Synnytys tulossa, mihin muut lapset hoitoon?
Synnytys tulossa ja aikaisempia lapsia on. Lapsia jotka olleet kotihoidossa koko ajan. Mies tulee mukaan synnytykseen. Joten mihin lapset hoitoon?
Kun paikkakunta on uusi ja kavereita ei ole, lähimmät kaverit satojen km päässä. Tai kun sukulaisiakaan ei paikkakunnalla ole ja hekin satojen km päässä. Ja sukulaiset sekä kaverit työssä käyviä.
Alatie synnytys joten synnytyspäivää ei voi tietää ja sitä koska synnytys käynnistyy.
Joten mistä saat hoitajan esimerkiksi keskellä yötä lapsille?
Ja lapset on niin pieniä, ettei niitä voi kesken uniensa lähteä viemään hoitopaikkoihin eli hoitoapu tarvitaan kotiin.
Tilanne kuvaa jokseenkin omaamme ja tahtoisin tietää miten muut ovat toimineet tilanteessa ja mistä muut ovat saaneet hoitoapua.. Ja ovatko saaneet. Ja etenkin kiinnostaa yksinhuoltaja äidit joilla ei ole miestä edes ketä voisi jäädä lapsien kanssa kotiin ja menisi sitten vain yksin synnyttämään.
Olen myös miettinyt miksi sairaalat ei kehitä palvelua mihin voisi tuoda lapset synnytyksen hetkellä. Siitä voisin itsekin maksaa!
Mutta mihin siis lapset hoitoon, kun synnytysajankohtaa ei tiedä, alatie synnytys ja synnytys käynnistyy vaikka yöllä?
Kommentit (12)
Mä olen ainakin tutustunut naapureihini muutenkin. Nyt olen lupautunut hoitamaan naapurin tyttöä sen aikaa kun ovat synnyttämässä. Heilläkin isovanhemmat tulevat tuntien ajomatkan päästä. Miksi en auttaisi, kun kerta voin?
Niin meilläkin oli silloin aiemmin naapurin rouva esikoisen kanssa, kun me oltiin sairaalassa kuopusta synnyttämässä.
Mies jää kotiin hoitamaan lasta kun ei ole lapselle ketään muuta hoitajaa. Ei ole mummojakaan.
Joutui vielä olemaan toista viikkoa kylässä, kun synnytys enteili käynnistymistä pitkän aikaa. Varasuunnitelmana olin sopinut lähinaapurin kanssa, että vien lapset sinne vaikka keskellä yötä, jos on pakko.
On niillä hoitajia, jotka voi tarvittaessa hälyttää yölläkin.
Mutta sitten synnytys alkoikin illansuussa niin, että saatiin lapset naapuriin. Jos olis alkanut yöllä tai mennyt aamusta pitkäksi, MLL:n hoitaja olisi tullut hätiin et naapurit pääsis töihin.
Meilläkin minä olin menossa doulan kanssa synnyttämään ja mies jäämässä kotiin esikoisen kanssa. Tosin meillä kävi niin onnellisesti, että mummo sattuikin paikalle, kun toka tuli vähän etuajassa ja mies pääsikin mukaan. Mutta kolmannen aion synnyttää toden näköisesti kotona. Varmuutta ei vielä ole, mutta tämä on suunnitelma, jos saadaan vaan kätilö.
Kotisynnytys ei tietenkään ole mahdollinen, jos aiempi synnytys ei ole sujunut normaalisti.
Toki voit ap kysyä myös jotain MLL:n hoitajaa tms. mutta varaudu myös yksin lähtöön!
(Kannattaa toki myös tiedustella paikkakunnan doulia, doulan kanssa synnyttäminen on mielestäni yksi todella hyvä vaihtoehto, jolloin olemassaolevat lapsetkin saavat olla tutussa ja turvallisessa hoidossa...)
Uusi paikkakunta, ei tuttuja vielä, eikä ollut esim. kunnalla tai MLL:llä tarjota äkkihälytyksellä ketään. Ratkaisu oli että mies jäi hoitamaan isoja ja mä menin taksilla sairaalaan. Rehellisesti sanottuna tykkäsin enemmän synnyttää ilman miestä. (Tätä ei mies kyllä tiedä!). Jotenkin rauhemmassa sai olla ja kätilön kanssa tuntui mukavalta olla kaksistaan.
kilometrin päästä apuun. Muutenkin sukulaisten vierailuita sovittiin tiheään niin, että joku olisi paikalla kun synnytys alkaa.
stressasin asiaa kovasti kun odotin kolmosta,sattumalta oli yksi kaveri paikkakunnalla kylässä ja hoiti lapset.Nyt neljättä odottaessa olen päättänyt mennä synnyttämään yksin,en jaksa stressata olemattomilla lastenhoitajilla=)Mies tulee sitten isompien kanssa katsomaan minua ja vauvaa.
Sama kätilö oli koko synnytyksen ajan.Mummohaettiin seuraavana päivänä.
Mutta mitenkäs jos ensimmäinen synnytys on ollut niin traumaattinen ettei uskalla ilman miestä lähteä synnyttämään?
Ja sektion mahdollisuus suljettu pois.
Onko olemassa järjestöjä, liittoja mistä saa lastenhoito avun yhtäkkisesti vaikka keskellä yötä?