Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko huomanneet, että nykyään lapsille annetaan kolme etunimeä 80% tapauksissa.

Vierailija
11.03.2010 |

Minun korvaani kolmen nimen litaniat eivät sovi, mutta taidankin olla ainoa.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten siskollanikin kaikki kolme nimeä ovat ihan tavallisia perussuomalaisia.

Niin ja ikinä ei ole missään papereissa lukenut noin, että yksi nimi olisi pelkkä kirjain, miehelläsi on ehkä sitten poikkeuksellisen pitkä nimi.

- 22

Meillä lapsella on kaksi nimeä, ja tulevat lapset saa saman. Mitä virkaa sellaisella kolmen nimen rimpsulla edes on? Eihän kukaan edes yleensä käytä kuin yhtä kerrallaan? Joskus vaikuttaa siltä että tuoreet vanhemmat ei osaa valita hienoista nimi-ideoistaan ja pistää sitten kaikki mahdolliset kerralla lapselle.

Miehelläni on kolme nimeä ja aina pankin, kelan yms papereissa lukee "Antero Tauno K Mäkinen" (nimi muutettu =)), koska kolmas nimi ei enää mahdu tiedostoihin. Minulla taas on kaksi ja hyvin on riittänyt.

Vierailija
22/39 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen mummot halusivat lapselleni tietyn nimen. Itse en halunnut tätä heidän toivomaansa nimeä etunimeksi, vaan halusimme päättää lapsen isän kanssa se kahdestaan.

Halusin kuitenkin laittaa mummojen toivovan nimen lapsen toiseksi nimeksi, mutta siitä tuli töksähtävän kuuloinen joten piti valita vielä kolmas nimi.

Uskon, että monilla syynä kolmeen nimeen on nimien sointuvuus ja suvussa kiertävät nimet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä mielessä 3 nimeä on ÄÄRIMMÄISEN EPÄKÄYTÄNNÖLLISTÄ? Miten nimiasia liittyy käytännön elämään?

Perkules, menen heti haukkumaan äitini kun antoi minulle kolme nimeä. Nyt kun sain tietää että se on äärimmäisen epäkäytännöllistä..

Vierailija
24/39 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän suvussa on perinteisesti annettu pojille kolme nimeä ja tytöille kaksi...yksi nimistä on ns. vanha suvussa kulkeva nimi...

Vierailija
25/39 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on nimittäin 2 ja veljellä 3 nimeä. Ja sanonta "rakkaalla lapsella on monta nimeä" sai aina minut tuntemaan itseni vähemmän rakastetuksi (vaikkei niin ollutkaan).

meidän suvussa on perinteisesti annettu pojille kolme nimeä ja tytöille kaksi...yksi nimistä on ns. vanha suvussa kulkeva nimi...

Vierailija
26/39 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nimen pitäisi olla yksilöllinen..?

Vierailija
27/39 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä mielessä 3 nimeä on ÄÄRIMMÄISEN EPÄKÄYTÄNNÖLLISTÄ? Miten nimiasia liittyy käytännön elämään? Perkules, menen heti haukkumaan äitini kun antoi minulle kolme nimeä. Nyt kun sain tietää että se on äärimmäisen epäkäytännöllistä..

erilaisten lomakkeiden täyttämiset. Niissähän on usein aika pieni tila etunimelle/nimille. Samoin jonkun jo mainitsema asia, että esim. pankkien yms. palvelulaitosten tietojärjestelmissä on rajoitettu merkkimäärä etunimille.

Vierailija
28/39 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syy tähän on se, että tämän kolmen nimen omaavan etu l. kutsumanimi on kolmitavuinen ja koimme tököksi sen, että ensin oisi ollut kolmitavuinen nimi ja sitten nimi oisi stopannut kaksitavuiseen nimeen. Kutsumanimen halusimme kaikille ensimmäiseksi, joten lapselle tuli nimi seuraavasti: kolmitavuinen nimi, kaksitavuinen nimi, kolmitavuinen nimi, kuten seuraavassa

Johanna Elsa Anniina (lapsemme nimi on siis aivan muuta kuin tämä mutta samalla kaavalla).

Vierailija
29/39 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mielestäni etunimeen (3-tavuinen) piti yhdistää väliin 2-tavuinen ja sitten taas 3-tavuinen, tyyliin Marika Alma Adeliina :-)

Kolmannessa nimessä on 4 tavua.. A-de-lii-na.

*pilkunnussssssssshh*

Vierailija
30/39 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikilla seitsemällä lapsella vain yksi nimi. Mitä ihmettä niillä muilla tekee??

Vierailija
31/39 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun korvaani kolmen nimen litaniat eivät sovi, mutta taidankin olla ainoa.

Vierailija
32/39 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän vain yhden perheen jossa lapsilla kolme nimeä.

Vierailija
33/39 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas kolme nimeä muodostaa vähän niin kuin pienen runon. Tai riippuu siis tietysti niistä nimistä, sointuuko vai ei. Meidän lapsilla on kolme nimeä, koska minä rakastan nimien valitsemista joten kaikki "mahdollisusdet on hyödynnettävä". =o)

Vierailija
34/39 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mielestäni etunimeen (3-tavuinen) piti yhdistää väliin 2-tavuinen ja sitten taas 3-tavuinen, tyyliin Marika Alma Adeliina :-)

Vierailija
35/39 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolme etunimeä (tai oikeastaan kaksi, kun jälkimmäiset väliviivalla) Ja totta, virallista postia kun tulee, niin osa etunimestä ei mahdu ruudulle. Mutta, mielestäni oli "pakko" laittaa tämä litania. Kolmitavuisen kutsumanimen jatko 2 + kolmitavuinen nimi. Ei olisi muuten rimmannut.

Vierailija
36/39 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näyttäis siltä että "otetaan nyt se kolmas kun samalla saa kolme", maksa kaksi-ota kolme :D

Vierailija
37/39 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa olla sitten koko naapurimaa höperöitä täynnä kun täällä se kolme etunimeä on ihan normaalia :)

Vierailija
38/39 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama määrä tulee myös syntymättömälle lapselleni.

Voi mummu-parkaa kun 40-luvulla meni antamaan isälleni kolme nimeä. Olisi pitänyt mummun arvata, että yli kuusikymmentä vuotta myöhemmin haukutaan trendipelleksi. Ja saman kamalan riesan siirsi meille lapsenlapsillekin ja vielä siitäkin seuraavaan sukupolveen.

Äidilläni vielä kaksiosainen sukunimikin (70-luvulla tämä alkoi yleistyä ja äitini halusi pitää erikoisen sointuvan nimensä) eli nimi on kokonaisuudessaan todella pitkä, mutta eipä ole äitini tuosta pysyviä traumoja saanut.

Minulle on ihan sama, antaako joku lapselleen yhden, kaksi vai kolme nimeä, mutta omituiselta tuntuu, että vieraat ihmiset keskustelupalstoilla päivittelevät sukumme kurjaa kohtaloa. En ollut mitenkään ehdoton kolmen etunimen kannattaja, mutta monet mielestäni kauniit nimiyhdistelmät toimivat parhaiten kolmen nimen yhdistelminä.

Vierailija
39/39 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on vai yksi nimi ja sekin on Anna.