G: Kauanko imetit ja poikkesiko se tavoitteestasi?
Kommentit (11)
Poikkesi tavoitteestani 1v melkolailla.
Ei siitä vaan tullut mitään moninaisista syistä :-(
Ja yksi syy oli todellakin neuvolan huonot neuvot, eli ei mitään neuvoja.
ja oli tosi pettynyt imetyksen kestoon. Seuraavaa 1v6kk ja olin tyytyväinen, en ollut ajatellut edes mitään tavoitetta. Nyt olen ajatellut imettää WHO:n suosituksen mukaisesti n kaksivuotiaaksi. Lapsi on nyt 1v8kk eli melko todennäköistä on että siihen kahteen vuoteen mennään pikkuhiljaa vähentäen.
mutta yritin olla ottamatta paineita. Iso oli vauva ja välillä mentiin päivä kerrallaan.
Ensimmäistä imetin 2,5kk ja toista 2kk. Omasta tahdosta lopetin imetyksen molempien kanssa koska en erityisemmin pidä imettämisestä vaan se on sellasta "pakkopullaa" minkä teen alussa siksi kun tiedän sen olevan hyväksi lapselle.
Ja kyllä,rakastan lapsiani vaikka en ole tahtonut heitä imettää pidempään.
Näin molempien lasten kanssa.
Esikoista imetin täysin 4,5kk (silloin oli 4kk täysimetyssuositus) ja kuopusta 6kk (6kk suositus). Kummallakin äidinmaito oli ainoa maito 10kk ikään, sitten alettiin totuttelemaan hapanmaitotuotteisiin ja ruoassa maitoa, 11kk jälkeen pikku hiljaa juomaksikin maitoa niin, että 4-5 viikon aikana vieroitin yksi imetys kerrallaan pois rinnalta. Kumpikin lapsista kävi tissillä viimeiseksi iltaisin ja aamuisin ja luopui niistä itse vähän yli 1v. iässä.
Ja näin olin asian suunnitellut etukäteen. Esikoisen imetys oli täyttä työtä ekat kuukaudet, toistuvia rintatulehduksia, imuoteongelmia ynnä muuta mukavaa. Mutta taipumuksenani ei ole antaa periksi ja lopulta imetys alkoi onnistua ja siitä tuli meille molemmille mukavaa puuhaa. Kuopuksen imtys oli tosi helppoa alusta lähtien.
tokaa ja kolmatta 3 kk (kaksoset) ja neljättä 1 v 7 kk.
Imetin kahta lapsistani 1v5kk ja yhtä 1v2kk, jokainen vieroitti itse itsensä.
Ei ollut tavoitteita kummemmin, aina imetys lähteny hyvin käyntiin ja ollut helppoa ja vaivatonta.
tokaa ja kolmatta 3 kk (kaksoset) ja neljättä 1 v 7 kk.
joten ei ollut mitään odotuksia. ehkä ajattelin että imetän just sen puoli vuotta mut 1v 2kk sitten imetin ja lopetin kun alkoi olla niin hankalaa öiden kanssa.
toivon että seuraavan kanssa (la kahden viikon päästä) pystyisin yhtä pitkään imettämään. toki joitain asioita aioin esim nukkumisen kanssa tehdä erilialla niin saattaa olla et jos maitoo riittää niin ehkä imetän pidempään.
Ei ollut etukäteen muita tavoitteita imetyksen suhteen, kuin että toivottavasti onnistuu ja olisi hyvä, jos pystyisi sen 6 kk vähintään imettämään. (no, nehän onnistui kyllä :D )
Esikoisen kohdalla yritin vieroittaa häntä rinnalta jo moneen otteeseen, siinä onnistumatta, ennenkuin hän sitten itse vieroitti itsensä 1 v. 9 kk iässä.
Tokakin vieroitti itse itsensä mutta huomattavasti aikaisemmin eli siis 9 kk iässä.
lukuunottamatta 2 ml Tuttelia maitoaltistuksessa 4kk iässä. Puoleen vuoteen loppui allergioitten takia, olin kuvitellun jatkavani n. vuoden ikään.