Liivatejauheen käyttö??
Vääntäkään nyt mulle rautalangasta toi liivatejauheen käyttö. En ole ikinä vielä tehnyt liivatelehtiä tai jauhoa sis. kakkua ja huomenna pitäisi vääntää. Eli ohjeessaon 4 liivatelehteä ja jauhopurkin kyljessä lukuu 1 lehti=1 tl ja liotetaan kylmään veteen. Purkin kyljessä myös lukee, että 1 tl liuotetaan 1 dl eli 4 dl:n nestettä. sitten kiehautetaan (vesi/mehu), annetaan vähän jäähtyä ja kaadetaan hyvin sekoittaen rahkaseokseen. Näinkö se menee??
Kommentit (13)
ja sittenkö suoraan sinne seokseen vai?
1 tl liuotetaan 1 dl eli 4 dl:n nestettä. sitten kiehautetaan (vesi/mehu), annetaan vähän jäähtyä ja kaadetaan hyvin sekoittaen rahkaseokseen. Näinkö se menee??
4dl nestettä ja sekotat siihen 4tl jauhetta ja kiehautat!
siis lukiko kakun ohjeessa 4dl nestettä?
4dl nestettä ja sekotat siihen 4tl jauhetta ja kiehautat!
[/quote]
Sori, jos tuli ilmaistua itseään väärin :D
nesteen määrästä mitään, sehän se ongelma onkin. Ajattelin vaan, koska purkin kyljessä luki 1 lehti= 1 tl jauhetta, 1tl pitää liottaa 1 dl eli 4tl=4dl nestettä
ei neljää desiä jos ei kerran kakun ohjeessa niin lue! vajaa puoli desiä riittää ja sekotat kunnolla ettei tule klönttejä, suositellaan keittää pieneen tilkkaan vettä mutta mulla ainakin aina haihtuu osa vedestä!
Ohjeessa lukee montako liivatelehteä tarvitset. 1 liivatelehti on 1tl liivatejauhetta. Liivatejauheen liotat KIEHUVAAN vesitilkkaan noin 1dl on hyvä määrä, keitä seosta sekoittaen kunnes liivatejauhe on kokonaan sulanut, minä yleensä joudun lisäämään vettä kun on haihtunut ennen kuin olen saanut tasaista lientä.
½ desiä nestettä ja sitten se kaadetaan sinne rahkaseokseen. Seos keksimurujen päälle ja jääkaappiin. Mä osaan leipoa piirakoita yms, mutta tää liivate on mulle outo. Mä kyllä sitä aattelin itekkin, että onko 4 dl vähän liikaa..
Ohjeessa lukee montako liivatelehteä tarvitset. 1 liivatelehti on 1tl liivatejauhetta. Liivatejauheen liotat KIEHUVAAN vesitilkkaan noin 1dl on hyvä määrä, keitä seosta sekoittaen kunnes liivatejauhe on kokonaan sulanut, minä yleensä joudun lisäämään vettä kun on haihtunut ennen kuin olen saanut tasaista lientä.
Kiitos tästä rautalangasta! Eiköhän se nyt onnistu..ei oo mitään halpoja noi värkit, että en haluis sen kakun epäonnistuvan!
Juu, ja tiedän, mistä liivatejauhe on valmistettu
Miksi tässä purkin kyljessä sitten lukee: annostelu: 1tl (=1 liivatelehti) 1 dl:n nestettä. Kätyyö: samalla tavalla kuin liivatelehti, liota tarvittava määrä liivatejauhetta pieneen määrään kuumaa vettä. Sekoita jälkiruokaan tms? Toi 4 dl hänää mua! Mä jotenkin ymmärrän ton niin, että 4 liivatelehteä (kakun ohjeessa) pitää liottaa 4 dl nestettä..oon vissiin vähän tyhmä..
ap
on jos teet ilman ohjetta jotain. 1tl liivatejauhetta hyydytät 1dl nestettä. Jos teet jotain mehuhyytelöä voit toki keitellä koko nestemäärään liivatejauheen.
Hyytelökakussa se ei onnistu.
niinkuin jo aiemmin sanoin, tämä liivate on outo valmiste. Onneksi kysyin täältäkin asiaa vielä varmistukseksi (olisi mennyt koko kakku pilalle tuosta 4 dl nestemäärästä).
Olisiko niin että 1 tl hyydyttää 1 dl:n nestettä
Liivatejauhe liuotetaan pieneen kuumaan vesitilkkaan