Ei koskaan päästä ulos. lapsella menee taas koko ilta läksyissä
tänään ei ole kokeisiin lukua eikä harrastuksia ja ajattelin, että olisimme päässeet perheen kanssa ulos. Mutta ei näytä onnistuvan. Lapsi tekee yhä läksyjä. Aamulla aikainen herätys, joten ei voi enää lähteä minnekään. tylsää.
Kommentit (70)
Eli lapsi tulee koulusta kotiin n. klo 15-16. Ei heti jaksa tehdä läksyjä koska on niin väsynyt pitkän koulumatkan kävelystä. Sitten teemme ruon ja syömme, ja sen jälkeen on läksyjen vuoro. Siksi tuntuu että läksyihin menee koko ilta. Lisäksi on vielä soittoläksyt päälle.
soittoläksyt pois tai sitten on vain tyydyttävä siihen, että lapsi saa ulkoilunsa sillä pitkällä koulumatkalla ja viikonloppuisin ulkoilette yhdessä.
kun tämä palsta on aina niitä täydellisiä äitejä täydellisine lapsineen antamassa neuvoja, että onpas sulla hidas ja tyhmä lapsi kun mun lapsi on niin nopea ja viisas.
Munkin lapset ehtii tehdä läksyt jo tunnilla ja ovat luokkansa priimuksia. Mutta silti ei tulisi mieleen hutkia ja tuomita muita. Joillain lapsilla voi olla esimerkiksi keskittymisongelmia ihan vain äänistä. Tai voi olla eri tavalla väsynyt ja vireystila erilainen. Voi olla monenlaista muutakin kuin oppimisvaikeuksia.
Lisäksi osa vain on hitaampia ala-asteella. Nopeutuu kyllä sitten vuosien varrella.
Tsemppiä teille hitaiden lasten äidit. Hyvin pärjäävät teidänkin lapset maailmassa. Ja uskon, että paremmin kuin nämä "kahden täydellisen lapsen äidin lapset", jotka elää laput silmillä ja hutkii menemään välittämättä muista.
meillä ei ole koskaan mennyt montaa tuntia läksyihin, ei edes silloin, kun lapsi on tehnyt sairastamispäivänä tehdyt+kotiläksyt.
Eli lapsi tulee koulusta kotiin n. klo 15-16. Ei heti jaksa tehdä läksyjä koska on niin väsynyt pitkän koulumatkan kävelystä. Sitten teemme ruon ja syömme, ja sen jälkeen on läksyjen vuoro. Siksi tuntuu että läksyihin menee koko ilta. Lisäksi on vielä soittoläksyt päälle.
soittoläksyt pois tai sitten on vain tyydyttävä siihen, että lapsi saa ulkoilunsa sillä pitkällä koulumatkalla ja viikonloppuisin ulkoilette yhdessä.
Kahtena päivänä koulu klo 14 ja kahtena klo 15. Yhtenä päivänä klo 11.
Eli meilläkin on tokaluokkalanen kotona vasta lähempänä klo 16 kun kävelee sen melkein 3km.
Kolmasluokkalaisella samoin 2x15 päivää, 2x14 päivä ja 1x13 päivä.
vähän hitaita lapsia. Ei kolmasluokkalaiselta VOI normaalina koulupäivänä mennä montaa tuntia läksyihin! Jos nyt siis ei ole jotain oppimisvaikeutta. Vai onko lapsen kenties tosi vaikea keskittyä ja lipsuu sen takia räpläämään aina jotain muuta kesken kaiken ja sen takia valmistuminen kestää? Miksi muuten kolmasluokkalainen ei tee läksyjä jo iltapäivällä, kotiin tultuaan??? Eihän kolmasluokkalainen enää ole iltapäiväkerhossa, ja ihan hyvin voidaan asettaa määräksi, että läksyt pitää tehdä kotiin tultua, välipalan jälkeen. Ja äiti/isä sitten tarkastaa ne töistä tultuaan. En ymmärrä, mikä siinä niin vaikeaa on. Jos lapsi ei tottele, sanktiot kehiin: viikkorahan/peliajan vähentäminen, kotiaresti, mitä vaan. - kahden alakoululaisen äiti-
tulee kotiin kävellen ja on kotona puoli kolmelta. Syö välipalan ja alkaa tehdä läksyjä. Läksyjä oli esim tänään neljästä eri aineesta. Myös englantia. Lapsi on hidas ja haluaa oppia asiat kunnolla. Välillä lapsi syö päivällisen. Kello saattaa olla seitsemän kun läksyt on tehty. Siis niin, että hän myös osaa ne läksynsä kunnolla. Englannin sanat ja kappaleet on silloin opeteltu ulkoa jne. Jos vain lukaisisi sen enkun, tekisi toki ehkä tuntia nopeammin, mutta hänellä on tapana opetella kaikki ulkoa.
Mites sua noin sieppaa? Toiset lapset ovat hitaampia jossain ja parempia jossain muussa, so?? Tosiasia kuitenkin on se, että tokaluokkalaisilla ei normaalisti(älä vedä hernettä nenääsi) mene tuntitolkulla läksyjen tekoon, se "vika" voi olla lapsessa tai päiväjärjestyksessä. Mistäs sinä, ystävä hyvä, voit tietää, miten minä elän, parin virkkeen perusteella? Et kovin empaattiselta tunnu sinäkään, vaikka sellaista esitätkin. No, kaikkea hyvää sinullekin;) REPS!
Minulla on kolmas- ja ekaluokkalaiset pojat.
Molemmilla menee läksyihin 3-10 minuuttia päivässä. Keskimäärin. Molemmat saavat yleensä vain yhden läksyn päivässä, esim. matikasta yhden "laatikon", ei koskaan koko sivua, vaan sen yhden kolmasosan.
Kyse ei ole siitä, että lapseni olisivat nopeita oppimaan, vaan siitä, että läksyjä on vähän.
Lisäksi esikoisella menee läksyihin puoli tuntia, jos on englantia ja pitää kääntää pari sivua ylimääräistä.
kun tämä palsta on aina niitä täydellisiä äitejä täydellisine lapsineen antamassa neuvoja, että onpas sulla hidas ja tyhmä lapsi kun mun lapsi on niin nopea ja viisas. Munkin lapset ehtii tehdä läksyt jo tunnilla ja ovat luokkansa priimuksia. Mutta silti ei tulisi mieleen hutkia ja tuomita muita. Joillain lapsilla voi olla esimerkiksi keskittymisongelmia ihan vain äänistä. Tai voi olla eri tavalla väsynyt ja vireystila erilainen. Voi olla monenlaista muutakin kuin oppimisvaikeuksia. Lisäksi osa vain on hitaampia ala-asteella. Nopeutuu kyllä sitten vuosien varrella. Tsemppiä teille hitaiden lasten äidit. Hyvin pärjäävät teidänkin lapset maailmassa. Ja uskon, että paremmin kuin nämä "kahden täydellisen lapsen äidin lapset", jotka elää laput silmillä ja hutkii menemään välittämättä muista.
Joten jos se on pohjaväite, miksei sitä vastaan voisi väittää?
Minusta nimittäin kolmasluokkalaisilla EI ole paljon läksyjä. Niiden määrä lisääntyy vielä roimasti ja jos lapsella menee niiden tekoon koko ilta, kannattaa miettiä jotain muuta selittävää tekijää kuin epämääräisesti purnata opettajan julmuudesta...
Kuten ainakin itse sanoin, lapsella VOI olla oppimisvaikeuksia, VOI olla ongelmia keskittymisessä (esim. läksyjentekotilan miettiminen voi olla järkevää). Eiköhän olisi kaikinpuolin järkevää miettiä tarkkaan noita, koska niille vanhemmat voivat itsekin hakea ratkaisua.
Ei se ole TUOMITSEMISTA tai HUTKIMISTA, että lapsen mahdollisia ongelmia mietitään. Itsellänikin on kuule yksi lapsista erityislapsi, joten senkin takia kehotan vakavasti miettimään syitä kohtuuttoman pitkäksi venyvään läksyjentekorupeamaan.
Ja tosiaan kannattaa miettiä, meneekö lapsen iltapäivä notkuessa ja voisiko niitä läksyjä edes aloittaa tekemään jo iltapäivällä.
-21-
kun tämä palsta on aina niitä täydellisiä äitejä täydellisine lapsineen antamassa neuvoja, että onpas sulla hidas ja tyhmä lapsi kun mun lapsi on niin nopea ja viisas. Munkin lapset ehtii tehdä läksyt jo tunnilla ja ovat luokkansa priimuksia. Mutta silti ei tulisi mieleen hutkia ja tuomita muita. Joillain lapsilla voi olla esimerkiksi keskittymisongelmia ihan vain äänistä. Tai voi olla eri tavalla väsynyt ja vireystila erilainen. Voi olla monenlaista muutakin kuin oppimisvaikeuksia. Lisäksi osa vain on hitaampia ala-asteella. Nopeutuu kyllä sitten vuosien varrella. Tsemppiä teille hitaiden lasten äidit. Hyvin pärjäävät teidänkin lapset maailmassa. Ja uskon, että paremmin kuin nämä "kahden täydellisen lapsen äidin lapset", jotka elää laput silmillä ja hutkii menemään välittämättä muista.
ja sitäpaitsi mitä se hyödyttää, että toteaa että "lapsessa on jotain vikaa kun on hidas"? Ei se toteamus paljon asiaa nopeuta. Mut jotain sille on kuitenkin tehtävä.
Voin kaikille hitaiden ja "viallisten" lasten äideille kertoa, että minä olen itse ollut hidas alakoulun. Hitaimmillani olin noin viidennellä ja koko alakoulusta en jälkikäteen muista juuri mitään. Yläasteella yhtäkkiä jotain raksahti päässäni ja minusta tuli yhtäkkiä ysin keskiarvon oppilas, vaikken edes ahkeroinut sen eteen. Samoin nykyään pojallani, jolla tiedän olevan vikaa, hänellä on aspergerin oireyhtymä ja lukihäiriö, meni hyvinkin tuo tunnista kolmeen läksyihin tokalla ja kolmannella - osin tosin siksi, että hän itsepintaisesti kieltäytyi tekemästä yhtään mitään. Tein kaikkeni ja koitin kaikki alukujärjestyksiä, palkintoja, rangaistuksia, uhkausia, houkutuksia, auttamista, tilan antamista - mitä vaan, mutta ei se auttanut. Noin viidennellä keväällä jotain sitten naksahti hänen päässään ja homma alkoi yhtäkkiä sujua. Ihan ysin oppilas hän ei ole, mutta ihan kohtuudella tuo on kuitenkin alkanut sujua.
Itse vanhemmat rantaudutaan töistä kotiin vasta klo 17:00 paikkeilla haettuamme nuoremman päiväkodista. Toinen tulee myöhemmin, niin saa käytettyä aamusta aamuliukuman, ettei lasta tarvi aamulla 7 aikaan jättää yksin odottamaan koulun alkua. Sitten 17 maissa syödään ja sitten aloitetaan läksyjen teko. Ip on leikkipuisto, ovat pääosin ulkona.
Veikkaan, ettei ope ehdi 22 lapsen kanssa, koska ei pysty pitämään luokassa kuria. Ei kehtaa vaan myöntää sitä, ote lipsuu täysin. Myös on hyvin huolimaton, saattaa sopia lasten kanssa jotain, mutta sitten unohtaa sen itse. Silloin kilteille hitaille hiljaisille ujoille lapsille ei jää aikaa, koska kaiken vie villit lapset.
Ja meillä menee sitten tämän vuoksi arki-iltojen perhe-elämä tällaiseksi!
Ei kun se on open vika, että antaa meidän villelle niin perkeleesti läksyjä, sen kestää koulumatkaki kaks tuntia(3km) ja sit se kattoo telkku,palailee pleikkarii ja syö eineksiä ja alottaa läksyjen teon. Läksyjä on liikaa ja peruskoulu on paska!
Minulla on kolmas- ja ekaluokkalaiset pojat. Molemmilla menee läksyihin 3-10 minuuttia päivässä. Keskimäärin. Molemmat saavat yleensä vain yhden läksyn päivässä, esim. matikasta yhden "laatikon", ei koskaan koko sivua, vaan sen yhden kolmasosan. Kyse ei ole siitä, että lapseni olisivat nopeita oppimaan, vaan siitä, että läksyjä on vähän. Lisäksi esikoisella menee läksyihin puoli tuntia, jos on englantia ja pitää kääntää pari sivua ylimääräistä.
tottakai siellä koulussa vähemmälläkin lukemisella pärjää, mutta jos kymppejä haluaa saada, niin työtä pitää tehdä.
ei kai sitä enää illalla tarvitse ulos lähteä.
kun se jutut riippuu niin opettajastakin.
Yhdellä lapsista ei ole koskaan läksyä kun ope ei anna. Ehkä lasku tai pari. Enkusta pari pikku tehtävää. Äikästä hyvin harvoin.
Sitten on kahdella pojallamme ollut sama ope ekat 3 vuotta. Läksyjä on piisannut. On ollut kahta monistetta matikkaa, mikä täynnä laskuja. Lisäksi englantia sivu, pari, äikkää kirjoittaa aine.
Tunnilla eivät niinkään tee tehtäviä vaan opettaja selittää asioita ja oppilaat saa piirrellä ja kuunnella. Tehtävät tekevät sitten kotona.
Kun taas tämän yhden kohdalla lasketaan tunnilla isot määrät laskuja ja opetellaan enkun sanatkin yhdessä, ettei jää kotiin opeteltavaksi.
eikä opettajan syyttäminen auta, kun se vika on siellä koululaisessa. Kaikilla ei päässä naksahda, ainakaan noin positiivisesti;)
ekaluokkalaisella ei ole ollut kokeita. Kolmasluokkalainen on saanut tänä vuonna yhden kympin, mutta yleensä 8,5 - 9.5. En minä herranen aika kymppejä vaadi - vai vaaditteko te muut?? Siksikö ne lapset tekevät niin paljon läksyjä?
Minä vaadin, että läksyt tehdään. Sillä ei ole merkitystä, onko käsiala hyvää, onko teksti luettavaa. Tai onko taivutukset oikein, kun kääntää englantia. Mutta kaikki kohdat pitää tehdä.
Minulla on kolmas- ja ekaluokkalaiset pojat. Molemmilla menee läksyihin 3-10 minuuttia päivässä. Keskimäärin. Molemmat saavat yleensä vain yhden läksyn päivässä, esim. matikasta yhden "laatikon", ei koskaan koko sivua, vaan sen yhden kolmasosan. Kyse ei ole siitä, että lapseni olisivat nopeita oppimaan, vaan siitä, että läksyjä on vähän. Lisäksi esikoisella menee läksyihin puoli tuntia, jos on englantia ja pitää kääntää pari sivua ylimääräistä.
tottakai siellä koulussa vähemmälläkin lukemisella pärjää, mutta jos kymppejä haluaa saada, niin työtä pitää tehdä.
mene kuin 5 minsaa läksyihin.
Teidän lapsissa on kyllä jotain vikaa. Kannattaisko tuplata luokka tai mennä jollekin nollaluokalle. Ei kai nyt normaalia ole, että läksyjä joudutaan tekemään illalla muutamaa minuuttia kauempaa. Ei mun lapsi ainakaan ja on mun mielestä ihan normaali lapsi.
Ehtii harrastaa vielä jääkiekkoa, viulunsoittoa, karatea ja lentopalloa. Kyllä lapsen pitää ehtiä harrastaa koulun lisäksi. Jos ei ehdi niin silloin on kyllä jotenkin vajakki.
No, ap vihjaa syyksi, että läksyjä on hurjan paljon.
Joten jos se on pohjaväite, miksei sitä vastaan voisi väittää? Minusta nimittäin kolmasluokkalaisilla EI ole paljon läksyjä. Niiden määrä lisääntyy vielä roimasti ja jos lapsella menee niiden tekoon koko ilta, kannattaa miettiä jotain muuta selittävää tekijää kuin epämääräisesti purnata opettajan julmuudesta... Kuten ainakin itse sanoin, lapsella VOI olla oppimisvaikeuksia, VOI olla ongelmia keskittymisessä (esim. läksyjentekotilan miettiminen voi olla järkevää). Eiköhän olisi kaikinpuolin järkevää miettiä tarkkaan noita, koska niille vanhemmat voivat itsekin hakea ratkaisua. Ei se ole TUOMITSEMISTA tai HUTKIMISTA, että lapsen mahdollisia ongelmia mietitään. Itsellänikin on kuule yksi lapsista erityislapsi, joten senkin takia kehotan vakavasti miettimään syitä kohtuuttoman pitkäksi venyvään läksyjentekorupeamaan. Ja tosiaan kannattaa miettiä, meneekö lapsen iltapäivä notkuessa ja voisiko niitä läksyjä edes aloittaa tekemään jo iltapäivällä. -21-
ap:n lapsen ope ei missään nimessä anna liikaa läksyjä. Lapsi on vain hidas ja perfektionisti.
En minä tässä ketään ulkopuolista tahoa ollut syyttämässä. Harmittelin vain kun näytti siltä ettei päästä ulos, mutta päästiinhän me. Kaikki hyvin.
ap
Meidän tokaluokkalaisen huonoin matikankoenumero on 9 1/2 ja läksyihin menee max. puoltuntii.
lapset kaipaavat selkeitä pelisääntöjä.