Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä iässä lapsenne on saanut nämä "oikeudet":

Vierailija
28.05.2008 |

a) käydä yksin kaupassa?

b) olla yksin kotona?

c) oma kännykkä?

d) lupa ulkona ollessa kävellä ja pyöräillä noin 1 km säteellä asuvien kavereiden luokse ja muutenkin 1 km säteellä ympäriinsä kuljeskella?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLen syntynyt vuonna 1971... Olen jutellut muiden saman ikäisten kanssa ja silloin meno oli tollaista. Olin joskus 13-vuotiaana yksin kotona pikkuveljen kanssa (10v) viikonlopun. Ekallaluokalla hain veljen hoidosta ja mentiin yhtämatkaa kotia (silloin antoivat tarhasta kenen tahansa mukaan =)). Paistelitiin kotona lettuja ja odotettiin äitiä isää kotia pari tuntia. Kännyistä ei tietoa...

Vierailija
2/22 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mina lapsena

a) Ehka olin joku noin 4v, ei kukaan vahtinut

b) Ihan pikkuisesta myos, ehka noin 3v ylospain omalla pihalla

c) Ei ollut

d) Noin 4v ylospain, vapaat rajat, muistan kun pikkusiskoani ja naapurin poikaa ei loytynyt mistaan eras kerta ja olivat lahteneet pyorailemaan kolmipyoraisillaan ja potkuhepalla kioskille noin 1km paahan 2-vuotiaana, olivat jo kotimatkalla kun lahdettiin etsimaan heita.

Tyttoni 7,5v

a) Ei ole viela

b) Yhden kerran oli 30minsaa, kavin akkia kaupassa eika halunnut mukaan

c) Ei viela

d) Ei voi viela harkitakaan (asuinmaassamme on laitonta esim.jattaa lapsia yksin alle 15v)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tosiaan käynyt kaupassa yksin jo 2-3 vuotiaana ekan kerran jäätelöä hakemassa (asuttiin kaupan yläkerrassa eli periaatteessa omassa pihassa yksin)

Yksin olen saanut olla kotona tosi pienestä useita tunteja, jollei kauppojen eteen vaunuissa jättämistä vauvana jo lasketa tai pihalle vaunuihin vaan ja itse kurkkien joskus ikkunasta jos muistaa :o)

Kännyköitä ei ollut

Ulkona sai kävellä mihin halusi, eipä sitä kukaan koskaan perään katsonut tai kysellyt ja äitikin saattoi lähteä kauppaan mitään sanomatta moneksi tunniksi, kun olen ollut jotakin 4 vuotias, että näin ne ajat muuttuu

Vierailija
4/22 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLen syntynyt vuonna 1971... Olen jutellut muiden saman ikäisten kanssa ja silloin meno oli tollaista. Olin joskus 13-vuotiaana yksin kotona pikkuveljen kanssa (10v) viikonlopun. Ekallaluokalla hain veljen hoidosta ja mentiin yhtämatkaa kotia (silloin antoivat tarhasta kenen tahansa mukaan =)). Paistelitiin kotona lettuja ja odotettiin äitiä isää kotia pari tuntia. Kännyistä ei tietoa...

Ihanaa etta on muitakin tallaisia tapauksia, luulin etta mina ainoa. Hain siskon hoidosta (1-vuotiaan) ja hoidin kunnes jompikumpi vanhemmista tuli kotia, ja joskus myos oita.

Vierailija
5/22 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) ei ole vielä käynyt (7v), mutta maksanut on kyllä kassalla itse. ;o) Ehkä vuoden päästä annan mennä yksin kaupalle saakka (2km)

b) 6v: 10-15min, 7v: reilun tunnin

c) 6v

d) "Ulkoilusäde" meillä tällä hetkellä n. 500m, eli kotitien verran... Kesällä lupa pyöräillä (1km) yksin ystäväperheen luo päivisin (perheen äiti luvannut hoitaa tyttöä, kun me olemme töissä)

Vierailija
6/22 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) käydä yksin kaupassa?

b) olla yksin kotona?

c) oma kännykkä?

d) lupa ulkona ollessa kävellä ja pyöräillä noin 1 km säteellä asuvien kavereiden luokse ja muutenkin 1 km säteellä ympäriinsä kuljeskella?

Eikä edes suostuisi olemaan yksin kotona. Eikä suostuisi lähtemään pihapiiriä pidemmälle. Ei edes halua.

Vierailija
7/22 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki olivat sitä mieltä, että ihan ok. Tais olla eri porukka vastailemassa...

Vierailija
8/22 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) käydä yksin kaupassa?

b) olla yksin kotona?

c) oma kännykkä?

Eikä edes suostuisi olemaan yksin kotona. Eikä suostuisi lähtemään pihapiiriä pidemmälle. Ei edes halua.

Meillä aivan sama juttu!

Vierailija
9/22 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) käydä yksin kaupassa? en tiedä, ei vielä

b) olla yksin kotona?luulisin et joskus 10v

c) oma kännykkä?kun koulu alkaa eli 6v

d) lupa ulkona ollessa kävellä ja pyöräillä noin 1 km säteellä asuvien kavereiden luokse ja muutenkin 1 km säteellä ympäriinsä kuljeskella? en tiedä ei vielä vuosiin. Rautiovaunu ajaa ihan talon edestä joten en halua ottaa mitään riskejä

Vierailija
10/22 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) käydä yksin kaupassa? 5-vuotias ei edes suostuisi. 7-vuotias olisi halunnut käydä, mutta en ole vielä päästänyt. Kauppa 200 m päässä ja osaisi kyllä ostaa leipää yms. Maksanut on itse ostoksensa.

b) olla yksin kotona? 7-vuotias on ollut 6-vuotiaasta lähtien 15-30 min yksin muutaman kerran, kun ei ole halunnut lähteä mukaan lähikauppaan. 5-vuotias on jäänyt yhden kerran siskonsa kanssa kotiin 10 min ajaksi.

c) oma kännykkä? isommalla on ollut 6-vuotiaasta lähtien ja sen vuoksi olen uskaltanut jättää yksin kotiin lyhyeksi aikaa.

d) lupa ulkona ollessa kävellä ja pyöräillä noin 1 km säteellä asuvien kavereiden luokse ja muutenkin 1 km säteellä ympäriinsä kuljeskella? 7-vuotias saa liikkua n. 200 m säteellä (5-vuotias vain pihassa), jos on kännykkä mukana. Yksi parhaista kavereista asuu n. 1 km päässä ja on jo moneen kertaan pyytänyt saada mennä sinne yksin. Kaveri on tullut meille yksin pyörällä jo monta kertaa... Harjoittelee samalla kouluun tulemista, sillä koulu on ihan meidän naapurissa.

Vierailija
11/22 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen kävi kaupassa yksin ekaluokkalaisena (7v). Keskimmäinen täyttää seitsemän äskettäin mutta ei suostu missään tapauksessa menemään yksin lähikauppaan (40 m). On käynyt tosin isosiskon kanssa kaupassa kaksin jo miltei vuoden ajan.

Esikoinen sai jäädä yksin kotiin lyhyiksi ajoiksi ollessaan 7 v eli ekaluokkalaisena. Keskimmäinen on saanut jäädä isosiskon kanssa jo noin 6-vuotiaana kotiin ja ihan yksin on halunnut jäädä lyhyiksi hetkiksi (käyn kaupassa tms.) noin 6,5-vuotiaana.

Eskarilaisina (eskarin alussa) ovat saaneet omat kännykät. Niitä ei tosin olla kannettu mukana vaan puhelimen käyttöä on alettu harjoittelemaan silloin ja eskarin lopussa niitä on jo osattu käyttää kunnolla.

Meillä etäisyydet mihinkään ei ole edes 1 km ;) Ekaluokkalaisena on ollut "vapaus" mennä itsekseen. Tosin keskimmäinen ei halua tätä vapautta todellakaan käyttää. Hänet pitää saattaa joka paikkaan ja hän ei halua mennä edes viereiseen puistoon ilman isosiskoa tai vanhempiaan.

a) käydä yksin kaupassa?

b) olla yksin kotona?

c) oma kännykkä?

Vierailija
12/22 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muita ei

Vierailija
13/22 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) n. 9 v. - kauppaan n. 3 km matka - pyörällä on kulkenut joskus huvikseen

b) 6 v. alettiin harjoitella lyhyitä aikoja. Nyt on 10 v. ja pisin yksin kotona viettämä aika lienee parisen tuntia. Pärjäisi toki pitempäänkin mutta ei ole ollut tarvetta.

c) 9 v.

d) n. 7 v.

Vierailija
14/22 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) käydä yksin kaupassa? Joutuisi menemään vilkasliikenteistä tietä, n. 8 v eli tokaluokkalaisena.

b) olla yksin kotona? Jonkun aikaa niin halutessaan sitten kun osaa hälyttää kännykällä apua ja toimia esim. tulipalon sattuessa eli n. 7 v. Pakko ei ole kuin kolmannella luokalla, 9-vuotiaana.

c) oma kännykkä?Ekaluokalla tai sitten kun sitä tarvitsee, ei alle kouluikäiselle kuitenkaan.

Kouluikäisenä n. 8-vuotiaana.

Vierailija
15/22 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) käydä yksin kaupassa? Kävin n. 5- vuotiaana.

b) olla yksin kotona? Jonkun aikaa jo nelivuotiaana, yötä olin ensimmäistä kertaa yksin 6-vuotiaana...

c) oma kännykkä?Ei ollut, eikä muuten ollut lankapuhelintakaan, ennen kuin olin ehkä 6 vuotias.

d) lupa ulkona ollessa kävellä ja pyöräillä noin 1 km säteellä asuvien kavereiden luokse ja muutenkin 1 km säteellä ympäriinsä kuljeskella? Itsenäisesti liikuin ympäri asuinalueita, ylitin teitä ym. 4-5-vuotiaana.

Eipä tulis itsellä mieleenkään tehdä näin, tai olisin varmaan lastensuojelun tarkkailussa!

Vierailija
16/22 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) käydä yksin kaupassa? Ei vielä!

b) olla yksin kotona? 5v ihan pikkuhetkiä, 6v alkaen olisi saanut olla mm kauppareissun aikoja, ei ole tahtonut.

c) oma kännykkä? Ei vielä. Ehkä kolmannella tms.

Ei vielä. Koulumatkaa on harjoiteltu ja loppukesästä saa treenata sitä yksikseenkin. Naapuriin saa kävellä (250 m), mutta muuten ei vielä.

Vierailija
17/22 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) ei ole koskaan pyytänyt, joten ei ole käynyt. Saisi kyllä

b) 6 v puolisen tuntia tms. Siitä alkaen

c) 7 v eli ekalla luokalla

d) 7 v eli ekalla luokalla

Vierailija
18/22 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) käydä yksin kaupassa? mummolassa 8v, kotona ei -matka kauppaan turhan vaarallinen ja pitkä

b) olla yksin kotona? 6v lyhyitä hetkiä, alle 30min, ekan keväällä sitten pari tuntia kerrallaan

c) oma kännykkä? koulun alkaessa 7v.

d) lupa ulkona ollessa kävellä ja pyöräillä noin 1 km säteellä asuvien kavereiden luokse ja muutenkin 1 km säteellä ympäriinsä kuljeskella? koulun alkaessa eli 7v

Vierailija
19/22 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) 4-5v

b) 4-5v

c) 6v

d) 5-6v

lähiössä asutaan ja kaikki kaverit pörrää pihalla aamusta iltaan.

Vierailija
20/22 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) 4-5v

b) 4-5v

c) 6v

d) 5-6v

lähiössä asutaan ja kaikki kaverit pörrää pihalla aamusta iltaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan