Oletteko unohtaneet virikelasten työllistävän vaikutuksen?
Itse olen pph ja nyt taantuman alla ja yleisestä painostuksesta on lapsia otettu pois hoidosta, joko lomautusten, työttömyyden tai virikelapsiin kohdistuvan arvostelun takia. Tämä tarkoittaa meillä perhepäivähoitajilla vajaita lapsiryhmiä, sillä ensin täytetään päiväkotiryhmät. Muutenkaan ala ei ole parhaiten palkattua ja jokainen tyhjä paikka on pois palkkapussista.
T. Yksinhuoltaja ja perhepäivähoitaja
Kommentit (7)
Meidän kunnassa on vaara, että eräs pieni päivähoitoyksikkö lopetetaan ja lapset siirretään isompaan, koska tuosta pienestä paikasta on lyhyen ajan sisällä monta työttömäksi jääneen lasta otettu pois.
Aikuisen ihmisen pitää itse huolehtia tienestistään, myös sinun.
esim. alle 3-vuotiaita, niitähän mahtuu 12-paikkaiseen ryhmään vähemmän kuin isojen puolelle, sitten sellaiset lapset joilla keskittymisongelmia tai iso ryhmä on liikaa lapsen käytökselle jne.
Nythän olisi sitten ohjaajilla oiva tilaisuus siirtää esim. isompia vilkkaampia lapsia, joille iso ryhmä ei sovi jne. perhehoitoon, jossa on vähemmän lapsia ja ympäristö rauhallisempaa keskittymiskyvyn lisäämiseen.
Erityislastentarhanopettajan palveluja käytetään tarvittaessa tukemaan perhepäivähoitolapsienkin ongelmissa. Moni vanhempi tosiaan haluaa alle 3-vuotiaan lapsensa perhehoitoon, jossa aikuisella on enemmän aikaa lasta kohden ja jossa "massahoito" ei ole valloillaan.
entä puolipäivä lapsi? viekö paikan joltain joka tarvis koko päivän?
Tarpeellisempaakin hoitotyötä satavarmasti olisi. Miksei vaikka näille viitsimättömille ja osaamattomille käydä kotona opettamassa, miten lapsia hoidetaan, huushollia pidetään ja ruokaa laitetaan? Vanhustenhoitoon tarvittaisiin resursseja. Asiat pitäisi priorisoida ja laittaa ensin järjestykseen työssäkäyvien ja opiskelevien ja sairaiden lastenhoito, työttömien lastenhoito potentiaalisen työhönpaluun varalta ja viimeisenä sitten se virikehoito, jonka ei tarvitsisi syödä normipäivähoidon resursseja vaan siihen pitäisi tehdä joku kevyempi ratkaisu.
entä puolipäivä lapsi? viekö paikan joltain joka tarvis koko päivän?
onhan se 10% lisä työhön lisä sekin