Neljän tai useamman lapsen äidit
Kokemuksia kiitos :)
Nopeutuiko synnytykset kerta kerralta?
Kuinka olette toipuneet / palautuneet synnytyksistä fyysisesti? Onko palautuminen ollut hitaampaa kerta kerralta tms?
Kiitos vastauksista!
Kommentit (9)
ovat nopeutuneet, olen toipunut kaikista neljästä synnytyksestä tosi hyvin ja nopeasti, kahdesta viimeisestä paljon nopeammin kuin kahdesta ensimmäisestä.
Ensimmäinen ja toinen alle 2v ikäerolla, sitten 5v väliä ja kolmas ja neljäs taas alle 2v ikäerolla. En muista, että synnytyksistä palautumisissa olisi ollut eroja. Synnytyksistä toinen ja neljäs olivat helpoimmat. Toisen ja kolmannen synnytyksen väliä kun oli se 5v, niin sitä kolmatta voi kai verrata ensisynnytykseen. Ja silloin oli lapsi syntymässä kasvot edellä, ponnistusvaihe oli hankala. Vauva-aika oli raskainta toisen vauvan kohdalla, mutta siinä painoivat muut syyt (erosin silloin). Muuten minusta ei voi sanoa, että synnytyksessä/siitä palautumisessa tms. olisi suuremmin eroa sillä monesko lapsi on kyseessä.
Synnytykset nopeutuneet, eka 18h ja seuraava 3,5h josta seuraavat aina puoli tuntia lyhyempiä. Kolmosen odotus oli rankin kropalle kun ikäeroa tuli vain 1,5v jolloin ei ollut ehtinyt palautua vielä edellisestäkään. Nelosen odotus sitten muuten vaikea(kuvotus, etova olo 24/7 3kk) joten vanhemmat lapset söivät valmisruokia. En ollut kykenevä mihinkään mikä liittyi ruokaan. Hyvä kun itse sain jotain suuhun.
Palautuminen sujunut hyvin lukuun ottamatta esikoista jonka jälkeen istuminen teki tiukkaa pidempään. Kilot lähteneet jokaisen jälkeen ekan puolen vuoden aikana.
Kaksoset syntyivät sektiolla, kaksi nuorinta lasta alateitse.
Neljännen lapsen synnytys sujui huomattavasti nopeammin kuin kolmannen.
En oikein osaa verrata synnytyksistä palautumista, mutta ainakin nyt neljännen jälkeen olen mielestäni palautunut yllättävän nopeasti (en siis ainakaan hitaammin kuin aiemmilla kerroilla) ja raskauskilotkin lähteneet pian.
Olen oikeastaan kaikista toipunut nopeasti, Tosin sektio vie aina aikaa. Ja nyt viimosen kanssa epäiltiin veritulppaa,mutta muutoin toipuminen on ollut nopeaa aina.
synnytykset ei nopeutuneet tai kolmen ekan kanssa kyllä, neljäs oli kaikkein pisin ja hirvein synnytys.
Palautunut olen kaikkein parhaiten tämän neljännen jälkeen. Paino putosi itsestään ja nopeiten jne..
No ehkä olin kaikkein timmimmässä kunnossa tämän neljännen odotuksen alkaessa. En sitten tiiä oliko tällä vaikutusta noihin.
Minulla esikoisen synnytys vei 23 h, toinen 10 h, kolmas 5 h ja neljäs oli 4 h. Viimesimmästä synnytyksestä paikat oli auki 4 senttiä kun päästiin synnärille 2 h suppareitten alettua ja 7 senttiä kun päästiin saliin. ;)
Palautuminen on ollut nopeaa. Esikoisesta oli pisimmät vuodot ja kun sohvaperuna synnyttää niin kesti hiukan palautua, toisesta oli vähän pierunkin kanssa jo ongelmaa kun saatiin toinen lapsi heti perään.
Sitten aloin harrastamaan liikuntaa ja kolmas lapsi kun oli kuukauden ikänen niin menin jo juoksulenkille. Eli kyllä palautumisessa tärkeämpää on missä kunnossa ollaan ennen raskautta ja raskauden aikana kuinka reenaa vaikka lantionpohjaa, ei se montako synnytystä takana.
Synnytin vastikään neljännen ja kovasti polttelee päästä keväthangille lenkille, mutta koitan toppuutella vielä hetken!
- synnytys ei nopeutunut
- hyvin olen toipunut :)
- kahdelta ekalta lähti kaikki kilot parissa viikossa, neljännen jälkeen ne jäi :( Mutta ehkä tähän vaikuttaa enemmän ikä kuin raskauksien määrä... en tiedä...