Ihan oikeastikko ihmiset on tosissaan märisesmässä tuon kasviruokapäivän kanssa?
Ei voi muuta sanoa ku että ei hyvää päivä teijän kanssa. Nico-Petterille ei yhtenä päivänä olekkaan tarjolla liharuupokaa nin sehän on jo kuolemaksi. Hei haloo!!!! Se on yksi päivän aterioista ei siihen kukaan kuole. Ja ihmisen on hyvä opetella syömään kaikenlaista. Tällaista kitisemistä ruuasta voi tapahtua vaan pk-seudulla muualla suomessa osataan arvostaa ruokaa kuin ruokaa eikä itketä turhasta! Hävetkää!!!! ruoka pois kouluista kokonaan jos juonitella tarvii! ja tää näyttää olevan mikemmikin vanhempien ongelma kuin lasten.
Lapset kyllä sopeutuu kaikkeen ... vanhemmat vaan syytä lasten niskaan kaikkia kummia ajatuksia.
Vanhemmuus hukassa????
Kommentit (29)
että niitä kasvisruokapäiviä on koulun ruokalistassa useita jo ihan valmiiksikin: Puuropäivät, pinaattiletut ja -velli esimerkkeinä...
Jos kasvisruokapäivän ajatuksena olisi opettaa lapset syömään ennakkoluulottomammin kasvisruokaa, niin sellaista ei tapahdu. Koulujen keittiöissä ei nykyisillä määrärahoilla todellakaan silputtaisi monipuolisia tuoreita vihanneksia lastenne ruokiin, vaan ne kasvisruoat tehtäisiin vakuumiperunoista ja porkkanoista tyyliin että liha jätetään pois normikeitoista ja kastikkeista, joissa ei muutenkaan lihaa juuri ole. Eihän se kouluruokien lihakaan ole mitään laadukasta, mutta lapset kuitenkin pitävät niistä eineslihapullista ja lihamakaronilaatikosta ja syövät niitä vatsansa täyteen.
En siis itse tosiaan ole tyrmäämässä kasvisruokapäivän ideaa. Pinaattiletut, puurot, lihaton hernekeitto, jotkut pastaruoat, pinaattikeitto ja kasvissosekeitto ovat esimerkkejä sellaisista kasvisruoista, jotka olisivat edullisesti toteutettavissa ja joilla saattaisi olla menekkiä kouluissa.
niin miksei se olisi yhtä ravitsevaa kuin liharuoka? Mä luulen, että sellaiset ihmiset, jotka luulee, ettei kasvisruoka täytä, eivät ole syöneet "oikeaa", kasvissyöjän tekemää ruokaa. Itse olen kasvissyöjä, ja olen kyllä huomannut, että monesti, kun mulla tarjotaan kylässä kasvisruokaa, se on usein proteiiniköyhää, liian kevyttä eikä sitä useinkaan ole tarpeeksi. Monessa tapauksessa kasvisruokaa pitää syödä vähän enemmän kuin liharuokaa. Tajusin sen tässä torstain Hesarin vegaanijutusta, itselle kun on niin luonnollista syödä tietyn kokoisia annoksia.
Ja huom. en nyt halua tässä valittaa siitä, millaista ruokaa minulle on missäkin tarjottu, en todellakaan, minusta on ihanaa syödä esim. ystävieni laittamaa hyvää ruokaa, mutta tosiaan, sekasyöjät eivät aina tiedä millaista kasvisruokaa pitäisi syödä ja miten paljon sitä pitäisi olla. Eivätkä tiedä kaikki kasvissyöjätkään.
sekasyöjät eivät aina tiedä millaista kasvisruokaa pitäisi syödä ja miten paljon sitä pitäisi olla. Eivätkä tiedä kaikki kasvissyöjätkään.
ja vaikka tietäisivät, heillä ei olisi mahdollisuuksia tehdä sellaista ruokaa.
sekasyöjät eivät aina tiedä millaista kasvisruokaa pitäisi syödä ja miten paljon sitä pitäisi olla. Eivätkä tiedä kaikki kasvissyöjätkään.
ja vaikka tietäisivät, heillä ei olisi mahdollisuuksia tehdä sellaista ruokaa.
Kerropa, miksei.
Uskon kuitenkin, että keittiöiden emännillä on kaikenlaisia koulutuksia, joissa tätäkin asiaa voisi opettaa.
Esim. Helsingin Unicafessa suurin osa kasvisruuista on tarpeeksi energiapitoisia. Ja varmaan ihan tavallisia emäntiä sielläkin keittiössä.
että lapset ovat ennakkoluuloisia ruuan suhteen, mutta voin kasvissyöjänä kertoa, että kyllä monet aikuiset taantuvat sinne ala-asteelle, kun näkevät, mitä mä syön. Ja huom, pelkän näkemisen, ei maistamisen perusteella.
täyttävää ja hyvää kasvisruokaa edullisesti?
Linssit, kikherneet ja tavalliset herneet sekä erilaiset pavut ovat edullisia, ja niistä saa proteiinipitoisia, täyttäviä, terveellisiä sekä maukkaita ruokia. Aika helpostikin vielä.
täyttävää ja hyvää kasvisruokaa edullisesti?
Linssit, kikherneet ja tavalliset herneet sekä erilaiset pavut ovat edullisia, ja niistä saa proteiinipitoisia, täyttäviä, terveellisiä sekä maukkaita ruokia. Aika helpostikin vielä.
tiesi, miksei muka voisi, mutta valitettavasti hän ei jäänyt selittämään meille, miksi se on mahdotonta. Nyt emme ehkä koskaan saa tietää, nyyhkis.
lähtökohdista miettimään kouluruokailua, kasvispäivä on mitä parhain idea!
Suositeltava viikottainen maksimilihamäärä on 500g lihaa, koska niillä, jotka syövät usein ja paljon lihaa, on suurentunut riski sairastua moniin syöpiin. Tästä on olemassa tieteellistä näyttöä. Kasvispainotteinen ruoka vaikuttaa suotuisasti terveyteen ja hyvinvointiin, eikä ihminen tarvitse joka päivä lihaa voidakseen hyvin. Kasviskunnasta saatavat proteiinit korvaavat lihaa loistavasti.
Kouluissa toivottavasti on myös ainakin yksi tai kaksi pakollista kalapäivääkin, sillä kalan syönnillä on positiivisia vaikutuksia moneen terveyden osa-alueeseen.
Ketkä tästä kasvisruokapäivästä ovat nostaneet suurimman älämölön? Eivät takuulla ne, jotka tietävät terveellisestä ravinnosta ja jotka itse syövät terveellistä ruokaa.