Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vauvan pitää olla tietyn nimen "näköinen"? Mihin tämä oikein perustuu?

Vierailija
01.03.2010 |

En oikeasti tajua. :) Millä perusteella päätätte esimerkiksi, että vauva näyttää Maijalta, mutta ei Kertulta?

Entä ajatteletteko näin myös aikuisista? Jos kuulette että jonkun nimi on Tarja, niin ajatteletteko ettei hän näytä Tarjalta vaan esim. Pirkolta?

Siis, mikä saa ihmisen näyttämään joltakin nimeltä??

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän vauvat kun ovat syntyneet, niin ne ovat vain ollee tietyn nimen näköisiä. Olimme suunnitelleet esikoiselle yhtä nimeä, mutta ei hän vain ollut nimen näköinen! Sitten putkahti yllätysnimi, se vain sopi.

Kyllä joskus ajattelen samaa aikuisistakin. Lähinnä silloin, kun joku nimi ei yhtään sovi.

Esim. Juho on paksun pojan nimi ja Elina on paksun tytön nimi. Anorektikoilla ei voi olla tuollaista nimeä. Tai rekkalesbo ei voilla Karoliina tai Helmi. Ei vaan voi.

Vierailija
2/37 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi paljon ulkonäöltään jo muutamassa kuukaudessa. Esim. mun laiheliinista mustatukasta tuli pyöreäposkinen pellavapää 1-vuotispäivään mennessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimistä tietynlainen kuva päässä. Esim. Emmi on vaaleatukkainen, Annika on pieni, Antti vaaleatukkainen ja ns. perisuomalaisen näköinen, niin kuin Jussikin. Jos lapsi syntyessään ei vastaa tuota mielikuvaa, en varmasti osaisi antaa lapselle sitä nimeä, jonka olen suunnitellut. Näin on kerran käynytkin. =)

Vierailija
4/37 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti kukaan muu ei nimittäin ajattele niin. Eikö tuollaisista hyvin henkilökohtaisista ajattelun rajoitteista pitäisi päästä eroon, jos ne käytännössä sulkevat pois ison määrän muuten potentiaalisia nimiä?

ap

Vierailija
5/37 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Juho on paksun pojan nimi ja Elina on paksun tytön nimi. Anorektikoilla ei voi olla tuollaista nimeä. Tai rekkalesbo ei voilla Karoliina tai Helmi. Ei vaan voi.

:D Ja mä tunnen laihan Juhon ja monta laihaa Elinaa.

Vierailija
6/37 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Juho on paksun pojan nimi ja Elina on paksun tytön nimi. Anorektikoilla ei voi olla tuollaista nimeä. .

Vierailija
7/37 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä sitten mitä muut ajattelevat? Minähän sitä omaa lastani nimeän ja katson, että hän on nimensä näköinen.

Kyse on intuitiosta, ei tietosesta valinnasta. En analysoi lasta, että hänellä on liian tumma tukka ollakseen se ja se... Vaan lapsi vain "ei näytä" sen nimeseltä.

Luultavasti kukaan muu ei nimittäin ajattele niin. Eikö tuollaisista hyvin henkilökohtaisista ajattelun rajoitteista pitäisi päästä eroon, jos ne käytännössä sulkevat pois ison määrän muuten potentiaalisia nimiä? ap

Vierailija
8/37 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun mä justiin tunnen yhden Elina-nimisen anorektikon!

Ja mä tunnen rekkalesbon Karoliinan... :)

Mutta kai se onkin niin, että kukaan henkilökohtaisesti ei voi antaa sellaista nimeä, josta tulee hyvin vahvasti jokin mielikuva. Vaikka tietysti mielikuva muuttuu lapsen mukaan. Esim. mulle tulee nimestä Aune aina mieleen se Pohjantähti-trilogian kauhea Aune, joka jakaa persettä kaikille ja nauraa silleen "haah, haah". Ja nyt yks kaveri antoi pienelle söpölle tyttövauvalleen nimeksi Aune... Odottelen, että koska mulle tulee Aune-nimestä mieleen tuo söpö pikkutyttö eikä se "haah, haah".

Vierailija
9/37 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin tunnen laihan Juhon ja joka kerta, kun hänet näen, niin mieleeni tulvahtaa ajatus, että tuolla on väärä nimi. Ja olen nähnyt tätä poikaa lähes viikottain jo kahdeksan vuoden ajan...

Muuten, kaikki Elinat, joita olen ikinä tavannut, ovat olleet pulskia. Eli sen nimen kanssa minulla ei ole ollut tuota ongelmaa :-).

Vierailija
10/37 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai tyttömäisestä Karoliinastasi rekkalesbo?

ap

Vierailija
11/37 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tunsin lapsena kaksi sellaista. Satu taas on pulska.

Vierailija
12/37 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikinä antaisi pojalleni nimeä Adolf (Hitler). Mutta noita näyttämisjuttuja en tajua yhtään. Eihän vauvasta voi edes tietää, miltä hän tulee aikuisena näyttämään. Toisekseen kaikkien nimien kantajissa on kaikennäköisiä ihmisiä, eli ei pidä yleistää!

ap

Vierailija
13/37 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai se käsitys sitten muuttuu ajan myötä ja siitä uudesta käsityksestä tulee se ajatus, että Elinat ovat sairaan laihoja.

Haluan vielä korostaa, etten arvioi ihmisiä nimen perusteella. Vihaan tällä palstalla kyselyjä siitä "millainen on tuntemasi Elina". Koska nimi EI ole enne, nimi EI määrää älykkyyttäsi tai mitään. En siis tee johtopäätöksiä kenestäkään nimen perusteella. Mutta joskus nimi ei vain "sovi".

2

tai tyttömäisestä Karoliinastasi rekkalesbo? ap

Vierailija
14/37 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aina ajattelin, että jos saan pojan, sen nimeksi tulee Sebastian.

Kun poika sitten tuli, se ei ollut yhtään Sebastianin näköinen eikä oloinen. Ei minun eikä mieheni mielestä. Emmehän me nyt sellaista nimeä voi antaa, joka MEIDÄN mielestä riitelee pojan ulkonäön ja persoonan kanssa, vaikka edelleen nimestä pidänkin.

Ei tavallaan voi toimia omaa tunnetta vastaan.

Kyllä minulle joskus tulee mieleen, että nimi ei kuvaa yhtään kantajaansa. Mutta se on vain minun mielipiteeni. Esim. joku Rauha vilkkkaan, sosiaalisen ja iloisen tytön nimenä. Tai Keijo jonkun teinistaran nimenä. Tai joku ylierikoinen nimi harmaan seinäruusun nimenä.

Ja kyllä kun tapaa oman nimikaimansa, etsii hänestä jotain "liisamaista".

Vierailija
15/37 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näytti hän aivan pieneltä Ruusun Nupulta, en nyt kuitenkaan nimennyt Nupuksi. Enkä ruusuksikaan. Tyttö sai nimen jonka toivon sopivan hänelle aikuisena.

Vierailija
16/37 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni näytti ihan Alienilta, mutta en nimennyt häntä Alieniksi. En myöskään Jesseksi, koska Jesse ei sovi toimitusjohtajalle.

näytti hän aivan pieneltä Ruusun Nupulta, en nyt kuitenkaan nimennyt Nupuksi. Enkä ruusuksikaan. Tyttö sai nimen jonka toivon sopivan hänelle aikuisena.

Vierailija
17/37 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnen ja sen niminen on ihmienen ihan perperistä.

Vierailija
18/37 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään Jesseksi, koska Jesse ei sovi toimitusjohtajalle.

Vierailija
19/37 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sovi toimitusjohtajalle! Ja kuvitelkaapa Eetu-niminen konserninjohtaja.

Vierailija
20/37 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

useimmilla ihmisillä tosiaan toimii jonkinlainen intuitio tässä asiassa. Itse näen nimet eri värisinä (synestesia), ja huomasin heti, että suunnittelemamme nimi (ja väri) sopii vauvalle. En ole mikään huuhaa-tyyppi, mutta nimet ovat minulle tärkeitä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan