita elintarvikkeita.

Vierailija
16/22 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät ehkä siitä välitä mutta huomioidaan se. Ja tosiaan varsinkin siis likaisuuden, kaikilla nyt niitä lelukasoja on jossain, mutta likaisuus on sellainen juttu mille lapset ovat erikoisen herkkiä! Ja ei tarvitse siis tarttua mitään tahmaa jalkoihin, mutta että on vaikkapa kylppärissä lavuaari hammastahnassa ja keittiön pöydällä paljon likaisia astioita niin kyllä se jo yököttää. Tai jääkaappi likainen ja täynnä vanhentuneita elintarvikkeita.

höpön höpön.

Vierailija
17/22 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole koskaan sekaista tai että kaikkien muide n kodit on vimpan päälle sisustettu. Tai että (poika) lapsia kiinnostaa kaverin kodin siisteystaso?

Vierailija
18/22 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

höpön höpön.

Mä en yksinkertaisesti voi mennä kylään sellaiseen paikkaan jossa on likaista! Jos keittiössä tai vessassa haisee niin oksentaisin! Ei tarvitse paikat kiiltää, mutta selvä ja näkyvä lika (siihen yhdistyy yleensä myös haju) on kyllä jo äärimmäisen yököttävää, on sitten lapsi tai aikuinen.

Vierailija
19/22 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekaisuus ei lapsia yleensä haittaa (toki joitakin voi haitata, lapsetkin on yksilöitä) mutta likaisuus haittaa kaikkia

Vierailija
20/22 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaa usein kuulemma alkaa järjestelemään tavaroita kun ovat meillä koulun jälkeen:)

Ihmettelin joskus kun kaikki irtotavarat esim keittiössä oli aseteltu sillä tavalla riviin seinän viereen, tuolit tarkasti paikalleen, kaikki vaatteet viikattu pinoihin jne.

Voin kuvitella, että tämän tytön kotona onkin varmaan aina kaikki tiptop. En oikeastaan loukkantunut, paremminkin huvitti mutta varmaan on kertonut äidilleen että niillä on aina niin sotkuista! Ei mielestäni kuitenkaan likaista.

Omaani ei takuulla haittaa pieni epäjärjestys, paitsi yhdestä kaveristaan kertoi että niillä on tosi sotkuista ja olen nähnyt heiltä otetun kuvan,

keittön ruokapöytä täynnä jotain romuja ja lehtiä ja papereita. Ne syö kuulemma olohuoneen sohvapöydän ääressä, kun keittiöön ei mahdu?!

Tyttöni ei käy siellä edes vessassa.