Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kaste teille merkitsee?

Vierailija
10.03.2010 |

Onko ristiäiset vain rituaali, johon tarvitaan pappi seremoniamestariksi? Vai uskotteko, että kasteen ansiosta lapsenne saa iankaikkisen elämän? Mitä ajattelette kastamattomista lapsista?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten selittäisitte asian kastamattomille lapsille? Ristiäisissä pappi puhui vauvan kasteen ansiosta saavan iankaikkisen elämän ja kaikkea mahdollista Jumalan antamaa hyvää, jota kukaan ihminen ei pysty lapselleen antamaan. Minua ei aikuisena tällaiset puheet häiritse, mutta mietin, mitä kastamaton lapseni ajatteli tällaisesta suhtautumisesta.

Itse haluaisin nähdä, että kaikki lapset ovat yhtä arvokkaita ja että heistä jokaiselle pitäisi kuulua kaikki mahdollinen hyvä. Mielestäni tämä on se viesti, jonka jokaisen lapsen tulisi saada kuulla. En oikein osaa arvostaa sellaisesta Jumalasta puhumista, joka ei haluaisi antaa ihan jokaiselle lapselle kaikkea mahdollista hyvää.

Toisaalta, ristin ryövärikin pelastui ilman kastetta, joten Jumalalla on kaikki valta tässä asiassa. Olen vähän hämmentynyt, mitä ajatella kastamattomista lapsista. 80-luvulla, kun kävin rippikoulun, muistan että meille opetettiin, että ev.lut. kirkon opetuksen mukaan lapsikaan ei pääse taivaaseen ilman kastetta. Siksi mm. hätäkastetta käytetään. Kuitenkin tiedän, että nykyään evlut kirkon piirissä on paljon uskovaisia, jotka ajattelevat tästä asiasta enemmän vapaiden suuntien mukaisesti. Minä jätän tämän asian Jumalan "murheeksi", koska emme me ihmiset muutenkaan varmasti voi tietää, kuka sinne perille lopulta pääsee.

Vierailija
2/24 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen kastaminen merkitsi sitä, että lapsi otettiin seurakunnan jäseneksi. Hän saa toki aikuisena päättää mihin uskoo, mutta sen aikaa kun on lapsi saa olla seurakunnan huomassa.

En ajattele mitään erikoista kastamattomista lapsista. Ehkä sen verran, että jos haluavat isompana riparille niin sitten heidät pitää kastaa, mutta silloin myös jomman kumman vanhemmista pitää kuulua kirkkoon ja se voi olla hieman hankala tilanne. Mutta ehkä nuoren elämässä viikko sinne tai tänne unohtuu äkkiä. Tällä meinaan sitä jos paraskaverilähtee viikoksi riparille ja itse ei pääse mukaan niin voi vähän harmittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele mitään erikoista kastamattomista lapsista. Ehkä sen verran, että jos haluavat isompana riparille niin sitten heidät pitää kastaa, mutta silloin myös jomman kumman vanhemmista pitää kuulua kirkkoon ja se voi olla hieman hankala tilanne. Mutta ehkä nuoren elämässä viikko sinne tai tänne unohtuu äkkiä. Tällä meinaan sitä jos paraskaverilähtee viikoksi riparille ja itse ei pääse mukaan niin voi vähän harmittaa.

Ymmärtääkseni myös kirkkoon kuulumattomien vanhempien lapset hyväksytään rippileirille? Todennäköisestihän nuori rippileirin jälkeen liittyy kirkon jäseneksi.

Nykyäänhän on tarjolla myös Prometheus-leirejä, joita on kovasti kehuttu. Voisin kuvitella, että jotkut nuoret kävisivät mielellään molemmat leirit. Niistähän saisi hienosti eväitä omaan ajatteluun.

Kuulin, että Ruotsissa vain 30 prosenttia nuorista käy rippikoulun. Pitääköhän paikkansa?

Vierailija
4/24 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole mitään muuta merkitystä kuin kaste on vain tilaisuus, jossa lapsi saa nimen.

Vierailija
5/24 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siksi lapsiani ei ollakaan kastettu. Ajattelen siis, että kaste on ottamista seurakunnan jäseneksi, ja kaikkea sitä, mitä siihen liittyy, ja että jos vanhemmat eivät usko jumalaan, ei siinä ole mitään järkeä heidän (kuten siis esim. meidän) lastensa osalta. Otan siis kasteen hyvinkin tosissani, toisin kuin ilmeisesti aika moni "tapakristitty".

Vierailija
6/24 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kaste on yksi rituaali muiden joukossa. Jos on uskossa, elää uskon mukaan ja Jumala on elämässä tärkeä, ei yhdellä veden liruttelulla voi olla merkitystä kuoleman jälkeen.

Itse en kuulu kirkkoon, enkä ole uskossakaan. Lastani ei ole kastettu, mutta jos isompana uskonto on tärkeä, voi omasta tahdostaan mennä riparille jne.

Vierailija
7/24 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastoimme lapsen, jotta ei sitten tarttisi miettiä myöhemmin juuri näitä riparijuttuja tms. Itse kuulumme myös kirkkoon, ilman sen kummempaa uskomista, lähinnä kai tapa. Halusimme kuitenkin kirkkohäät, siksi emme ole eronneet kirkosta -niitä ei sitten loppujen lopuksi tullutkaan, vaan pappi vihki meidät Vanajanlinnalla.

Ja kun lapsi on riittävän vanha päättämään mitä haluaa, hän tehköön tahtonsa mukaan, emme estele suuntaan emmekä toiseen.

Vierailija
8/24 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että yhä useampi lapsi jätetään kastamatta, jotta lapsi voi sitten aidosti itse valita jonkin uskonnollisen tai uskonnottoman maailmankatsomuksen. Eihän lasta yleensä liitetä Kokoomukseenkaan siitä syystä, että tämä voisi sitten aikuisena valita oman puolueensa.

Kirkkoon kuuluvan lapsen ja nuoren on pakko käydä uskonnon tunneilla koulussa, vaikka ei tuntisi oppia omakseen. Mitään valinnanmahdollisuutta ei ole. Uskonnon opetus ei ole puolueetonta eikä tunnustuksetonta. Kirkko ja uskovat eivät hyväksyisi sellaista opetusta. Kannattaa tutustua vaikkapa alakoulun oppikirjoihin.

Kastoimme lapsen, jotta ei sitten tarttisi miettiä myöhemmin juuri näitä riparijuttuja tms. Itse kuulumme myös kirkkoon, ilman sen kummempaa uskomista, lähinnä kai tapa.

Ja kun lapsi on riittävän vanha päättämään mitä haluaa, hän tehköön tahtonsa mukaan, emme estele suuntaan emmekä toiseen.

Vierailija
9/24 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole mitään muuta merkitystä kuin kaste on vain tilaisuus, jossa lapsi saa nimen.

Ei lapsi saa kasteessa nimeä. Kasteessa lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi.

Nimen antavat vanhemmat, ja jostain kumman syystä Suomessa vain on tapana, että nimi paljastetaan kasteen yhteydessä.

Vierailija
10/24 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näppisvirhe, sorry.

Vierailija
11/24 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi lasta ei kastettu. Isompana saa uskoa mihin vaan, tai olla uskomatta, mutta minä en aio liittäää lasta mihinkään uskonnolliseen, poliittiseen tai muuhun atteelliseen ryhmään ennen kuin lapsi itse kertoo selvin sanoin mitä mieltä on asiasta.

Vierailija
12/24 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että on muuttumassa, toisaalta en näe mitään huonoja puolia kummassakaan tavassa, joten kaikki tehkööt niin kuin itsestä tuntuu hyvältä.

Itse en ole uskonnon tunneista kärsinyt yhtään, vaikken uskossa olekaan, joten.. Ymmärrän toki niitä, joiden vakaumus on täysin päinvastainen, poikamme kummelit ovat myös niitä. Ikävintä on se, että kirkon silmissä kirkkoon kuulumattomat eivät voi toimia kummeina, vaikkeivat ateismiaan tai muuta uskoaan julistaisivatkaan. Nimenomaan siis lapsen kannalta, pojallamme on nyt sitten viralliset kummit ja nämä kummelit, vaikka tiedämme varsin hyvin, että kummelit tulevat olemaan enemmän pojan elämässä mukana ja auttamassa.

Vierailija
13/24 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saako muuten kirkkoon kuulumaton osallistua uskontotunneille? Jos saa, niin siinähän sitten onkin varsinainen epäsuhta. eikö 8?

Vierailija
14/24 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sen takia en halunut kastaa lastani, koska en halunut että hän kuuluu seurakuntaan johon en itsekään kuulu.

En näe mitä ongelmaa on tulossa jos ei ole kastettu eikä pääse riparille??

Lapseni menee Prometheusleirille jonne ei saa edes tuoda kaveria. Siellä tutustuu uusiin ihmisiin.

Koulussakin voi valita vapaasti meneekö uskonnon tunneille vai ET opetukseen. Eli enemmän valinnan varaa on, eikä mitään "ongelmia".

Riparileirillekin pääsis jos haluaisi.

Vierailija
15/24 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saako muuten kirkkoon kuulumaton osallistua uskontotunneille? Jos saa, niin siinähän sitten onkin varsinainen epäsuhta. eikö 8?

Kaikki uskonnottomat ja pienuskontoihin kuuluvat saavat halutessaan osallistua evankelis-luterilaisen uskonnon tunneille. Heillä on oikeus myös elämänkatsomustiedon tai oman pienuskontonsa opiskeluun, jos oppilaita on riittävästi. Evankelis-luterilaiset ja ortodoksit saavat valita vain ja ainoastaan oman uskontonsa tunnit. He eivät saa osallistua elämänkatsomustiedon tunneille, vaikka koko perhe sitä toivoisi. Ainut keino on erottaa lapsi kirkosta.

Vierailija
16/24 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perusopetuksen tuntijaon ja opetussuunnitelman uudistamista. Se ei olisi keneltäkään pois, jos myös kirkkoon kuuluvat perheet voisivat halutessaan valita elämänkatsomustiedon. Eihän ketään pakotettaisi siihen. Toivottavasti työryhmä pystyy muuttamaan elämänkatsomustiedon kaikille valinnaiseksi samoin kuin uskonto on tällä hetkellä. Nykyään on älytöntä, että lapsi pitää erottaa kirkosta, jos haluaa tämän osallistuvan elämänkatsomustiedon tunneille...

Kaikki uskonnottomat ja pienuskontoihin kuuluvat saavat halutessaan osallistua evankelis-luterilaisen uskonnon tunneille. Heillä on oikeus myös elämänkatsomustiedon tai oman pienuskontonsa opiskeluun, jos oppilaita on riittävästi. Evankelis-luterilaiset ja ortodoksit saavat valita vain ja ainoastaan oman uskontonsa tunnit. He eivät saa osallistua elämänkatsomustiedon tunneille, vaikka koko perhe sitä toivoisi. Ainut keino on erottaa lapsi kirkosta.

Vierailija
17/24 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että on muuttumassa, toisaalta en näe mitään huonoja puolia kummassakaan tavassa, joten kaikki tehkööt niin kuin itsestä tuntuu hyvältä.

Vierailija
18/24 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, ristin ryövärikin pelastui ilman kastetta, joten Jumalalla on kaikki valta tässä asiassa. Olen vähän hämmentynyt, mitä ajatella kastamattomista lapsista. 80-luvulla, kun kävin rippikoulun, muistan että meille opetettiin, että ev.lut. kirkon opetuksen mukaan lapsikaan ei pääse taivaaseen ilman kastetta. Siksi mm. hätäkastetta käytetään. Kuitenkin tiedän, että nykyään evlut kirkon piirissä on paljon uskovaisia, jotka ajattelevat tästä asiasta enemmän vapaiden suuntien mukaisesti. Minä jätän tämän asian Jumalan "murheeksi", koska emme me ihmiset muutenkaan varmasti voi tietää, kuka sinne perille lopulta pääsee.

Vierailija
19/24 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti uudistus menee läpi,nykyinen käytäntö on selkeästi epätasa-arvoinen ja kaikessa muussakin pyritään tasa-arvoon, miksei myös tässä..

Vierailija
20/24 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos asia tuntuu tärkeältä.

http://www.oph.fi/hankkeet/perusopetuksen_yleisten_tavoitteiden_ja_tunt…

toivottavasti uudistus menee läpi,nykyinen käytäntö on selkeästi epätasa-arvoinen ja kaikessa muussakin pyritään tasa-arvoon, miksei myös tässä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän