Miten eroon kiinteästä asuntolainan korosta? Haluaisin vaihtaa euriboriin, koska
se onkin nyt niin paljon halvempaa...Pankki haluaa ison "sakon", jos vaihdetaan. Ideoita? Millä uhkaillaan/ kiristetään pankkia, että suostuu vaihtamaan ilman noita sakkomaksuja?
Kommentit (14)
ja kuinka pitkäksi aikaa? Koko lainalle?
Lue ne ehdot. Tuskin voit tehdä mitään, nimesi olet paperiin laittanut.
Sitä vaan en tiedä, että miten ja siksi tässä kyselen. Muuten tietysti maksan lainaani sovituin ehdoin. Ap
Näin on selvitty monilta lisämaksuilta ja kerran on jopa vaihdettu pankkia kun eka pankki ei ymmärtänyt asioita niinkuin toinen. Soittelivat sitten perään ja ihmettelivät vaihtoa, yrittivät vielä sopia ja saada meitä vaihtamaan takaisin. Ei vaihdettu ja tyytyväisiä ollaan oltu.
Pitää varmasti yrittää tuota keinoa.
Näin on selvitty monilta lisämaksuilta ja kerran on jopa vaihdettu pankkia kun eka pankki ei ymmärtänyt asioita niinkuin toinen. Soittelivat sitten perään ja ihmettelivät vaihtoa, yrittivät vielä sopia ja saada meitä vaihtamaan takaisin. Ei vaihdettu ja tyytyväisiä ollaan oltu.
esitä tarjoukset sitten omalle pankillesi, ja pyydä siltä paras tarjouksensa. Sitte vaan valitset niistä parhaan. Hyvin yksinkertaista.
joko maksat ne sakkomaksut tai sen kiinteän koron. Kulut menee todennäköisesti aika samoihin. (Mä tekisin jälkimmäisen mukaan, koska jos mä olisin ottanut kiinteän koron, mä olisin myös laskenut sen kannattavuuden jollain pitkällä aikavälillä - en tosin ottanut, kun en saanut sitä laskelmaa riittävän kannattavaksi)
tai sitten kysyt kilpailevasta pankista lainaa koko summalle euriborilla. Sitten joko otat sen ja maksat tuon entisen kokonaan pois (voi tulla lisäkuluja ja sakkoja, kun on toi kiinteä korko, mutta saattaa silti kannattaa, laske tarkkaan) tai menet tämän tarjouksen kanssa teidän omaan pankkiin ja kysyt että kun on tämmöinen niin eikö ne nyt mitenkään voisi vaihtaa sitä korkoa pienemmillä kuluilla. Ja taas lasket, että mikä kannattaa.
korkojen ennustetaan taas nousevan. Koska ne nyt ovat ennätysalhaalla, pyydä sieltä toisesta pankista tarjous myös 3 vuoden kiinteälle korolle (ei kannata pidempää ottaa). Sitten kysyt omasta pankista voiko ne vastata huutoon, vai vaihdatko pankkia.
Pankki haluaa myös voittoa ja kiinteä korko on pankin tuote, josta se haluaa rahaa. Jos otat sen palvelun, maksat siitä, etkä voi vaihtaa kesken muuhun korkoon. Eihän siinä sopimuksessa muuten olisi pankin kannalta mitään järkeä.
Luoton alussa sinulla on kaksi vaihtoehtoa:
1) Otat riskin korkojen noususta ja sidot lainan liikkuvaan viitekorkoon.
2) Otat riskittömän kiinteän koron ja maksat siitä.
3) Otat riskin ja lainatakuuta, jos tulee tiukka tilanne.
jos pankki sitten korkojen noustessa sanoisikin, että hei nyt muutetaan korkotyyppiä kun tää kiinteä korko ei nyt enää olekaan hyvä juttu pankille..
sopimukset on sopimuksia.
Entäs jos otatte lainaturvan? Meinaatko sitten lopussa sanoa pankille, että haluatte rahat takaisin, kun mitään ei sattunutkaan?
Te itse olette halunneet varautua korkojen nousuun tuolla kiinteällä korolla. Te olisitte voineet hyötyä siitä (tuskin olisitte sitä irtisanoneet siinä vaiheessa) tai kuten nyt kävi, se tuli teille kalliiksi. Tämä on vähän niin kuin vakuutukset. Voi olla, että kaikki vakuutukset menee aina ja ikuisesti suoraan vakuutusyhtiölle, kun mitään ei satu. JOs taas vahinko tulee, sitä on oikein iloinen, että on maksanut niitä vakuutusmaksuja.
koron ideahan on, että siihen sitoudutaan tietyksi ajaksi, vaikka korot vaihtelevat. Olette mahdollisesti korkojen ollessa korkealla maksaneet alempaa korkoa ja nyt korkojen ollessa alempana maksatte korkeampaa korkoa. Kun olette itse aiemmin hyötyneet tilanteesta, nyt on pankin vuoro. Ei tietenkään sitä voi noin vain muuttaa.
Sen tehtävä on tuottaa voittoa. Siksi tulee noita lisämaksuja, jos haluaa muuttaa lainaa jollain tavalla. Muutenhan kaikki muuttelisi lainatyyppiä aina siihen, mikä edullisin.
Olette itse varmaan ihan vapaaehtoisesti hakeneet lainaa ja laittaneet lainapapereihin nimenne. Silloin olisi pitänyt miettiä tarkemmin, mihin sitoutuu. Ette te voi pankkia millään "kiristää" toimimaan pankin etujen vastaisesti tilanteessa, johon itse olette suosiolla itsenne laittaneet.