Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antakaa ehdotuksia historiallisista romaaneista.

Vierailija
09.03.2010 |

Siis ihan fiktiota saa olla. Kaari Utrion tuotanto on koluttu jo moneen kertaan, joten jotain uutta kaivataan.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Margaret Atwood: Nimeltään Grace

Emily Bronte: Humiseva harju

Charlotte Bronte: Kotiopettajattaren romaani

Vierailija
2/20 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Carita Forsgren: Kolmen kuun kuningatar

Tracy Chevalier: Tyttö ja helmikorvakoru

Barbara Chase-Riboud: Haaremin valtiatar

Anu Kaipainen: Kaarinan veriballadi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin teini-ikäisenä myös Kaari Utriota, mutta kun kerran luettava loppui, ja kyselin isältä olisiko meillä kotona keskiajasta kertovaa romaania, hän antoi minulle käteen Eila Pennasen Pyhan Birgitan, joka on jäänyt iäksi osaksi sielunmaisemaani.

Jos pysytään uskonnollisessa viitekehyksessä, eräs kaikkien aikoijen suosikkikirjojani on ollut Umberto Econ Ruusun nimi.

Suomen historiaan ja Kalevalaan liittyen voin suositella Juha Ruusuvuoren romaania Lemminkäisen laulu. Olen lukenut tuon kerran varmaan 10 vuotta sitten, ja se oli todella vahva lukuelämys.

Mika Waltarilla on paljonkin historiallisia romaaneja, joista minä olen tutustunut vasta hyvin pieneen määrään. Sinuhe egyptiläisen varmasti tunnetkin, mutta jos tiiliskivi ei houkuta (vaikka et varmaankaan tiiliskiviä pelkää, kun olet Utriota lukenut), suosittelen Kaarina Maununtytätrtä (joka oli siis Ruotsin kuningas Erikin alhaissyntyinen vaimo) sekä Venäjän keisarin Suomessa pitämien valtiopäivien aikaan sijoittuvaa kirjaa Tanssi yli hautojen.

Vaikka en enää nykyään luekaan Utriota tai muuta hieman kevyempää kirjallisuutta, niin teini-iästä on jäänyt mieleen Laila Hietamiehen Sonja-sarja, joka sijoittuu 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun Venäjälle.

Samoin voin suositella montaa Antti Tuurin kirjaa, esimerkiksi vaikkapa Äitini suku -sarjaa. Ulla Kirjamaasta kertova trilogia alkaa kirjalla Eerikinpojat. Tämä trilogia sijoittuu 1700-luvulle, ja kertoo suomalaisesta uskonyhteisöstä, joka karkotetaan Ruotsin valtakunnasta.

Tässä näitä!

Vierailija
4/20 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sarja, olisko nimeltään matkantekijä...?

Vierailija
5/20 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielellään otetaan. Tiiliskivet ei pelota, päinvastoin! Sinuhen olen lukenut ja oli hyvä kirja.

Vierailija
6/20 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Pohjantähti-trilogian?

Vierailija
7/20 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on luettu moneen otteeseen, tuo Missä kuljimme kerran on uusi tuttavuus. t.ap

Vierailija
8/20 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin lue ihmeessä Waltarin muut hist. romaanit. Oma suosikkini Sinuhen ohella on Turms kuolematon.

Hyviä lukuhetkiä!

2

Vierailija
9/20 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Anna Karenina (Tolstoi)

*Kuolleet sielut (Gogol)

Nämä ei nyt varsinaisesti ole historiallisia romaaneja, mutta itse ainakin pääsen sellaiseen menneiden aikojen tunnelmaan noiden mukana.

Vierailija
10/20 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luettu, mutta eivät olleet oikein ap:n mieleen.

Vierailija
11/20 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anne Ricen kirjoissa (Veren vangit etc) on aika hienoa historiallista kuvausta ja aikaperspektiiviä nykyajasta muinaiseen Egyptiin.

Stephen Saylorin antiikin Rooman aikaan sijoittuvat dekkarit ovat myös kiinnostavia.

Vierailija
12/20 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anne Ricen kirjoissa (Veren vangit etc) on aika hienoa historiallista kuvausta ja aikaperspektiiviä nykyajasta muinaiseen Egyptiin.

Stephen Saylorin antiikin Rooman aikaan sijoittuvat dekkarit ovat myös kiinnostavia.

Stephen Sayloria en ole lukenut. t.ap

Vierailija
13/20 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutta suomalaista kirjallisuutta, en muista kirjailijaa nyt

Vierailija
14/20 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luettavaa: Eira Pättikankaan kirjat sijoittuvat 1800-1900-lukujen vaihteeseen ja Pohjanmaalle, ihanaa pohojalaista murretta! Kirjoittanut myös Helmisimpukan + jatkot 500-luvulta.

Vierailija
15/20 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mika Waltarin Kaarina Maununtytär? Ja joku toinenkin kirja Kaarina Maununtyttärestä ilmestyi viime vuonna.

Vierailija
16/20 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja Temppeliritari-trilogia! Tosi koukuttava (eli hyvä). Sijoittuu Ruotsin keskiaikaan.

Kolmen kuun kuningatar (en muista kirjoittajaa), kertoo Kaarina Maununtyttärestä.

Mika Waltarin kirjat.

Vierailija
17/20 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan uskaltaudut nuortenosastolle kirjastossa. Todella hyviä, vetävä juoni, tarkkaa historiallista kuvausta.

Itse en niin laita rajoja sille, että pitäisi olla "aikuisten" kirja, jota luen. Olen tehnyt monia upeita löytöjä myös nuorteosastolta! Ja monia niitä kirjoja voi lukea lapsille ääneen.

Vierailija
18/20 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta Tolkien on lukemisen arvoista.

Vierailija
19/20 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on juurikin tuo Carita Forsgrenin kolmen kuun kuningatar :)

Vierailija
20/20 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen ketjua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän