Miten teillä maksetaan lomapalkat, lomarahat jne.?
Olen ihan pihalla näistä kuvioista. Olen pienessä kaupallisessa yrityksessä töissä, meillä ei ole koskaan maksettu talviloman ajalta mitään lomarahoja, loman ajalta vain normaali palkka. Kesällä loman ajalta palkka + lomaa ennen lomaraha. Onko näin oikein? Mieheni on metallialan tehtaassa töissä, jossa myös oma palkanlaskenta. Hän saa myös talviloman osalta lomarahan ja tilinauhassa aina selkeästi kaikki lomaltapaluurahat jne. Mistä voisin selvittää asiaa? Kuuluin ennen tradenomiliittoon, nyt vain tähän yleiseen työttömyyskassaan.
Kommentit (7)
Eli saat ekhä kesällä lomarahan koko vuosiloman osalta ja siksi et saa talvella mitään. Meillä ainakin on näin. Kuukausipalkka loman aikanakin tulee kuukausipalkan mukaisena päivänä. Lomaraha maketaan elokuun palkan yhteydesä koko vuosiloman (30pv-> lomaraha 15 pv) osalta kerralla.
jos jäät työttömäksi niin niitä kysellään
Mieheni Itellalla töissä ja kaikki saa lomarahat aina 15.7. Noin isossa yrityksessä ei ole mitenkään mahdollista maksella jokaisen lomapätkän jälkeen lomarahoja ihmisille.
vaan ne on määritelty työehtosopimuksessa. Ota nyt ensi selvää, minkä TES:n piiriin kuulut ja mitä siinä sanotaan lomarahoista.
ettei isoissa firmoissa voisi maksaa lomarahoja jokaisen lomapätkän jälkeen. Itse työskentelen myös isossa suomalaisessa pörssiyhtiössä ja meillä on otettu juuri tällainen käytäntö nyt käyttöön. Eli lomarahat maksetaan vasta pidettyjen lomien jälkeen seuraavan kuukauden palkanmaksun yhteydessä. Tällä tavalla a) kannustetaan ihmisiä pitämään vuosilomat b) kannustetaan ihmisiä ilmoittamaan pidetyt vuosilomat palkkakonttoriin.
Mieheni Itellalla töissä ja kaikki saa lomarahat aina 15.7. Noin isossa yrityksessä ei ole mitenkään mahdollista maksella jokaisen lomapätkän jälkeen lomarahoja ihmisille.
valtiolla lomaraha maksetaan kesäkuussa joka vuosi, kerran vuodessa siis. lomaltapaluurahoja ei ole.
työpaikalalsi noudatetaan? Sieltä selviää kaikki.