Millä perusteilla saa yksinhuoltajuuden?
Minulla on 5kk vanha vauva ja erosimme lapsen isän kanssa kun lapsella oli ikää 3kk. Lapsen isä selvästi pakoilee vastuuta. Tulee katsomaan lasta aina kuin itse haluaa (siis todella harvoin). Jos olen sopinut yksin jonkun menon niin mies nukkuu pommiin.. esim. piti käydä vuokrasopimukset hoitamassa, sovimme että tulee klo 12 katsomaan lasta. mies ei vastannut puhelimeen ja soitti klo 16 että heräsi vasta. Näin on tapahtunut melkein joka kerta kun olemme sopineet jotain.
Nyt kuulin yhteiseltä tutulta että hänellä on 6 päivän vapaat, mutta ei minulle ole ilmoittanut mitään. soitin hänelle ja hän sanoi että on asioita joita pitää hoitaa ettei kerkeä katsomaan.. (heräsi vasta klo 15). huomenna ei kerkeä koska on lähdössä ryyppäämään.. sunnuntaina ei kerkeä koska on krapula..
Ei ikinä tule ajoissa vaan on joka kerta myöhässä ainakin 15minuuttia.. ja jos on katsomassa vauvaa, niin suunnilleen ovella työntää syliin että on kiire, ettei kerennyt syöttää tai mitään, jos olen ollut vaikka salilla. Onko isällä minkäänlaista vastuuta nyt kun vauva ei vielä voi mennä isälle?
Kiitos vastauksista.. ja anteeksi kirjoitusvirheet, leikin tässä samalla vauvan kanssa..
Kommentit (10)
kannattaa kuitenkin puhua lastenvalvojalle tästä miehen tavasta.. ja voihan mies suostua siihen yksihuoltajuuteen ihan vapaaehtoisesti. Kai hoitaa elatusmaksut??
tietääkö onko sillä isällä vielä mitään vastuuta lapsesta?
Eo ole mitään hoitovastuuta, jos sitä tarkoitat. Vaikka tekisitte tapaamissopimuksen, etävanhemman ei ole pakko ottaa lasta sovittuna aikana. Sinun taas lähivanhempana pitää luovuttaa lapsi sovittuna aikana.
Eo ole mitään hoitovastuuta, jos sitä tarkoitat. Vaikka tekisitte tapaamissopimuksen, etävanhemman ei ole pakko ottaa lasta sovittuna aikana. Sinun taas lähivanhempana pitää luovuttaa lapsi sovittuna aikana.
Vaikka eipä ole lapselle oikein mennä semmosen hoitoon joka ei välitä.
Ei tietenkään ole reilua, mutta onneksi suurin osa etävanhemmista haluaa tavata lapsiaan...
Useimmat naiset, joita luulet yksinhuoltajiksi, ovat yhteishuoltajia, joiden lapset ovat heillä kirjoilla.
Yhteishuoltajuudella ja yksinhuoltajuudella on erittäin vähän eroa, mutta siinä on iso ero, kummalla lapsi on kirjoilla. Se, jonka luona lapsi virallisesti asuu, voi halutessaan päättää lähes kaikista lasta koskevista asioista. Vain lapsen uskontoa ja nimeä ei voi muuttaa ilman toisen yhteishuoltajan kirjallista lupaa.
Huoltajuusmuodolla (yksin- vai yhteishuoltajuus) ei ole myöskään mitään tekemistä sen kanssa, minkä verran lapsi on kummankin vanhepansa luona. Siitä sovitaan tapaamissopimuksessa.
Jos on valinnut lapselleen huonon isän, ei sitä pysty enää jälkikäteen sopimuksilla muuttamaan.
Valvotut tapaamiset taas tulevat kysymykseen käytännössä vain silloin, kun toinen vanhempi haluaa tavata lasta, mutta lapselle ei ole (todistettavati) turvallista olla kahdestaan hänen kanssaan. Valvotut tapaamiset määrätään yleensä oikeudessa eivätkä tapaamispaikat useinkaan ota vastaan muita kuin tällä tavalla välttämättömiksi todettuja valvomisia.
Oletteko tehneet viralliset huoltajuus- ja tapaamissopimukset sekä elatussopimuksen lastenvalvojan luona? Kumma, jos lastenvalvoja ei ole edes selittänyt sitä, mitä nuo sopimukset tarkoittavat...
Eräs sukulaiseni sai yksinhuoltajuuden toisen puolison alkoholinkäytön takia.