Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työssäkäyvän pitkä sairasloma ja raskaus

Vierailija
09.03.2010 |

Osaisiko joku neuvoa, miten käy jos joudun jäämään vakituisesta työpaikasta sairaslomalle? Sairaslomalle on kaksi syytä, joista toinen liittyy suoraan raskauteen. Äitiysloma alkaisi vasta kesäkuun puolivälissä, mutta olen jo nyt ollut useamman viikon sairaslomalla. Näyttäisi siltä, että sairasloma jatkuu pahimmassa tapauksessa äitiysloman alkuun (jonka pitäisi alkaa vähän yli 3 kk päästä).

Miten raha-asiat järjestyvät? Ilmeisesti pitkien sairaslomien myötä tippuu jossain vaiheessa Kelan sairaspäivärahalle tms.? Kannattaako sitä välttää, eli esim. aikaistaa äitiysloman alkamispäivää? Voiko kesälomapäiviäkään käyttää, jos lääkäri on kirjoittanut sairaslomaa?

Ketuttaa tämä tilanne, osaisiko kukaan kertoa näistä kiemuroista?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan sairauspäiväraha on 86% sairautta edeltäneistä tuloista, ja sille pääsee 9 päivän omavastuun jälkeen (jonka maksaa siis varmaan työnantaja). Mutta sairauspäiväraha maksetaan myös lauantailta, eli ainakin mulla sairauspäiväraha oli isompi kuin sitä edeltäneet tulot, mutta olenkin työtön, eli pikkusen eri tulot muutenkin.

Selvitä ensin tarkka summa, minkä saat Kelalta (tai saako työnantaja sen, ja maksaa sulle sitten tavallisen palkan), ja sitten vasta mieti aikaistusta, koska mitä aiemmin jäät äitiyslomalle, sitä aiemmin se myös loppuu. Ei ole mitään järkeä aikaistaa lomaa, jos sairausloma kerran ajaa saman asian.

Vierailija
2/5 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan rahoissa pelottaa se, että jokin menee vikaan ja joutuu vatvomaan samaa asiaa pitkään. Sikäli raha ei ole ongelma ja minulla on säästöjä, mutta ei haluaisi mitään kuukausien epävarmuutta.

Äitiysloman alkuakaan en erityisesti haluaisi varhentaa, sillä se vauva-aika on niin lyhyt ja mieluummin lyhentää sieltä raskausajan päästä.

Kiitos näistä tiedoista, helpotti mieltäni! :)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyspäiväraha ja sairaspäiväraha lasketaan täsmälleen samalla kaavalla eli saat täysin saman rahan. Käy kokeilemassa laskurilla Kelan sivuilta, että paljonko saat.

Ei kannata aikaistaa äitiyslomaa, sillä se on taas äitiysloman loppupäästä pois, mikä on huono asia lapsen kannalta eli hoitovaaa alkaa sitten taas nopeammin.

Vierailija
4/5 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki raha-asiat hoitui tosi helposti koska palkkis laittoi suoraan tiedon Kelaan ja palkanmaksun loputtua alkoi suoraan juosta Kelanrahat eikä katkosta tullut kuin muistaakseni viiko (siis palkan olisin saanut kuun viimeinen ja kelan ekat rahat tuli seuraavalla viikolla.

Äläkä missään nimessä mene käyttämään lomapäiviä, niistä on paljon enemmän taloudellista hyötyä vanhempainrahakauden jälkeen kuin ennen älomaa!

Vierailija
5/5 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mulla kyllä muistaakseni työnataja maksoi KTAn mukaan palkkaa sairaslomalla kunnes sitten tipuin kelan rahoille ja se oli kyllä pienempi. Siivoojan tulot nyt ei huimat ollut muutenkaan mutta kuitenkin. Ja siinä kävi muuten niin että vaikka oli eri sairaslomia kun oli eri vaivojakin niin kaikki katsottiin johtuvan jotenkin raskaudesta ja tipuin Kelan rahoille paljon odotettua aiemmin. Kysy lääkäriltä alkuun ainakin siitä muusta syystä saikkua ja sitten lopussa jos saisi uuden sairasloman siitä raskaudesta.. En tiiä mutta mä koittasin kuitenkin.