Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seroguelin/Ketipinorin käyttäjät raskaus aikana?! Neuvoja!

14.03.2010 |

Olen syönyt Seroguelia nukkumiseen jo 5v mutta lopetin sen kun huomasin olevani raskaana. Annos oli vain 50mg. Ja sekään ei oikein enään auttanut.

Mutta kun lopetin niin siitä seurasi totaali unettomuus =( Valvoin 4vrk putkeen ja senjälkeen olen nukkunut jokatoinen yö vain 2h ja jokatoisen yö valvonut kokonaan. Tulen hulluksi. Lääkäri määräsi opamoxia 15mg iltaan mutta eipä auta enkä tahtoisi sitäkään syödä =( Tätä jatkunut jo 3vk.... Viikkoja on 7+4

Nyt mietin Seroguelin uudelleen aloitusta koska sitä voi syödä raskaus aikana. Kertokaa kokemuksistanne? Paljon söitte ja oliko vauva OK varmasti? Huolettaa vaikka teratologisesta sanoivat että lääkettä voi syödä...

Älkää tuomitko minua =/ Minulla on ennestään 3 lasta ja jaksaminen on kovilla...

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi tiiviin hoitokontaktin hankkimista ja psykiatrin kanssa tilanteen kartoittamista. Teratologiselta ovat sitä mieltä, että vauvan kannalta hallittu lääkitys on pienempi paha kuin hallitsemattomat mielenterveyden ongelmat. Kuitenkin tuo lopettaminen ja uudelleen aloittaminen on huono vaihtoehto, samaten lääkekokeilut pitäisi pyrkiä tekemään raskausajan ulkopuolella.

Seroquelia 50mg/vrk on pieni annos. Varmuuden vuoksi lopettamista suositellaan viimeisen raskauskolmanneksen aikana MIKÄLI ÄIDIN VOINTI SEN SALLII. Mikäli ei salli, tulee synnytyssairaalan henkilökunnan olla tietoinen käytetystä lääkkeestä ja määrästä. Seroquelia kuitenkin on käytetty raskauden aikana ja toiset käyttävät myös imetyksen aikana.

Psyykenlääkkeitä ei tulisi lopettaa äkkinäisesti eikä ominpäin vaan hallitusti ja olemassaolevan hoitokontaktin 'valvonnassa'.

Vierailija
2/11 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nyt raskaana viikolla 29. ja mulla aloitettiin Seroque Prolongin käyttö hiljakkoin juuri univaikeuksiin (olen nukkunut melkein koko raskausajan vain n. 3-4 h/vrk eli valvottu on!) ja samalla myöskin hoitamaan vakavaa masennusta sekä kaksisuuntasta mielialahäiriötä. Alussa otan lääkettä sen 50mg/vrk ja seuraavassa kontrollissa katsotaan, että nostetaanko annosta vaiko mitä tehdään. Äitiyspolilla seurataan tätä mun loppuraskautta nyt tiiviimmin ja käyn siellä kontrolleissa ja ultrissa jossa seurataan vauvelia ja tottakai mun omaakin vointia. Masennus on nyt saatu hallintaan ilman lääkettäkin mutta, että jotta seuraavaa yhtä isoa alamäkeä ei välttämättä tulisi (itsemurha ollut mielessä) päätettiin aloittaa lääkitys koska se katsottiin paremmaksi vaihtoehdoksi kuin ilman lääkettä. Ihan loppuraskaudessa lääkkeen käyttö sitten lopetetaan pikkuhiljaa, että vauvalle ei tule mitään vierotusoireita sitten synnyttyään. Vauveli syntyy sektiolla mikä sinänsä helpottaa tilannetta, koska syntymäpäivä on sitten etukäteen päätetty. Tietty voi olla, että synnytys alkaisikin itsestään jo aijemmin..

Sinuna ottaisin nyt hetimmiten yhteyttä ainakin neuvolaan tai vaikkapa sinua hoitaneeseen lääkäriin/psykiatriin ja puhuisit asiasta. Voin sanoo, että unettomuus tekee ihmisen todella hulluksi! Kuitenkin pitää päivisin jaksaa normaalit asiat ja hoitaa lapset, koti, käydä töissä jne. mitä kelläkin sitten ristinään on. Mä olen joutunut olemaan sairaslomalla koko raskauden ajan mutta kyllä kotonakin riittää hommaa ihan tarpeeksi.

Paljon jaksamista sinne ja toivottavasti saat uniongelman kuntoon!

Adore 28+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin yhteyttä neuvolaan missä neuvola täti melkein suoraan suositteli aborttia uniongelman takia. Arvaa pahoitinko mieleni =( Sain puhelin ajan neuvola lääkärille joka puhui todella huonoa Suomea eikä edes tiennyt mikä lääke on Seroguel vaikka kirjain kirjaimelta tavasin lääkkeen nimen. Lopulta sen sitten löysi netistä. Ja kun pyysin lähetettä äitipolille niin sanoi että hänellä on yhtä hyvät tiedot kuin äitipolilla eikä suostunut lähettämään sinne eikä ottamaan kantaa Seroguelin käyttöön... Kiva kiva.... Masennuin tuosta kohtelusta tosi pahasti.

Minulla on psykiatri jolla olen Helsingissä käynyt. Soitin hänelle kun olin valvonut sen reilu 3vk... Sanoin hänelle että tule hulluksi kohta. Sanoin että haluan Seroguelin takaisin kun kerta sitä voi käyttää, en kestä enään.... Jotenka se aloitettiin ja nostin sen eilen takaisn 50mg anokseen. Meinasin nostaa sen 75mg asti niin varmasti nukun. Minulle tuli järkyttävä ahdistus/masennus tuosta unettomuudesta ja oli tunne että abortoin itsenikin tästä maailmasta. Kamala morkkis on nyt miten lääke vaikuttaa lapseen. Ja onko haittaa kun sen näillä viikoilla aloitin uudelleen... Vai onko sillä mitään merkitystä?

Pelottaa mihin kuntoon menen kun tämä pitää lopettaa ennen synnytystä =( En varmaan nuku vikaan kuukauteen ollenkaan.

Vierailija
4/11 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sieltä saa ajantasaisimman (ja sun tilanteessa varmaan asiallisimman?) tiedon lääkkeen vaikutuksista ja siitä, kuinka se vaikuttaa mihinkin. Itselleni korostettiin että halittu hoito on pienempi paha kuin hallitsematon sairaus ja että mieluummin sitten lääkettä loppuun asti jos vointi ei salli lopettamista.

Mutta googleta tuo teratologinen tietopalvelu ja soita sinne.

Vierailija
5/11 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen soittanut teratologiseen ja Seroguelia saa syödä, sen tiesinkin. Olisin vain halunnut neuvolan luvan asialle tms. Ja huono omatunto koko lääkkeestä.

Vuosia söin sitä 50mg mutta tehot menivät täysin ja kun yritin lopettaa vähätkin unet menivät kokonaan ja romahdin aivan täysin. Yritän nyt nostaa 75mg ja toivon saavani siitä apua.

Kai minun on pakko uskoa teratologiseen. Tämä Seroguel tuntuu vain tosi vahvalta lääkkeeltä ja ihmettelen jos sikiöön ei vaikuta. Nyt kun olen sitä vähitellen lisännyt niin on järkyttävä sydämmen tykytys ja humaltunut olo. Positiivisesti ei vielä uneen ole kovinkaan vaikuttanut tuon tykytyksen takia. Mutta voi olla että ajan kanssa vaikuttaa ja isommalla annoksella.

Tämä Vauva sivuston keskustelupalsta on paljon parempi kuin Kaksplussan. Tuntuu että kaikki ikävät ihmiset ovat kokoontuneet Kaksplussan sivustolle. Yritin tähän uniongelmaan/lääkeongelmaan saada sieltä vertaistukea ja neuvoja niin minut tuomittiin ja haukuttiin täysin.

Vierailija
6/11 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin kun tätä vaavia tehtiin yli kaksi vuotta ja olin ihan varma etten ikinä enää tule raskaaksi. Neuvolassa eivät osanneet ottaa kantaa lääkkeeseen, neuvoivat mtt:lle, jonne sain uusittua hoitokontaktin. Annostus oli tuo 50-75mg/vrk. Kaikkialla sanovat, psykiatria myöten, että tällä annostuksella seroquel ei vaikuta haitallisesti sikiöön.

Oma vaavi on yhä mahassa, mutta kummassakaan ultrassa ei poikkeavia löydöksiä ollut. Hyvin kehittynyt vaavi vain :)

Uskon, että tässä asiassa kannattaa luottaa psykiatrien ja teratologisen kokemuksiin ja uskoa, ettei noin pienellä ketiapiiniannoksella ole kehittyvälle sikiölle haitallisia vaikutuksia. Itse olen kuullut muualta onnistuneita tarinoita Seroquelin käytöstä koko raskauden ajan sekä myös imetyksestä lääkityksen aikana.

Toivottavasti vointisi kohenee.

Vierailija
7/11 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpotti oloa kovin kun luin sinun vastauksesi =)

Olisi kiva kuulla jatkossakin kuulumisiasi =)

Ovatko ottaneet neuvolassa hyvin lääkityksesi?

Itsellä on tänään ihan kamala olo kun nostin eilen sitä Seroguelia. On sydämen tykytystä ja hirveää väsymystä, pää on ihan sunuinen. Yö meni valvoessa tuon tykytyksen kanssa. Toivottavasti tasoittuu. Ja saan nukuttua tuolla lääkkeellä.

Onneksi tuo teratologinen on olemassa...

Harmittaa kun menin alussa lopettamaan Seroguelin vaikkei sitä oisi tarvinnut. Neuvolasta kun en saanut vastauksia kysymyksiini ja tein sitten paniikkiratkaisun Seroguelin suhteen.

Vierailija
8/11 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli ihan paha mieli kun luin miten sulla on neuvolassa otettu toi asia vastaan. Jos multa kysytään niin aika törkeetä! Mulla on ehkä käynyt hyvä säkä, että neuvolan täti on tosi kiva ja itekkin kovasti suositteli mulle tätä lääkettä kun halusin hänenkin mielipiteensä, kun mua kovasti pelotti alottaa lääkkeen käyttö.

Tuntuu olevan hyvin yleinen ilmiö, että kaikki psyykenlääkkeiden käyttäjät mielletään automaattisesti seinähulluiksi ja leimaa lyödään heti otsalohkoon. Mut on ainakin niin tuomittu monessa paikassa mutta mä en suoraan sanoen välitä. Jumala tuomittee, ihmiset vaan lässyttää. ;)

Syö nyt lääkettä jos siitä kerta on apua ja varmaan alkuun saattaa tullakkin jotain tommosia sivuoireitakin kun elimistö taas tottuu siihen. Koita vaikka etsiä itsellesi järkevä lääkäri kaikkien idioottien joukosta niin olet sitten ainakin seurannassa. Meillä täällä Pirkanmaalla ainakin ihan Tayssin äitiyspoli seuraa esim. tämäntyyppisten lääkkeitten käyttäjiä joten lapsi saa kasvaa turvassa ja itelläkin on turvaisampi mieli ja varmuus.

Mä edelleen niin toivon, että löydät kunnon apua, ettei tarvii murehtia sitten turhaan yksinään. Tsemppiä ja häntä pystyyn!

Adore 28+6

Vierailija
9/11 |
19.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos adore tsemppauksesta, vähän olo parani.... Paljon adore syöt lääkettä ja millä viikolla aloitit?

Toivotaan että pääsisin itsekkin äitiyspolille tuonne Jorviin.

Itse nyt nostin lääkkeen 100mg kun 75mg ei tuonut apua. Viime yön valvoin kahteen- kolmeen asti ja senjälkeen torkuin 7 asti. Nytkin olen vielä aamutakki päällä kun väsyttää. Aamusta nukahdin vielä tunniksi sohvalle. Toivotaan että saisin tällä nyt nukuttua univelkojani pois.

Se vähän huolettaa että aloitin lääkkeen uudestaan juuri näillä alkuraskauden kriittisilä viikoilla kun sikiön tärkeät elimet kehittyvät. Mutta kaipa teratologisessa sitten tietävät. Se neuvolalääkäri ei ollut ikinä edes kuullut koko lääkkeestä....

Millä viikolla kannattaisi mennä siihen 4D ultraan? Minua ei kiinnosta sikiön kasvonpiirteet tms. Tahtoisin mahdollisimman aikaisin saada tietää että sikiö on kehittynyt normaalisti eikä ole poikkeamia. Näkyykö jo viikolla 15 jos jotain epänormaalia on?

Vierailija
10/11 |
19.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin saahan Seroguelin kanssa imettää? Unohdin täysin kysyä teratologisesta...`?

Jostain muistaakseni luin että uusimpien tutkimusten mukaan saa imettää. Pitääkö paikkaansa?

Vierailija
11/11 |
22.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät neuvolasta ole ottaneet kantaa tähän lääkkeen käyttöön kun mulla on hoitosuhde muualle ja olen seurannassa. Sen verran ovat kiinnostuneet että haluavat aina tietää mikä on annostus ja kun sitte lopetin niin pari kertaa kysyi että mikä on ollu vointi, mutta koska olen voinut henkisesti ihan hyvin raskausaikana niin ei sekään enää ole tullut puheeksi.

Itsestäni tuntui että olivat neuvolassa huojentuneita siitä, että oli uudistanut hoitokontaktini raskauden takia mielenterveyspuolelle. Ilmeisesti nää asiat on kuitenkin neuvolalle hankalia ja on heille helpompaa jos asiakkaala on langat hallussa. Täällä meilläpäin tosin tuntuu olevan verrattain hyvä tilanne hoidon kanssa; hoitosuhteeseen pääsi mtt:lle alle kahdessa viikossa, psykiatrillekin pääsee alle parin viikon jonotuksen ja jos ei pääse niin oma hoitsu voi konsultoida psykiatria. Kaikkialla on myös tullut kohdelluksi hyvin ja asiallisesti, mikä kyllä suunnattomasti helpottaa oloa.