Minut haukuttiin töissä - miten pitää suhtautua?
Olen opettaja nuorisoasteella ja opiskelijat haukkuivat minut lyttyyn. En ottanut sitä henkilökohtaisena haukkumisena (pelkästään), vaan he haukkuivat koko laajemman opintokokonaisuuden. Se opintokokonaisuus on tunnetusti herättänyt turhautumista.
Turhautuminen purkautui ensin minun kurssiini ja sitten kävi ilmi laajempi ärsyyntyminen. He valittivat 20 minuuttia. Annoin heidän puhua suunsa puhtaaksi ajatellen, että saavat kerrankin purkaa kaiken, mitä sydämellä on. Osittan haukut oli asiaa, osittain ei, puolustauduin kyllä väärien syytösten edessä ja ongelmakohdissa myönsin, että olemme tietoisia tilanteesta ja tulevaisuudessa asioille tullaan tekemään jotain.
No, kerroin tietysti ihan kaiken juuriaan myöten kaikille muille opettajille. Eräs viisikymppinen pitkän linja ope oli sitä mieltä, ettei heidän saa antaa haukkua mitään eikä ketään. Heti jos arvelee keskustelun luisuvan sellaiseen, niin se pitää heti katkaista. Hän perusteli sillä, että se haukkuminen on opiskelijoiden puolelta vallankäyttöä ja sitä ei pidä sallia.
Yksi syy on myös se, ettei opiskelija ole siinä asemassa, että saa unohtaa käytöstavat ja alkaa arvioimaan asioita, joihin heillä ei ole kykyä.
Jäin miettimään, onkohan tämä opettaja oikeassa... jos törmään vielä samanlaiseen tilanteeseen, niin pitääkö minun toimia toisin?
Kommentit (24)
sitä, että ette näe opiskelijoita "asiakkainanne" - ja miten niin ei opiskelijalla voisi olla kykyä nähdä mikä on pielessä siinä teidän "opettajien" tuotteessa mikä heille on kaupan. Palautetta pitää antaa ja ottaa -on kai parempi, että asioita käydään läpi heti, eikä vasta kolmen-neljän vuoden päästä kun opiskelija on tutkintonsa suorittanut.
Mieheni opinahjossa on kieltämättä paljon ilmaa ja kummallisuuksia. Siellä opiskelijat valittavat jos aihetta on. aikuisia ihmisiä kumminkin, outoa jos heitä pitäisi "kouluttaa" ja katkaista valituksilta kuuntelematta siivet.
Seuraava eteppi olisi sitten joku ylempi instanssi ja kun sinne asti valitus menisi niin sitten joku opettaja puolestaan sanoisi että miksei asioita nostettu ajoissa esille.
Nuorten keskustelutaitoja olisi hyvä kehittää. Itse saan palautteen nuorilta ryöpytyksenomaisesti Siihen voi suhtautua vain puolustautumalla itse.
Jos nuoret osaisivat keskustella ja tuoda näkökantojaan rakentavasti, voisi opettajakin ottaa onkeensa...
Ehkä keskustelutaitoja voitaisiin enemmän opiskella koulussa...
joka kirjoitti että kritisoimme amk opetusta..
Kritiikkiimme vastattiin että "sama ongelma on ollut jo monta vuotta" niin tällöinhan asiaan ei ole puututtu ja sille ei ole aktiivisesti yritetty tehdä mitään..
Jos ei anneta kritiikkiä niin muuttuuko mikään ikinä? Ja jos pidetään tunteja joissa opiskelijat kokevat että ne ovat aivan turhia niin eikä siitä nimenomaan pidä sanoa??
Nimittely nyt ei kuulu kyllä asiaan...
Ja vielä tuosta PBL opiskelusta, itselläni on siitä koko ajan opiskelulta kokemusta. Alkuun se oli mukava tapa opiskella, mutta loppuvaiheessa olisi tarvittu haastavampia lähtökohtia.. Mutta suurin ongelma oli että tapaan "puutui" ja siitä tuli liian kaavamaista, vaikka sitä sen tarkoitus ei suinkaan ole... Keskustelu ja aiheet eivät enää eläneet,vaikka ryhmiä vaihdettiin ja tekniikoita..
joudun poistumaan, eli haluan vain lisätä väärinymmärrysten välttämiseksi, etten tuossa edellisessä viestissäni enää puhun alkuperäisestä tapauksesta, jolla tämän ketjun aloitin. Se kyseinen tilanne oli hyvin spesiaali, ja se on siis koulun puolelta hoidettu kuntoon. Eli viestissä 22 puhuin siis yleisesti palautteesta ja kyvykkyydestä arvioida.
Joudun poistumaan, mutta tulen kyllä lukemaan myöhemmin.