Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä mä pakotan vauvan juomaan tuttipullosta???????

Vierailija
02.03.2010 |

Poika on nyt 8kk ja lopettelen imetystä, se ei vaan suju ja on alkanut ällöttämään. Nyt on ongelmana se että vauva ei kertakaikkiaan huoli tuttipulloa! Aikaisemmin joi ihan hyvin, mutta nyt on ollut pidempi väli kun ei ole saanut pulloa, ja yhtäkkiä ei huoli sitä ollenkaan!!

Kahteen päivään ei ole tullut kuin 2 pissavaippaa. Vauva on kuitenkin pirteä joten ei ainakaan vielä kuivunut.

Mikä on paras keino pakottaa juomaan tuttipullosta? Istunko tuntikaupalla vauva sylissä ja pidän väkisin pulloa suussa niin kauan että juo? Vai pidänkö koko päivän nälässä ja tarjoan sitten illalla pulloa? Vai mitä teen? Ja mitään nokkamukeja en halua edes kokeilla, vaan haluan että vauva juo PULLOSTA.

Tää on sama taistelu kuin esikoisen kanssa vuosia sitten. Kesti 4 kk ennen kuin se oppi juomaan pullosta. Tää nuorempi kyllä saa kuolla kuivuuteen jos ei opi juomaan, mä en enää jaksa.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 2 lasta ja kumpikaan ei ole koskaan huolinut tuttia tai tuttipulloa.

Esikoinen siirtyi nokkamukiin 5 kk iässä kun imetys loppui.

Kuopus siirtyi nokkamukiin 6 kk iässä kun imetys loppui. Käytti sitä puoli vuotta ja sitten halusi "oikean" mukin.

Jos lapsesi on kuivunut, vie kiireesti lääkäriin. Ja aloita nesteytys nyt heti esim. ruiskulla poskeen vähän kerrallaan.

Ei kai sulta maito loppunut rinnoista kuin veitsellä leikaten? Joten anna nyt vielä imeä mitä tulee.

Vierailija
22/55 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä valuu maito imemättä suuhun. Näin itse onnistuin tai eräs tuttuni neuvoi. Vauva lähes selälleen syliisi ja työnnät sen tuttiosan kokonaan suuhun, niin että huulet on siinä tuttiosan pakusussa juuri kohdassa. Vauvan on pakko niellä maitoa. Tätä ei tarvinnut tehdä kuin pari kertaa ja sen jälkeen vauva suostui vapaaehtoisesti juomaan pullosta. Aina tosin juotin tällä vellitutilla.

Meidän vauva oli tuolloin 6kk vanha. Hän ei tosiaan juonut mitään. Kieltäytyi tissistä ja pullo ei kelvannut. Eli pelkillä soseilla. Eli ei tuo auta, että pidät janossa koko päivän. Ei ainakaan meillä auttanut. Söi pari tl lusikkaa soseita ja sillä meinasi pärjätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin lapsi joi kaiken juotavansa 7 kk ikäisestä asti nokkamukista, kun tissi ei enää kelvannut. Juotavaa pitää tietysti tarjota mukista useammin kuin pullosta, koska lapsi ei juo ehkä yhdellä kerralla niin paljon.

Meillä oli ainakin muki aluksi koko ajan esillä, kun lapsi ei osannut vielä itse pyytää. Siitä sitten hörppäiltiin kesäkuumalla ohi mennessä.

Vierailija
24/55 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän väsymyksen ja halun lopettaa imetyksen, mutta ei tuolla tavalla! Kuulostaa todella pahalta. :(

Omat lapseni ei ikinä halunneet juoda pullosta, enkä pakottanut. Oppivat juomaan mukista aikaisin (samoihin aikoihin kiinteän ruuan aloituksen kanssa), vaikka imetys olikin pääasiallinen juomatapa ainakin tuonne 8-9 kk ikään asti.

Vierailija
25/55 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla neljä lasta, josta kaksi ei ole vaan huolinut tuttipulloa. Nuorimmainen 8 kk. on toinen näistä. Kokeile nokkamukia. Meillä on käytössä tietysti tissi ja sitten soseita ja puurot. En osaa muuta neuvoa antaa, kun sen nokkamukin. Ja jos ei huoli pulloa, niin lisää soseiden määrää nokkamukittelun lisäksi.

Vierailija
26/55 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

7kk poika on juonut tuttipullosta alle 10 kertaa koko aikana ja ihan hyvin pärjätään vaikka imetys vähenee koko ajan. Nokkamukista oppi juomaan parissa viikossa omatoimisesti, Aventin taikamuki kahvoilla tenavalle käteen ja harjoittelemaan. Jos normaalisti kehittynyt 5kk voi aloittaa harjoittelemaan ja oppii, niin ei kai 8kk ikäisellä voi olla niin vaikeaa?

Eikö suosituskin ole, että 6kk pitäisi jo osata juoda mukista?

Vierailija
27/55 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostaa

Vierailija
28/55 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettelemaan tuttipullosta juomisen ja vaikeaa oli. Sitten keksin tarjota hänelle maitoa lääkeruiskusta, siitä suostui ottamaan. Hidastahan se oli mutta yhtäkkiä vauva alkoi imemään ruiskua ja siinä vaiheessa vaihdoin ruiskun tuttipulloon ja hyvin sujui! Kokeile!

Ja ei vauva ole kuivunut, jos on virkeä, älkää pelotelko!

Vierailija
29/55 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

millään voi pakottaa! jos ei halua, osaa tai muuten vaan suostu siitä pullosta juomaan niin sun pitää kokeilla antaa nokkamukista tai muusta. tyhmä kysymys.

Vierailija
30/55 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta ei ole tyhmä kysymys. En aio antaa nokkamukia tai muutakaan, luotan siihen että normaali lapsi oppii juomaan pullosta ennemmin kuin kuolee kuivumiseen.

Nyt toivoisin vaan apuja siihen miten saan vauvan opetettua mahdollisimman nopeasti pullolle ettei molempien tarvitse kärsiä. Tänään on mennyt nesteitä yhteensä 40 ml pullosta pakkojuottamalla. Ja sama jatkuu jossei ihmeitä tapahdu.

SEuraavaksi kokeilen tuota lääkeruiskujuttua.

Onko muuten kokemusta onko erimerkkiset korvikkeet kovin eri makuisia? Meidän pojan kohdalla tosin tuskin on mausta kyse, kun juurilypsetty rintamaitokaan ei pullosta kelpaa. Alan jo kallistua siihen että poika on jollain tavalla vajaa. Tällä hetkellä fiilikset on sellaiset että ihan sama vaikka kuivuisi pois koko lapsi, en jaksa enää taistella tällaisesta. Jos ei juo niin ei varmaan nestettä tarvitse.

ap

Vierailija
31/55 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpommalla pääsee (kokemusta itselläkin!!!) kun annat juoda itse nokkamukista. Ei tule vieroittamista tuttipullosta tulevaisuudessa ja lapsesi ei kuivu. Luulisi että laitat oman lapsesi mukavuudenhalusi edelle. Mutta näköjään on tällaisia äitejä jotka ei välitä omasta lapsestaan.

Toivottavasti on provo.

Vierailija
32/55 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yhtälailla alkaa poika itkeä kun yritän juottaa nokkamukista, yrittämisen lopetin nopeasti koska haluan vauvan juovan mieluummin tuttipullosta.

Osaako joku sanoa kuoleeko lapsi tosiaankin itse aiheuttamaansa kuivuuteen? Ehkä kyseessä on luonnonvalinta. Poika on muutenkin jotenkin aivan erilainen kuin 2 vanhempaa lastamme, epäilen että on jälkeenjäänyt, ehkä se vaikuttaa pullostajuomiseenkin.

ap

Vierailija
33/55 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yhtälailla alkaa poika itkeä kun yritän juottaa nokkamukista, yrittämisen lopetin nopeasti koska haluan vauvan juovan mieluummin tuttipullosta. Osaako joku sanoa kuoleeko lapsi tosiaankin itse aiheuttamaansa kuivuuteen? Ehkä kyseessä on luonnonvalinta. Poika on muutenkin jotenkin aivan erilainen kuin 2 vanhempaa lastamme, epäilen että on jälkeenjäänyt, ehkä se vaikuttaa pullostajuomiseenkin. ap

Ei se lapsi vielä ymmärrä kuivumisesta mitään. Juota nyt jotenkin sitä muksua ja lopeta kitinä. Tai vie lääkärissä käymään. Kyllä ne sen tippaan laittaa kun mainitset miten vähän juo ja miten vähän pissaakin on tullut.

Vierailija
34/55 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä muu kelvannut kuin tissi. siispä... päätin aloittaa pitemmän kaavan mukaan ja epätoivo oli jo iskeä. kokeilin miljoonaa erilaista pulloa ja pullotuttia ja ei, mikään ei todellakaan kelvannut. itkuhan siinä pääsi molemmilta eräänkin kerran. vaan sitkeästi kun jatkoin viikon pari niin yllätys oli aikamoinen kun eräs kaunis päivä pullo kelpasi. eikä siinä vielä kaikki, nykyään kelpaa myös erilaiset pullot eli ei mennyt hukkaan pulloarsenaali;)

Vierailija
35/55 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupperin nokkamukia. Mun tyttö ei myöskään huolinut tuttipulloa, mutta tämä tupperin nokkamuki otettiin käyttöön, kun hän oli 4 kk vanha.

Vierailija
36/55 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähde lääkäriin kuskaamaan hyvävointista lasta! Jos ei juo niin ei juo, ei kai sillä voi olla jano jos maito ei kelpaa.

ap

Vierailija
37/55 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähde lääkäriin kuskaamaan hyvävointista lasta! Jos ei juo niin ei juo, ei kai sillä voi olla jano jos maito ei kelpaa. ap

Ja sunko mielestä on normaalia että pissaa ei tule?

Vierailija
38/55 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä ymmärrän sun tuskasi täysin. Meillä oli aikoinaan 4 kk taistelu pullolle opettelussa, tyttö oppi sen sitten yhtäkkiä 9kk iässä. Oli jo jonkin verran kuivunut.

Mä neuvoisin että pidä nälässä esim. aamupäivä, anna vaikka aamiainen mutta älä juotavaa, äläkä anna lounasta. Anna sitten pulloa ennen unille menoa. Ja kokeile työntää se tuttipullon tutin pää kitalakeen, ei suoraan suuhun.

Mä ihmettelen sitä miksei tästä kerrota neuvolassa? Että lapselle pitää antaa KOKO ajan pullosta jotta taito pysyy yllä? Eikä mitään korvikkeita tarvitse antaa jos saa maitoa pumpattua. Ihmiset aina yhdistää pullon ja korvikkeen. Ja pullon juonti EI häiritse imetystä jos sitä nyt joku alkaa sanomaan. Maalaisjärki mukana. Mutta neuvoloissa pitäisi tosiaan valistaa ihmisiä tässä asiassa, niin että ne jotka haluavat lastensa osaavan juoda pullosta pystyisivät sen taidon ylläpitämään lapsillaan.

Tsemppiä ap. Ymmärrän kiukkusi, mä oli monta kuukautta täynnä vihaa lastani kohtaan ja saan vieläkin kylmiä väreitä kun ajattelen sitä, vaikka lapsi on nyt jo 6v!

Vierailija
39/55 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika ei myöskään huolinut pulloa. Ei sille mitään voi. Pakottaminen nyt on ihan poissuljettu keino! Ja mitä ihmettä tarkoitat tuolla, että haluat välttämättä että vauva juo tuttupullosta, ei nokkamukista!?? Älytöntä suorastaan! Jos lapsesi tykkäisikin jo kokeilla nokkamukia, niin sinäkö väkisin vain tarjoat pulloa?? Sanon nyt suoraan, että et kuulosta kovin empaattiselta äidiltä, joka tajuaisi jotain lapsensa tarpeista. Siltä nyt ainakin viestisi perusteella kuulostaa.

Vierailija
40/55 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en vaan jaksa lähteä lääkärin tuon takia. Eivät taatusti laita tippaan tai millään muullakaan tavalla nesteytä pirteätä hyvävointista lasta. Mitä ne siellä lääkärissä tekisi? Sanoisivat että anna nestettä ja minä sanoisin että lapsi ei sitä huoli.

Olisi siitäkin taas hyötyä.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme