Lapsen huono kuulo?
Miten ilmenee? Pelkkänä kovaäänisyytenä? Tarhan täti kysyi tänään, olenko koskaan ajatellut että meidän 4-v. pojalla olisi huono kuulo, koska puhuu niin paljon kovemmalla äänellä kuin muut... Täytyi sanoa että olen joskus miettinyt olisiko kuulossa jotain vikaa juuri tuosta syystä, mutta koska isosisko (6 v) myös puhuu (kaikista kehotuksista huolimatta) tosi kovalla äänellä, olen ajatellut että on vain opittu tapa... Nyt mietityttää, että pitäisikö viedä molemmat korvalääkäriin.
Kommentit (8)
lapsen huonokuuloisuus saattaa ilmetä esim. että lapsi katselee televisiota kamalan kovalla äänellä, kysyy usein mitä?, katselee puhujaa kasvoihin lukee siis huulilta. kovaäänisyys voi olla myös merkki huonosta kuulosta. samaten jos on usein poissa olevan oloinen= omissa oloissaan/ajatuksissaan.
Meillä tätä vaikeuttaa vielä se, että lapsi on monikielinen (käytössä päivittäin 3 kieltä) joten suomenkielinen puhe on hiukan epäselvää ja ymmärtäminenkin monesti hakusessa, eli kysyy tosiaan usein "mitä", mutta vaikea tietää johtuuko siitä ettei ymmärrä puhuttua vai ei kuule...
Mun lapsella oli liimakorva ( välillä parani ja tuli uudelleen), joka juuri haittasi puheen omaksumista, eli puhui epäselvästi (kaksikielinen lapsi) Kun liimakorva saatiin hoidettua, puhekin selveni.
Huudetaan liikaa ;-) Mekin puhutaan useampaa kieltä, ja yhtä niistä vaan tulee puhuttua kovalla äänellä.
Toisaalta eikös 4-vuotisneuvolassa testata kuulo aika tarkasti? Jos jotain häikkää olisi, kyllä se siinä testissä olisi paljastunut.
Huudetaan liikaa ;-) Mekin puhutaan useampaa kieltä, ja yhtä niistä vaan tulee puhuttua kovalla äänellä.
Toisaalta eikös 4-vuotisneuvolassa testata kuulo aika tarkasti? Jos jotain häikkää olisi, kyllä se siinä testissä olisi paljastunut.
Eli ei käydä neuvolassa. Tarhassa on lastenlääkärin tarkastuksia, mutta en tiedä miten paljon puuttuvat kuuloon. Täytyy kysyä heiltäkin.
Meillä puhutaan kyllä kaikkia kieliä (ainakin lasten taholta) ihan liian kovalla äänellä... ;-)
"jäi" kiinni juuri noissa 4 v. tarkastuksessa. Ei kuullut kaikkia piippauksia niin kuin ois pitänyt. Olin kans miettynyt aikaisemmin kun tv pitää olla isolla ja monesti sanoin itse etten kuule. ja piti sanoa kovalla äänellä uudestaan. Jos puhun selkä häneenpäin, ei kuule taatusti.
Saatiin lähete korvapolille,siellä tutkittiin, Joku käytävä on liian ahdas, mutta se kehittyy tuonne 8 ikävuoteen asti, joten kuulon pitäisi parantua sitten.
Eli korvalääkäriin mars.
P.s meilläkin ollaan kaksikielisiä.
noissa kuulon testauksissa. Mutta hänellä ollut neljät putket korvissa eli paljon häikkää sillä osastolla ja lääkäri jo epäili että kuulo saattaa aletá pysyvästi. Ihanalta tuntui, kun eskari-ikäisenä vihdoin pysyi korvat kunnossa ilman putkia ja ekaluokan lääkärintarkastuksessa kuulo todettii vihdoin normaaliksi. Hän on aina puhunut todella kovalla äänellä ja puhuu kyllä edelleen. En tiedä onko se jäänyt päälle pikkulapsiajoilta vai ihan synnynnäinen ominaisuus.
Mua rupes mietityttää, ku 12v nuori kysyy vähän väliä et "mitä"?, tai "häh"? Kun sille puhuu. Voi olla myös et ei vaan keskity. Toiseksi, kuuntelee paljon musiikkia kuulokkeilla ja semmosilla napeilla, joten voipi johtuu siitäki. Rupes vaa pistää mieleen, kun kaverin 14v lapsi sai just kuulolaitteen, kun ei kuullu jos puhuu selkä poispäin. Tytöllä on kyllä aina kaikissa tarkastuksissa todettu normaali kuulo. Ei kyllä puhu kovaan ääneen, katselee telkkaria aika samalla äänenvoimakkuudella kuin itse katselen. Jos puhuu selkä poispäin, joskus kuulee, joskus ei. Kuullostaako siltä, että pitäis tehä jotain!?
lapsen huonokuuloisuus saattaa ilmetä esim. että lapsi katselee televisiota kamalan kovalla äänellä, kysyy usein mitä?, katselee puhujaa kasvoihin lukee siis huulilta. kovaäänisyys voi olla myös merkki huonosta kuulosta. samaten jos on usein poissa olevan oloinen= omissa oloissaan/ajatuksissaan.