Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lastenhoitajan valtuudet?

Vierailija
11.03.2010 |

Kiltti ja rauhallinen lapseni (näin sanottiin päiväkodin keskustelussa viime kuussa, joten ei ole oma mielipiteeni) sai viime viikolla päiväkodin hoitajalta 40minuutin holding session (ns syy se, ettei täysin itsenäisesti vessa asioita hoitava lapsi, jolle ei koskaan ole sattunut pissa vahinkoa päiväkodissa ollut mennyt pöntölle, tämän hoitsu oli ovenraosta kurkkinut). Lapsi ei ole suostunut sittemmin menemään päiväkotiin ja on ollut painajaisia ja sanoo, miten x satutti häntä. Lapsi on liiankin kiltti ja herkkäkin. Mutta myös reipas ja itsenäinen ja saa leikkikavereita ja leikkii paljon (tästä päiväkodin keskustelussa tuli kiitosta).

Holding hoitsu naureskeli tänään minulle päin naamaa, kun yritin lasta viedä hoitoon (ei jäänyt), että heillä on uudet ohjeet. Onko täällä asiasta tietäviä? Saako hoitaja (ei siis kyseessä lastentarhanopettaja) antaa tälläistä kipeää tekevää holding hoitoa ja mistä näitä ohjeita saisi lukea?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää tästä asiasta!

Vierailija
2/46 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki, ei varmaan ap halua keskustella tällaisten kanssa jotka täällä vain keksivät ap:n lapsesta vaikka ja mitä.

Vierailija
4/46 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta pidetään kiinni sen takia, ettei hän mene pöntölle???

Vierailija
5/46 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko päivähoitoalueen vastaavalle johtajalle.

Kerrot saman asian kuin tässäki viestissäsi ja pyydät päiväkodinjohtajaa vastaamaan mahdollisimman nopeasti.

esim. mä itse laittaisin tällaisen viestin

"Kiltti ja rauhallinen" (päiväkodin keskustelussa hoitajan taholta kuultu kommentti) lapseni XX joutui viime viikolla (päivämäärä) lastenhoitaja xx:n 40 minuuttia kestäneen holding-toimenpiteen kohteeksi, koska ei ollut suostunut päiväkodissa menemään vessaan. (Lapsi osaa käydä tarpeillaan täysin itsenäisesti, eikä mitään vahinkoja ole koskaan päiväkodissa sattunut.) X-vuotias lapsi on tästä kyseisestä toimenpiteestä hyvin järkyttynyt eikä ole sen jälkeen halunnut mennä päiväkotiin ollenkaan.

Lasta päiväkotiin (päivämäärä) viedessäni hän ei suostunut sinne jäämään. Tässä tilanteessa hoitaja XX naureskeli ja sanoi, että heille on annettu uudet ohjeet kyseisestä holding-toimenpiteestä.

Haluan saada tietää, mitkä nämä uudet ohjeet ovat ja miksi tähän kyseiseen tilanteeseen sitä on sovellettu sillä seurauksella, että lapsi pelkää mennä päiväkotiin.

ystävällisin terveisin

xx"

Vierailija
6/46 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidettiin tiukasti ja kipeää tekevästi kiinni niin kauan kun lopetti itkun (sanoo, että pyysi lopettamaan puristuksen) ja suostui puhumaan ongelmastaan, miksi ei halua mennä pöntölle (lapsi oli säikähtänyt paljon eikä 5v osannut ilmeisesti sanoa, mitä odotettiin).

Lapsella ei ole vessaongelmaa eikä ole koskaan ollutkaan. Vieraassa kyläpaikassakin osasi hakea vessan itsenäisesti.

Vaan kun kyseessä on tavallinen kaupungin lastentarha, niin kai siellä saa tehdä mitä lystäävät.

Tuosta hoitsun puhumasta ohjeesta haluaisin lisätietoja, olisiko siitä päivähoitolaissa. Että saako lastenhoitaja edes tälläistä kovemman luokan kasvatustoimenpidettä suorittaa lapselle, josta tiedetään, että on liiankin kiltti ja herkkä ja aikaisempia ongelmia saati niistä puhumista vanhemmille ei ole ollut.

Vierailija
7/46 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(muuton vuoksi ei saatu vielä samaan), eikä missään ole moista käytössä. Jäähylle joutuvat, jos aihetta.

Suosittelen samaa kuin edellinen. Lähetä sähköpostia, jotta saat myös kirjallisen vastauksen.

Pidä meidätkin ajan tasalla.

Vierailija
8/46 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä soittaisin saman tien sinne päiväkodin johtajalle ja kysyisin, miten ihmeessä tuollainen on mahdollista.

Vierailija
9/46 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidettiin tiukasti ja kipeää tekevästi kiinni niin kauan kun lopetti itkun (sanoo, että pyysi lopettamaan puristuksen) ja suostui puhumaan ongelmastaan, miksi ei halua mennä pöntölle (lapsi oli säikähtänyt paljon eikä 5v osannut ilmeisesti sanoa, mitä odotettiin).

Lapsella ei ole vessaongelmaa eikä ole koskaan ollutkaan. Vieraassa kyläpaikassakin osasi hakea vessan itsenäisesti.

Vaan kun kyseessä on tavallinen kaupungin lastentarha, niin kai siellä saa tehdä mitä lystäävät.

Tuosta hoitsun puhumasta ohjeesta haluaisin lisätietoja, olisiko siitä päivähoitolaissa. Että saako lastenhoitaja edes tälläistä kovemman luokan kasvatustoimenpidettä suorittaa lapselle, josta tiedetään, että on liiankin kiltti ja herkkä ja aikaisempia ongelmia saati niistä puhumista vanhemmille ei ole ollut.

Ja paras on, jos vielä laitat CC:nä kunnan kirjaamoon, niin se tulee virallisestikin noteeratuksi... Ehdottomasti kirjallisena tällaiset asiat, niin ei voi jälkeenpäin kukaan väittää mitään muuta, kuten niissä tapauksessa ikävä kyllä voidaan, jos on pelkästä puhelinkeskustelusta kyse.

Vierailija
10/46 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

PK:n johtajalle mailin ja myös alueen johtavalle.

En tosiaan ole ns curling vanhempi, lapsella on myös villimpi isoveli koulussa jo, jonka kanssa tuollaista toimenpidettä ei koskaan ollut, mutta jos olisi ollut, niin en olisi näin ihmeissäni asiasta ollut.

Mietin, että en van nyt ylireagoisi. Sitäkin mietin, että jos lapsen vain pakottaisi hoitoon, mikä kyllä tarkoittaisi itkevän lapsen kantamista portilta asti. Mutta kun tämä holding hoitsu virnuili aamulla (menin ihan asiallisesti sanomaan, että x on tuolla pihalla ja ei tule oikein sisälle), niin kysyin, josko siellä olisi muovipussia, niin korjaan kamppeemme siihen. Se oli jotenkin vain ensinmäinen ajatus mikä tuli mieleen ja ei siinä ajateltu siinä hetkellä maksettavia laskuja ja rahaa vaan ihan, että tänne ei voi lasta jättää.

Vierailija
11/46 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:llä yksinkertaisesti on muuta puuhaa. Eihän kukaan voi olettaa, että kaikki ovat hänen kanssaan samaa mieltä asiasta. Ja tuskin kukaan on niin tyhmä, että näkee tämän asian mustavalkoisena. Emmehän me tietenkään tiedä asian taustoja sen tarkemmin kuin ap on meille kertonut ja onhan päivän selvää, että toisella osapuolella on asioista aivan eri käsitys. Me voimme psykologisoida vaikka kuinka, mutta ap yksin joutuu ne ratkaisunsa tekemään. Ja mielestäni täällä on esitetty erittäin hyviä kommentteja sekä puolesta että vastaan.

Vierailija
12/46 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"holding hoitsulta" virnuillessaan aamulla...ei kuulu ammattimaiseen käytökseen työpaikalla.

Olen ollut ryhmässä johon työhön mennessäni kerrottiin etukäteen että joitakin lapsia täytyy jopa kiinni pidellä....mutta teidän tapaukseen palaten, luin googlettamalla erään kantelun, jonka voi tehdä. Lapsi oli erityistä hoitoa tarvitseva 6-vuotias.

Sinun lapsellesi ei ole ilmeisesti mitään kirjattu kuntoutussuunnitelmassa, joka tehään erityislapselle, lapsesi ei ole siis erityislapsi jolle olisi mietitty etukäteen kuinka toimitaan vaikeuksien ilmetessä.

Sosiaalivirasto oli mm. lausunnossaan laittanut:

-Sylissäpitohoito ei ole ohjeistettu eikä sen mahdollista käytöstä ollut kerätty systemaattisesti tietoja.

Sosiaalivirasto oheisti sosiaaliviraston sisäisessä Intra-verkossa olleet sylissäpitohoidon ohjeet.

Lausunnon mukaan kyseiset "ohjeet" eivät olleet päivähoidon vastuualueella tai sosiaaliviraston hyväksyttyjä ohjeita.

Sittemmin ohjeet oli lausunnon antamishetkellä poistettu verkosta.

Sosiaaliviraston mukaan sylissäpitohoito eroaa (tai pitäisi erota) lastensuojelulain mukaisesta kiinnipitämisestä.

Lastensuojelulaissa tarkoitetun kaltaisen menettelyn tuominen päivähoitoon ei ole lausunnon mukaan perusteltua.

Voiman käyttö tai lasta muuten alistava menettely ei voi koskaan olla hyväksi.

Todetttiin että lapsen hoidon ja huolenpidon tarpeeseen ei ole pystytty päivähoidossa vastaamaan kaikilta osin parhaalla mahdollisella tavalla.

Olen ymmärtänyt ettei kuka tahansa henkilökunnasta voi alkaa holding-otteita käyttämään, vaan tulee olla asiallista tietoa omaava, koulutuksella tms.

Joskus laitetaan patjalle vatsalleen lapsi jolloin kiinnipitäminen on tehokasta aikuisen istuessa lapsen reisien päällä ja käsistä saadaan ote...on kyllä kuin jotain ganksteria taltutettaisiin.

Pidä ap lapsesi puolta, ilmeiseti päivähoidossa ei ole käytetty "psykologista silmää" jolla voidaan saaada lapseen yhteys ja toimia tyydyttävällä tavalla.

Aina voi tulla lasten kanssa erimielisyyksiä, mutta joku vessassa käynti jos saa hirmuisen skaban aikaiseksi on jo osaamattomuutta hoitajalta. vaikuttaa koko hoitaja kuin oikein päällepäsmärinä hakee konflikteja lapsen/lasten kanssa.

Ei voi kuin sääliä lapsia jos noin mielivaltaista kohtelua on.

Mietin että lapsesi ei ole erityislapsi, ei pissavahinkoja jne. että nyt on kyseessä ollut paha virhe hoitajan toimintatavoissa. Yleensä keskustellaan kurinpidollisista vaihtoehdoista ennen kuin kiinnipitämiseen turvaudutaan, asiat kirjataan ylös mitä vanhempien kanssa sovittiin mahdollisten toimien varalta.

Kun lapsi ei ole kastellut niin miksi tehdä "kärpäsestä härkänen" vai onko vaan niin kaavoihin kangistettu asia. Kuinka moni saa pisatuksi aina kun joku muu käskee tai on merkitty päiväohjelmaan...Lapsen kunnioitus? Sentään noinkin ison lapsen ollessa kyseessä.

Missä on lapsen kunnioitus ja yhteistyön oppimisen malli? Hoitaja olisi aivan hyvin voinut katsoa "sormien läpi" tämän yhden kerran ja jos vahinko olisi sattunut, olisi seuraavalla kerralla nätisti muistuttaa ettei tulisi sitten niin kiire vessaan. Silloinkaan ei pidä tokaista lapselle että kun pissasit silloin housuun niin...vaan tapoja on erilaisia joilla saa varmasti paremman vastakaiun kuin piikittelemällä lasta tapahtuneista tms.

Omalta kohdaltani voi ilokseni kertoa että kiinniptäminen väheni mennessäni ryhmään töihin, lopulta ei ainuttakaan tarvinnut kaataa maahan tai muuta, tässä tuo "suola" joka ainakin minua auttaa olemaan vaikeissakin lapsiryhmissä työssä. Olen iloinen omatessani taitoja toimia lasten kanssa yhteisymärryksessä jne. En unohda koskaan joitain lasten antamia palautteita, kuten eskarivuoden loputtua me tädit saimme kukkaset lapsilta. Minun kukkaseni joukossa oli kahden kaveruksen laittama kortti jossa aikuinen oli kirjoittanut lastensa pyytämänä - Kiitos M... kun aina neuvoit meitä. Eli lapset olivat huomanneet eron minun ja muiden toiminnassa. Minä huomasin lasten toimivan toivotulla tavalla kun asia kerrottiin ottamalla lapsen näkökulma huomioon, kysymällä ja kertomalla vastauksia tuntemattomista asioista.

Vierailija
13/46 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti ysille, tosi asiantunteva olet!

Pk:n johtaja soitti. Ei voi kuulemma käydä keskustelua sähköpostitse.

Heti ensinmäiseksi sanoi, että holding tehtiin hänen valvonnassaan ja suostumuksellaan, mistä olin kyllä yllättynyt. Myöhemmin puhelussa selvisi, että näin ei asia ollutkaan...

Myös tänä aamuna paikalla olikin ollut myös kolmas henkilö, joka ei ollut siellä...(ei sentään pk:n johtaja itse, ainakaan vielä).

Puhelun anti: johtaja seisoo työntekijoidensä rinnalla, mitään väärää ei ole tapahtunut ja henki ryhmässä on hyvä ja työntekijät hyviä.

Holding tehtiin lapsen suojelemiseksi itseltään.

Lapsi siis tosi kiltti ja rauhallinen ja herkkäkin. 5v, josta aina kuulunut mukavaa päiväkodista / perhepäivähoidosta.

Että tässä on jutun loppu, sanoin päivähoitopaikan irti ja nyt onkin sitten laitettava mietintämyssy päähän, että mihin lapsen saisi hoitoon.

Päiväkoti on Helsingin Kaupungin normipäiväkoti, ihan mahdotonta on mitään tehdä, olisi taistelua tuulimyllyjä vastaan ja loppupelissä lapsessa / perheessä olisi se vika kuitenkin, tuolta mielipahalta toivoisin säästyväni...

Vierailija
14/46 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pomollakin on pomo

Vierailija
15/46 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani selvästä asiattomuudesta jota saatte perheenä. Luin edelleen netistä ja yleisesti ottaen kaikissa on ollut maininta mm. psyykkisten häiriöiden hoidossa käytettyä.

Laadukkaita lastensuojelupalveluja: Holding terapeuttinen kiinnipito.

Henkilökunta on koulutettu holding-terapian antamiseen -mitä terapiaa lapsesi ap tarvitsee?

Tällä tarkoitetaan tietyn teknuiikan mukaista kiinnipitoa erilaisten psyykkisten häiriöiden hoidossa. Onko psyykkisiä häiriötiloja, ap lapsellasi?

Kurinpitoa ei ainoastaan käytetä uhkaavissa tilanteissa vaan terapeuttisen näkökulman mukaan myös ennaltaehkäisevästi. Onko näin, ap?

Ennen kaikkea tarkoituksena on antaa läheisyyttä korostavaa ja turvallisuutta lisäävää hoitoa. Onko annettu, ap?

Kuinka noin yhtäkkiä on päädytty kiinnipitämiseen tuolla tasolla,ap?

Ei kuulosta johdonmukaiselta toiminnalta jos suoraa joudutaan noinkin vaativaan ja pitkään kestävään kiinnipitämiseen. Mitä olisi voitu tehdä toisin? Miksi ei oltu tehty?

En ole itse koskaan joutunut tekemään/näkemään että yllättäen joudutaan tuollaiseen ikävään tilanteeseen, ylensä lapsi on antanut jo merkkejä missä mennään ja on alettu miettimän kuinka tarttis tehdä jotaikin, - näin tehdään.

Ja se ei saa koskaan olla jonkun työntekijän yksin tekemä päätös "tosta noin vaan", -Kyllä minä otan luulot pois, vaan nämä ohjeet tulevat ylempää, erityislastentarhanopettajalta ja muualta...

Olen itse osallistunut palavereihin joissa pohditaan kuinka menetellään, asiantuntijat paikalla, ei päiväkodin johtaja sanele näissä asioissa toimintatapoja. Hän on tietoinen tilanteesta, mutta ei muuten vaikuta kuin kutsumalla ammatti-ihmisiä paikalle...jne.

Holdingista päätettiin minun työpaikassani, siihen saatiin lupa, jos ei muu auta. Mutta meitä hoitajiakin evästettiin pois sulkemaan kaikki mahdollliset pahat tilanteet, ettei tarvitsisi kiinnipitoon.

Joko katsoimme rauhallisen leikkitilan, ettei konflikteja pääse tulemaan, neuvoteltiin lapsen kanssa, ei lapset tyhmiä ole...Laitettiin pukemistilanteeseen eri aikaan joko ensin tai kun muut olivat menneet jos lapsi oli sellainen joka kaatoi muita ja potki jne.

Asioita tapahtumasta voi myös estää.

Onko lapellasi ollut jokin negatiivinen kokemus vessakäynnistä?

Onko mahdollisesti tultu hoputtamaan lasta juuri kun on vielä asia kesken, marmattamalla kuinka kauan aikaa vie tai jotain.

Joku ulkopuolinen syyy voi löytyä siihen ettei lapsesi halunut mennä vessan..

Joku toinen lapsi on voinut kiusoitella lapsen elimestä kenties ja lapsi ei halua sen uusiutuvan. Tiedän kuinka kävi kun eräs poika pissasi kaaressa toisen pojan päälle vessakäynnillä...Kaikkea voi sattua, mutta mitä on tapahtunut, eikö lapsellasi vain tuntunut tarvetta ja kokee vääryyttä silloin pakottamiseen, -kun ei mitään tule.

Lapsi on ehkä käynyt jonkin aikaa aiemmin vessassa, jolloin ei silloin tarve kun kaikkien täytyy käydä...

Mistä aiot katsella uutta paikka lapsellesi? Jos haluat kysyä Montessoripäiväkodin toiminnasta ja muuhun liittyvästä, voin kertoa lisää. Suomen Montessoriyhdistyksen sivuilla on päiväkodit lueteltuna. Kannatta käydä tutustumassa. Maria Montessori halusi lasta kunnioitettavan.

Vierailija
16/46 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella mielenkiintoista tekstiä!

Lapsi ihan tavallinen lapsi tosiaan. Keskustelu oli just viime kuussa ja siihen kirjattiin, että lapsi on liiankin kiltti ja voisi opetella pitämään puoliaan esim, jos joku haluaa lelun niin antaa kädestään.

Itse en nyt niin huolissani ollut tuosta, kun kotona veljen kanssa kyllä pitää puolensa.

Mistään kurinpidollisita tai kasvatuksellisista toimenpiteistä ei ole koskaan puhuttu, että sen puoleen tuli yllätyksenä.

Pk:n johtaja luuli, että holding oli pukemisesta, että huonosti oli hänet informoitu, vaikka siis oli ollut koko ajan ajan tasalla ja hänen suostumuksensa oli ollut...

Vessaongelmia ei ole minkäänlaisia. Lapsi oli siis sinne vessaan mennyt, mutta hoitsu oli kurkkinut ovanraosta, että istui lattialla ja leikki, eikä käynyt pöntöllä.

Lapsi on asiasta tosi hämillään. Olen yrittänyt nyt touhuta kivoja juttuja vaikka ajatukset onkin asiassa. Mies tuli aikaisin töistä ja lähtivät autopesuun, se on lapsesta jännä juttu, ja yritetään nyt vaikka puistossa touhuta, kunnes selviää, miten hoito järjestyy.

Se oli hyvä uutinen, että hoito loppui tähän päivään, eli voimme tosiaan yksityistäkin hoitoa hakea, tai siis saada yksityisen hoidon tukea siihen.

Karmivinta ok:n johtajan kanssa puhelussa oli, kun johtajaa ei lainkaan kiinnostanut lapsen mustelmat, jotka laitoin holdingin jälkeen merkille (ja ovat voineet tulla pulkkanäessä tai muuten leikkiessä). Mutta ei siis johtajan puolelta mitään mielenkiintoa.

Vaikka asiassa valittaisi, niin tuskin mitään konkreettista tapahtuisi. Pk on yhtenä rintamana ja kulissit pystyssä. Lapsesta ei ole kysynyt kukaan.

Vierailija
17/46 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin muutaman kuukauden jälkeen...

Vierailija
18/46 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että on saanut lapselleen paremman hoitopaikan jossa lasta kunnioitetaan lapsena.

Jos ajattelen, että itse joutuisin tuohon holding-"terapiaan" niin en kestäisi sitä. Jo ajatuskin saa minut ahdistumaan.

Vierailija
19/46 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellähän on ihan sairasta, hitler-porukkaa töissä. Säälittää pk-lapset :(

En ole koskaan joutunut kotona käyttämään holding-eristys-tms sairaita menetelmiä lasteni kasvatuksessa. Ymmärrän jos vammaisia erityislapsia joutuu välillä pitämään sylissä niin etteivät pääse itseään tai toisia satuttamaan.

Kotihoito kunniaan!

Vierailija
20/46 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis missä sitä lasta oli pidetty 40 minuuttia? Holdingissa? Siis tiukassa oteessa sylissä, koska ei käynyt pöntöllä? Minkä ihmeen takia...? Eiväthän nämä 2 asiaa ole mitenkään yhteydessä toisiinsa!

Holding on tarkoitettu rauhoittamiseen, ei pakottamiseen. Mitä ihmeen rauhoittumista ap:n lapsi tässä tilanteessa tarvitsi??? Mua kans epäilyttää ettei sulle ole kerrottu asiaa niin kuin se on ollut. Ensinnäkin 40 minuuttia on niin pitkä aika, etten usko minkään työntekijän noin kauaa pitävän lasta väkisin MISSÄÄN. Kertoiko työntekijä tilanteen itse? Vai kertoiko lapsesi tapahtumasta?

Jos lapsi, niin sekin mahdollisuus on ollut että hän ns. väritti kertomustaan jonkin verran eikä sen takia halunnut enää päiväkotiin. Tiesi siis kertoneensa vähän totuuden ulkopuolelta. Toki olen sitä mieltä, että hoitajan on kerrottava TOTUUS asiasta vanhemmille. Mutta jokin tässä jutussa nyt ei täsmää...!