Mikä on lempi viinisi?
Itse tykkään valkoviinistä ja merkki on Frizzantino.
NAM!
Kommentit (24)
Parasta tähän asti oli amarone jota joimme pienellä viinitilalla Valpolicellassa.
ja kuiva valkoviini täälläkin eli Pinot Grigio/Grauburgunder, Grüner Veltliner on omia suosikkeja, tykkään myös Chardonnaysta mutta ainoastaan jos se ei ole tammitynnyristä (eli siis en tykkää siitä "tammisesta" mausta). Tietenkin eri "merkkienkin" välillä on eroja, mutta noista mielelläni valitsen.
Ja jos on rahaa niin vuosikertasamppis.
Lempiviinini nimittain on tamminen ja "voinen" chardonnay. Esim Gallon Turning Leaf on kiva kohtuuhintainen viini.
Talvella tykkaan myos taytelaisista punaviineista.
Valkoviineistä Pinot Grigiot ovat olleet lemppeita jo pari vuotta (Chardonnayta en enää juo), shampanjasta Lansonin Gold Label ja kuohuviineistä Carrington Extra Brut.
Nimistä en mitään tiedä. Mutta juuri alkosta taannoin hain pullon hyvää viiniä. Vinho verde-viini nimetään Gazela. Kivan raikas ja minulle mieluisan siiderimäinen.
Mutta vain kesäisin. Suosikkimerkki on Casal Garcia. Punkuissa on kokeilut kesken, mutta Cava maistuu, siinä suosikkeja Codorniú ja Castellblanch.
Kuohuviini Jansz Premium Cuvée Brut Alkosta saa.
Valkoviininä Riesling Letzenberg Cuveé Jean-Baptiste, myös Alkosta.
Toinen hyvä valkoviini Gaian Rossj Bass Chradonnay.
Punaviineistä tulee ekana mieleen Rosemount GSM, tai miksei vaikka Chateau Musar, ALkosta löytyvät nämäkin.
mutta tällä hetkellä maistuu parhaiten prosecco ja chileläiset punaviinit (syrah cabernet sauvignon).
pidän esim pinot gris/ grigio-viineistä, chablista, yleensä rapisevan kuivista viineistä. Monet Alsacen valkoviinit ovat aika hyviä!
Punaviineistä pidän esim cabernet sauvignon-, merlot- ja syrah-viineistä.
valkoviineistä suosikeiksi ovat nousseet Alsacen alueen viinit.
Punaviineissä lista onkin pitempi: ehdoton lempiviini on pinot noir, mutta vain tietyiltä alueilta. Pidän myös syrahista ja cabernetista.
italialaisista ja ranskalaisista. vievät kielen mennessään. taidan ottaa jo lasillisen.
ap
Yksi lempirypäleistäni on Shiraz, mutta siitäkin on niin monta eri sekoitusta, etten pidä läheskään kaikista. Samoin chardonnayt, hyviä ja huonoja. Jotkut Rieslingit ovat raikkaita, toiset kuin limsaa.
Ihanimmat viinit olen juonut viinitiloilla eteläisessä Euroopassa.
suosikkejani ovat punaviinit, valkkarit ei niin kiinnosta. Ehkä chileläiset noin yleisesti maistuu parhaiten, yhtä ehdotonta suosikkia ei ole.
Lempimerkkini on Billecart Salmon.
Eniten pidän punaviinistä,joka on etelä-afrikkalainen Nedelburg Edelrood.
Ja valkoviini on mahtavan maukas chileläinen Espiritu de chile chardonnay gewurztraminer,alkosta 7,36.
Nämä kaksi tulee useimmiten mukaan jos alkoon eksyn.
Riippuu ruuasta ja seurasta,mikä sopii mihinkin.
ja ihan halpaa El Tiempoa juon yleensä =)
loukata, mutta kertoo Suomen "viinikulttuurin" tasosta, että viineistä puhutaan etiketin nimen perusteella.
Voin sanoa että mä en tiedä viineistä mitään. :D Olen nyt vasta viimeisen vuoden aikana oppinut niitä juomaan. Kun onhan se nyt mukavampaa ravintolassakin pyytää viiniä kuin kokista :D Tosiaan vasta opettelen viinejä (tosin nyt raskauden aikana on tauko) mutta ehkä mä joskus 50v ymmärrän niistä oikeasti jotain =)
-2-
Paula,punaviini.