Vinkuvalla ja uhmaavalla leikki-ikäisellä on turvallinen koti.
Itse jaksan tämän tiedon voimalla eteenpäin. Ja tiedoksi, rajat on ja pysyy.
Kommentit (11)
sisäänpäinkääntyneitä. Voihan olla introvertti temperamenttikin tietenkin. Eli voin olla iloinen siitä että lapseni uhmaa ja vinkuu avoimesti, ja myös näyttää ilonsa voimakkaasti. Turvallinen ja hyvä koti.
Meillä on sitten selkeästi oikein tosi turvallinen koti :) Mulle kyllä riittäisi vähän vähempikin...
ei ole tarpeeksi ikaan kuuluvaa mielekasta tekemista.
Meillä vinkuminen esiintyy juuri silloin kun sitä kivaa tekemistä on, eli esim. luistellessa aurinko paistaa niin silmään ja pelatessa jotain peliä niin nappula on niin väärässä paikassa ja sukka vääränvärinen.
Kun lapsella on turvallista niin on valmis näyttämään kaikki tunteet.
Siksi kai suurimmat uhmat ja vingut on yleensä äidin kanssa, äiti on ja pysyy vaikka kävis mitä. Ja usein on se jonka kanssa lapsi on eniten (ja nyt on turha natista että meillä ollaan tasa-arvoisia ja isä osallistuu lapsenhoitoon, keskimäärin äiti hoitaa eniten).
Ja peesaan kasia, meillä myös näin!
jos kyllä niin päiväni ja monta monta tulevaa päivää pelastui!
melkein kolmevuotiasta. Tämä aloitus pelasti oikeasti mun illan ap. Kiitos!
vinkuna ja uhmaaminen kestää kovin pitkään ja rajat on, on kyseessä hemmetin kova päinen kakara.
ja minä tilitän kavereille, kun on mennyt taas niin puhti äidiltä kaiken uhmaamisen keskellä :) Joskus, oikein väsyneenä, tulee ajateltua, että voisihan sitä olla vähän vähemmän turvallinen koti niin ei uhmattaisi niin paljon, mutta toisaalta... No, itse en elänyt lapsuuttani missään järin turvallisessa ympäristössä, mutta en ole myöskään uhmannut, kiukutellut tai näyttänyt etenkään negatiivisia tunteita. Selkäsaunan saatoin saada siitä hyvästä, että äidillä sattui olemaan huono päivä, krapula tai tupakat loppu, vauva itkeskeli yöllä eikä äiti saanut nukuttua (äiti tosin ei vauvaa yöllä hoitanut, vaan minä tai isosiskoni), pikkusisko sai kokeesta huonon numeron, kissat olivat raaputtaneet hiekkaa kylppärin lattialle, mulla oli vääränvärinen paita päällä tai lintu lensi olkkarin ikkunaan ja siihen jäi rasvatahra. Tätä taustaa vasten asiaa ajateltuani totean aina, että uhmaa sitten, kunhan saat olla oma itsesi ja koet olosi turvalliseksi.
ainakin tuli hyvä mieli, jos tämä pitää paikkansa.