Oletteko huomanneet, että nykyään lapsille annetaan kolme etunimeä 80% tapauksissa.
Minun korvaani kolmen nimen litaniat eivät sovi, mutta taidankin olla ainoa.
Kommentit (39)
meidän lapsella on kolme.
Kolme nimeä pitäisi saada pakolliseksi ja sosiaaliturvatunnukset pois käytöstä. Niin olisi hauskempaa. Tulisi käyttöä muillekin nimille.
Meillä lapsella on kaksi nimeä, ja tulevat lapset saa saman. Mitä virkaa sellaisella kolmen nimen rimpsulla edes on? Eihän kukaan edes yleensä käytä kuin yhtä kerrallaan? Joskus vaikuttaa siltä että tuoreet vanhemmat ei osaa valita hienoista nimi-ideoistaan ja pistää sitten kaikki mahdolliset kerralla lapselle.
Miehelläni on kolme nimeä ja aina pankin, kelan yms papereissa lukee "Antero Tauno K Mäkinen" (nimi muutettu =)), koska kolmas nimi ei enää mahdu tiedostoihin. Minulla taas on kaksi ja hyvin on riittänyt.
Miksi pitäisi olla 3?
Siksikö, että jos on löytänyt kivoja nimiä ja haluaisi antaa ne kaikki tai ei osaa valkata?
Olen huomannut vain haittaa pitkistä nimilitanioista.
Meillä on yhdellä 3 nimeä, kolmella 2. Joten 25 % meillä...
antaako yhden, kaksi va kolme nimeä. Itse pidän kahdesta nimestä, mutta en suinkaan laittaisi vastaan, jos tulevalle lapsellemme löytyisi kauniisti sointuva yksi tai kolme nimeä.
Luulen,että usein ei osata päättää sitä yhtä tai sitten yritetään ottaa puolet suvuissa kulkeneista nimistä mukaan lapselle.
Minulla kaksi nimeä, miehellä kolme ja pojalla kaksi
Niin ja lisäyksenä vielä, että monet tuntemani ihmiset käyttävät toista nimeään etunimenä, joten ei se toinen nimi välttämättä turha ole.
Itselläni on kaksi, mutten sitä toista käytä koskaan, ellei ole pakko laittaa. isälläni oli yksi, samoin äidilläni.
Oli helppo päätös antaa lapselle vain yksi nimi:-)
että Jenna Laura Ellinoora Alexandra...kai tavalliset Möttöset kuvittelee, että on hienoa kun annetaan monta nimeä.
hienoudesta ole kyse... Meidän lapsilla on kolme nimeä, koska halusimme antaa samalla tavalla nimet heille, kuin meillä itsellämmekin on. Lisäksi yksi nimi on kaikilla suvussa perintönä kulkeva. Oletteko huomanneet, että mitkä tahansa kaksi nimeä eivät sovi peräkanaa, vaan vaativat lisäksi tai väliinsä yhden nimen, joka saa rimpsun kuulostamaan hyvältä?
Miksi muuten teitä kiusaa se, että kaikki eivät tee kuten te? Haluatte olla erilaisia, mutta harmittelette kun toiset ei ole samanlaisia? OUtoa.
omalla lapsella.
Tiedän olevani sukuni 5. tietyn nimen omaava, sellainen luo jatkumoa :)
Tietysti kaikki eivät suvusta niin välitäkään...
vain yksi nimi, ollaan sitten tällä tavalla erilaisia ja erotutaan massasta :)!!
Ei mutta musta tuntuu kanssa, että tuttavapiirissä oikeastaan kaikki antaa nykyään kolmiosaisen nimen. Onhan se ihan hauskaa antaa kaikki suvun perintönimet mukaan, mutta eikös sitten voisi antaa tällaisen erityisen tärkeän nimen suoraan ekaksi etunimeksi. Kukin tavallaan toki.
kysyivät että miksi heillä on vain kaksi nimeä. Ja ovat teinejä jo...
Minustakin kolme nimeä on äärimmäisen epäkäytännöllistä, ja vähän koomisen kuuloistakin. Etenkin jos joukossa joku pitkä (tai pahimmassa tapauksessa kaksiosainen) nimi ja/tai jos sukunimi on pitkä. Mutta tavattoman yleistä tuntuu kolmen nimen antaminen olevan.
No, toisaalta taidan olla vaan kateellinen, kun itselläni on vain yksi etunimi ; ). Lapsena uskoin ihan oikeasti, että vanhemmillani ei ollut varaa useampaan nimeen. Jotta omat lapseni eivät kokisi yhtä köyhää lapsuutta, annoin sentään molemmille kaksi etunimeä.
Joku perusteli pitkää nimirimpsua suvun "perintönimillä". Tätäkään en ihan ymmärrä. Jos haluaa suvussa kulkevia nimiä käyttää, niin eikös sellaisen "perintönimen" paikka sitten olisi ensimmäisenä ja/tai toisena nimenä. Eihän niitä kaikki esi-esi-isiä ja -äitejä kuitenkaan saa yhden lapsen nimeen sullottua.
Mutta kukin tyylillään. Eivätpä nuo ylenmääräiset nimet minulta pois ole.
miten jotkut isät merkkaavat lapsensa jussinpojiksi ja heikintyttäriksi. Onhan se tietty kova paikka, kun isä ei voi olla koskaan 100% varma isyydestään.
Tuollaiset nimet kulkevat yleensä suvussa ja eikös Islannissa kaikille tule automaattisesti sukunimeksi(?) esim. björnsdottir??
Ja tarkennukseksi että meidän suvussa ei näin ole, mutta jokainen tehköön mitä lystää ja tuskin kukaan vanhempi antaa lapselleen mielestään rumaa nimeä..
Eikös se sanontakin mene, että ei nimi miestä pahenna :)
Ei minun tuttavapiirissäni ainakaan.
rimpsu. Ja sitten tietysti pitää olla jotain ulkomaalaisia prinsessojen nimiä. No me ollaan tällaisia erilaisia. Lapsilla on kaksi nelikirjaimista nimeä. Toinen nimi on suomalainen ja toinen miehenmaalainen. Hyvältä kuulostaa eikä käsi väsy kirjottaessa.
itseni ja siskoni lisäksi, jolla on kolme nimeä.
kaikilla on 3 nimeä.. mun äitillä, mulla ja 7 sisaruksellani ja omilla lapsillani ja monella serkullani ja kavereillani on 3 nimeä... ei mua oo haitannu enempää sekään kuin et joillakin on 2 nimeä
Minusta taas me ollaan melkein ainoita joiden lapsilla kolme nimeä. Ja oikein kauniisti sointuvat meidän mielstä, muiden mielipiteillä ei niin väliä olekaan ;)