Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ettekö te äidit ollenkaan häpeä sitä miten suhtaudutte nk. "teiniäiteihin!?!?

Vierailija
13.03.2010 |

Ei ole asia ennen tullut pahemmin mieleen, mutta tänään tapahtui jotain joka sai minut ajattelemaan:

Nousin bussiin vaunujen kanssa, siellä oli jo toiset vaunut, äiti pienen tyttärensä kanssa. En ole koskaan nähnyt häntä aikaisemmin, mutta tervehditiin ja alettiin juttelemaan. Jo ihan muutaman minuutin jutustelun jälkeen tämä nuori äiti otti itse puheeksi sen miten häneen suhtaudutaan ikänsä takia.

Mielestäni hän ei ollut mitenkään silmiinpistävän nuoren näköinen, itse olen 30v. ja olisin arvioinut hänet ehkä 25-vuotiaaksi. Hän kertoi kuitenkin saaneensa lapsensa 18-vuotiaana.

Hän kertoi mielestäni selvästi liikuttuneena miten ihmiset usein kuiskuttelevat ja tulevat jopa suoraan kommentoimaan hänen nuorta ikäänsä.

Olin niin pahoillani tämän äidin puolesta että olisin halunnut sanoa jotain lohduttavaa ja järkevää, en kuitenkaan siinä tilanteessa löytänyt oikeita sanoja, kun äiti tyttärensä kanssa jo lähti pois bussista.

Olen aina kuvitellut että nämä teiniäitien parjaamiset ovat urbaanilegendoja ja av-palstan virtuaalimammojen yksinoikeus, enkä osannut ikinä kuvitella että joku ihminen tosielämässä menee päin naamaa arvostelemaan jonkun ikää!! Suoraan sanoen hävettää niiden puolesta jotka niin tekevät. Nuori äiti jonka tapasin tuntui noinkin lyhyen tuttavuuden perusteella olevan hyvinkin epävarma äitiydestään koska koki aiheelliseksi puolustella olevansa hyvä äiti nuoresta iästään huolimatta. Ettekö te p*skat nuorten äitien arvotelijat tajua miten pahan olon tuotatte ihmisille tuollaisella arvostelulla!?!

En yleensä kirjoita tänne mitään mutta nyt oli pakko vuodattaa, jäin vaan niin pahasti mieleen tuon äidin tunteet. Toivon että hänen ei ikinä enää tarvitse kuulla kommentteja iästään eikä tarvitse kestää arvostelevia katseita!

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tullut ajatelleeksi että arvostelu voisi olla nuoruuden epävarmuuden syytä, tai siis sitä että itsekritiikki on korkealla ja ehkä on herkempi arvotelulle kuin vanhemmat äidit.

Itse koen olevani "vanha" äiti, toki elämäntilanteeni ei olisi ollut 18-vuotiaana sopiva lapsen saamiseen omasta mielestäni, mutta nyt tuntuu että olisi kyllä ollut hienoa jos olisin saanut lapset vaikka 5 vuotta nuorempana.

Toivon kuitenkin että te nuoret äidit ymmärrätte että kaikki eivät suinkaan ajattele että olisitte huonoja äitejä!! Minä päinvastoin ajattelen (niin kuin bussissa sanoin tälle tapaamalleni nuorelle äidille) että nuorena sitä jaksaa paremmin ja varmaan on enemmän mielikuvistusta ja jaksamista leikkeihin! :)

Te "teiniäidit" (inhoan tuota sanaa!), toivon että ensi kerralla kun joku katsoo vinoon ja tulee paha mieli, muistatte että on myös meitä joille ei tulisi mieleenkään tuomita teitä ja jotka päinvastoin jollain tasolla kadehtivat teitä!

t. ap jolla on maailmansyleilyfiilis :)

Vierailija
2/30 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en iästä enkä muustakaan. En myöskään tunne ketään joka niin tekee enkä ole ikinä todistanut sellaista tilannetta. Sukulaiset saattavat vihjailla jos ovat v-maista sorttia, mutta silloin kyllä keksitään joku syy vaikka äiti olisi kuinka keskimääräisessä iässä. Teini-ikäiset ovat epävarmoja itsestään, olivat sitten äitejä tai ei, mutta ei se tarkoita että heidän luulonsa olisivat aiheellisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on suurimmaksi osaksi nuoren äidin kuvitelmaa. Itsekin nuorena kuvittelin, että jos joku vilkaisi minuun päin se ajatteli varmaan jotain negatiivista. Nuorena itsekritiikki on vain niin voimakasta. Minua kutsutaan av keskusteluissa mummoäidiksi ja lapsiani säälitään. Se ei näin nelikymppistä enää hetkauta. Ja muuten suurin osa tuntemistani nuorista äideistä on tosi ihania ja mukavia.

Itse olen juuri ja juuri 20-vuotias nuori äiti enkä ole kohdannut ollenkaan paheksuntaa (lukuun ottamatta tätä palstaa). Ehkä olen näin nuoreksi harvinaisen itsekritiikitön...

Ei paljon minuakaan hetkauta, että jotkut paheksuvat täällä palstalla nuoria äitejä ja olettavat kaikkien meidän viilettävän baareissa sätkä huulessa ja lapsi isovanhemmilla hoidossa tms.

Jos joku tuijottaa mua ja lastani, mieleen tulee lähinnä että varmaan katsoo iki-ihanaa poitsuani, eikä todellakaan, että arvostelisi minun äitiyttäni :) Tuskin kukaan pahemmin arvostelee pelkän ulkonäön perusteella tällaista 20v äitiä. Ehkä sitten eri asia joku 15-vuotias tai siltä näyttävä...

Vierailija
4/30 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska en ole koskaan nuorta äitiä aliarvioinut tai parjannut. Mä uskon että nuoret äidit varmasti saa epäreilua ja kohtuutonta arvostelua, mutta yksi pointti on se, että nuorena ihminen on herkempi ympäristölleen kuin esimerkiksi kolmekymppisenä ja syyllistyy herkästi koska haluaa yrittää parhaansa. Kun mua joku tuijotti bussissa ollessani parikymppinen, muistin sen kaksi päivää ja mietin mitähän sekin tuijottaja minusta ajatteli. Nyt en enää edes rekisteröi tuollaisia asioita. En ihmettelis jos nuori kokis raskaaksi myös sellaisen arkipäivän arvostelun, johon monet vähän vanhemmat on saaneet tottua jo esimerkiksi työelämässä, ja joka vaan menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Vierailija
5/30 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan tiedän että minua tuijotetaan paheksuvasti. =D

On aina tuijotettu. Sen siitä saa kun sattuu pukeutumaan erään ug-kulttuurin mukaisesti, eikä kulje massan mukana. =D Mulla on välillä siniset raidat hiuksissa ja seuraavana päivänä koko letti on kirkkaan violetti. Lävistyksiä ja tatuointeja paljon. Ja lisää on tulossa. Siinä vaiheessa kun aloin työntelemään vaunuja niin muutama ei epäröinyt tulla sanomaan että mitä mieltä ovat minusta ja tyylistäni ja iästä (yllättyivät muuten kun kuulivat että olen kuitenkin "jo" 23, luulivat vissiin 18vuotiaaksi.). Olen huono äiti koska minulla on tatuointeja ja lävistyksiä. Olen huono äiti koska kuuntelen punkkia ja psychobillyä. Olen huono äiti kun katson kauhuelokuvia. Sain ihan kunnon saarnan muutamalta mammalta. Lopuksi kysyin vain heiltä että kuinkas täydellisiä itse ovat. x)

Joo. En kyllä ole ikinä ollut mitenkään itsekriittinen tai herkkä ympäristön sanomisille. Meitä on moneen junaan ja jotkut jää asemalle. Ei näille asioille voi mitään. Mutta ei se ikä kerro siitä mitään että onko huono äiti vai ei.

ja se tilastojen tutkiminen ei muuten kerro oikeasti mitään. Niihin on oikeasti turha vedota. Polttaahan moni vanhempikin raskauden aikana, jotkut vetävät viinaa. Ei siinä se ikä sano mitään asiaan.

Vierailija
6/30 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vanhempana äidiksi tullut varamsti helposti vertaa nuoria äitejä automaattisesti itseensä, ja omaan elämäntilanteeseensa nuorempana. Siis oletetaan, että kun ei itse ole ollut vaikka 20-vuotiaana kypsä äidiksi, niin ei kukaan muukaan voisi sitä olla.

Minä olen nyt 28-vuotias, ehdin vielä täyttää 29 ennen esikoisemme syntymää. Serkkuni täytti juuri 19-vuotta ja odottaa myös esikoistaan. En voi muuta kuin toivoa, että hän olisi fiksumpi, kypsempi, itsenäisempi ja joustavampi (ja moniamonia muitakin asioita enemmän ja paremmin) kuin minä itse olin tuon ikäisenä.

Vierailija
7/30 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitejä arvostellaan milloin mistäkin, ei kaikkea tarvitse ottaa "itseensä".

Vierailija
8/30 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on siihen tullut törmättyä henkilökohtaisestikin, mutta tänään tuon äidin käytös vaan teki aika suuren vaikutuksen.

Olen kai sitten naiivi kun en kertakaikkiaan olisi voinut uskoa että löytyy k-päitä jotka arvostelevat päin naamaa, oli sitten kyseessä äidin ikä tai mikä muu tahansa asia.

ap

Vierailija
9/30 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut "vain" vihaista vilkuilua, olen nyt 26v. kolmen lapsen äiti, en pidä itseäni nuorena äitinä:) Usein muut äidit katsovat ensin minua, sitten lapsiani vuorotellen, ja sitten vielä minua. Ei se mitään:)

Vierailija
10/30 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät välttämättä arvostele ilkeyttään, vaan ovat ehkä epävarmoja itsestään?

Kärjistetty esimerkki: Verraten vanhana lapsensa tehneesessä äidissä näkyvät raskauden ja synnytyksen jättämät jäljet, jaksaminen ei oo samaa luokkaa kun nuorempana jne vs hehkeä ja hoikka nuori äiti työntelee vaunuja korkkareissaan ja varaa aikaa salilla ja manikyyrissä käymiseen kun on mummeja ja tätejä oikeen pyytämässä lasta hoitoon? Muakin v*tuttais jos olisin se kuluneen näköinen ja lihava "vanha" äiti ja kateellisena usein on altis huomaamaan virheitä kateuden kohteessa --> arvostelu

Vierailija
11/30 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

19v iässä ja joka on kuullut ties mitä kommenttia. Nyt olen 22v ja 2 lapsen äiti. Enää en ota kuuleviin korviinkaan kommentteja. Oppinut olen ettei heistä tarvitse välittää. Minä tiedän että olen hyvä äiti lapsilleni.

Vielä kuitenkin. Pahimpia minua kohtaan ovat olleet sukulaiset. Suoraan ovat sanoneet etten osaa lapsiani hoitaa ja että olen kelvoton äiti. Ovat ihmetelleet että mitä äitini teki väärin kasvatuksessa yms.Eräs jopa nappasi esikoislapseni sylistäni samalla tokaisten miten en osaa edes sylissä pitää. Lapsi oli silloin 7kk vanha. Ja kaikki ikäni takia.

Vierailija
12/30 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät välttämättä arvostele ilkeyttään, vaan ovat ehkä epävarmoja itsestään?

Kärjistetty esimerkki: Verraten vanhana lapsensa tehneesessä äidissä näkyvät raskauden ja synnytyksen jättämät jäljet, jaksaminen ei oo samaa luokkaa kun nuorempana jne vs hehkeä ja hoikka nuori äiti työntelee vaunuja korkkareissaan ja varaa aikaa salilla ja manikyyrissä käymiseen kun on mummeja ja tätejä oikeen pyytämässä lasta hoitoon? Muakin v*tuttais jos olisin se kuluneen näköinen ja lihava "vanha" äiti ja kateellisena usein on altis huomaamaan virheitä kateuden kohteessa --> arvostelu

Toi sun kärjistetty esimerkkisi oli hieman hmmm... no joo... Ihmiset ovat ihmisiä, nuoret ja vanhat. JOtkut on kateellisia kyyliä, toiset taas ei. Mulle ei tulisi mieleenkään arvostella minkään ikäisiä äitejä. Omassa kaveripiirissä on kaiken ikäisinä äidiksi tulleita, niin 17-vuotiaina kuin 37-vuotiaina.

Mä luulen, että se arvostelu lähtee lähinnä siitä, että nykyään ihmisillä on niin paljon kaiken maailman tilastojakin luettavina. Ja ne kertovat aika karua kieltä teiniäideistä. Esim. 40% teiniäideistä vetää röökiä raskausaikana. Teiniäitiys periytyy. Teiniäitiys liittyy kouluttamattomuuteen ja syrjäytyneisyyteen ja sossun luukulla notkumiseen. Teiniliitot harvoin kestävät.

Vierailija
13/30 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen saanut ensimmäisen lapseni 15vuotiaana enkä polttannut raskausaikana. nyt olen 20vuotias kolmen lapsen äiti ja varmasti aivan yhtä "pätevä" kotiäidin työssäni kuin minua 10 vuotta vanhemmatkin. olen lasteni isän kanssa naimisissa emmekä ole sossun asiakkaita. lisättäköön vielä loppuun että äitini oli 26vuotias kun sai minut. isäni on insinööri ja äitini titteli on jotain mitä en osaa kirjoittaa, akateeminen kuitenkin.

vaikka suurin osa teiniäideistä olisi jotakin se ei oikeuta arvostelemaan kaikkia samanlaisina!

Vierailija
14/30 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

un mieleesi ei tule arvostella ketään jos oot varma omasta äitiydestäsi? Yleensä epävarma ihminen projisoi omia "virheitään" arvostelemalla muita, ja jos suurempia epävarmuuksia ei ole, tähän ei oo tarvetta?

Tilatoista sun mainitsemat faktat on kylläkin sellasia mitkä on ihan ymmärrettävästi arvosteltavissa (tupakointi, sossupummius..) eli ne ei varmaan suoraviivasesti liity itseen.

Sit taas se, jos joku äidin iän perusteella päättelee myös tämän automaattisesti tupakoineen raskauden aikana, olevan itekin teiniäidin lapsi ja kouluttamaton sossupummi... Se saattaa kertoa että jokin siinä nuoruudessa täytyy ärsyttää kun heti on nähtävä huonoja asioita tuntemattomassa ja se saattaa olla nimenomaan se epävarmuus siitä omasta itestä ja omasta iästä ja omasta äitiydestä.

Vierailija
15/30 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin on yks kaikinpuolin pätevä nuori äiti, mutta ehdottomasti päätin, etten alennu todistelemaan mitään jossain AV:lla, koska meidän koulutukset ja parisuhteet ja toimeentulo ei kuulu kenellekkään muulle :D

Vierailija
16/30 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin on yks kaikinpuolin pätevä nuori äiti, mutta ehdottomasti päätin, etten alennu todistelemaan mitään jossain AV:lla, koska meidän koulutukset ja parisuhteet ja toimeentulo ei kuulu kenellekkään muulle :D

sen lisäksi että olen nuori äiti olen myös alentunut täällä todistelemaan koulutustani, parisuhdettani sekä toimeentuloani täällä AV:lla..olen siis myös epäonnistunut ihmisenä, o-ou..

ja nyt kun mä olen tullu jo tälleen kaapista ulos niin kerro ihmeessä muillekkin mikä mä olen koulutukseltani ja mistä saan toimeentuloni. kerro myös samalla jotain mun parisuhteesta. ihan vaan siltä varalta ettei muut osanneet näitä lukea tuolta rivien välistä yhtä hyvin kuin sinä.

Vierailija
17/30 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen saanut ensimmäisen lapseni 15vuotiaana enkä polttannut raskausaikana. nyt olen 20vuotias kolmen lapsen äiti ja varmasti aivan yhtä "pätevä" kotiäidin työssäni kuin minua 10 vuotta vanhemmatkin. olen lasteni isän kanssa naimisissa emmekä ole sossun asiakkaita. lisättäköön vielä loppuun että äitini oli 26vuotias kun sai minut. isäni on insinööri ja äitini titteli on jotain mitä en osaa kirjoittaa, akateeminen kuitenkin.

vaikka suurin osa teiniäideistä olisi jotakin se ei oikeuta arvostelemaan kaikkia samanlaisina!

Vierailija
18/30 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohta missä todetaan faktana että "teiniäitiys periytyy." varmasti asiantuntija liikkeellä.. -_-

Vierailija
19/30 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistään todistelusta, vaan nuorten äitien haukkumisesta :) Opettele lukemaan :D

t:6

Vierailija
20/30 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minustakin on surullista että anonyyminä pitää keskustelupalstalla todistaa oma pätevyytensä tuntemattomille ihmisille. Onnea siitä jos äidilläsi on akateeminen titteli ja olet naimisissa, nuori äiti! Niin ehdottoman varmasti kuin pätevä oletkin, miksi maailmassa tunnet tarvetta kailottaa sitä netissä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi