Ekaluokkalaisten vaatetus??
Minkätyylisiä vaatteita ekaluokkalaisenne (poika) käyttää? Vieläkö ostatte p.o.p:n kuviovaatteita ja esim. me&i vaatteita? Ihan konkreettisia esimerkkejä siis kaipailen. Syksyllä kouluun mutta vaatevarastoa uusitaan nyt suurempaan. Haluaisin että lapsi sulautuisi joukkoon jouhevasti, kun joutuu uuteen kouluun, jossa ei ennestään tuttuja. Pinnallista siis, mutten halua, että kiusataan ainakaan vaatteiden vuoksi:(
Kommentit (20)
ymmärrän huolesi, mutta voin lohduttaa, että siellä kulkee lapsia laidasta laitaan: hm ja merkkivaatetta vertaa Armaani. Itse puen lapseni kauniisti, mutta en lapsellisiin vaatteisiin.
mutta kyseessä on tyttö. Vaatekaappia pitäisi täydentää, ja ajateltiin hankkia jo nyt lomamatkalta uutta vaatetta. Hankintalistalla on kangashousuja, tytölle mieluisa trikoopaitoja, neuletakkeja. Farkkuja on paljon jo ennestään. Ja kun tyttö on kyseessä, niin hameita on varmaa myös hankintalistalla.
Mikä on teidän vinkkelistä lapsellista?
Onko juurikin sellaiset retrotyyliset kuviopaidat?
ap
Ilman lapsen mielipidettä on turha mitään ostaa. Meidän koululainen ainakin haluaa vain synkkiä värejä. Musta ja harmaa taitaa olla suosituimmat värit. Kirjava ei saa olla. Huppareita ja farkkuja käyttää pääasiassa.
Esim. sinistä takkia muut haukkuivat, mutta mustaharmaa maastokuvioinen takki taas ei ärsyttänyt ketään.
Vaihtelee toisiaan koulun mukaan ja eihän kaikki lapset ole niin herkkiä sen suhteen mitä muut on mieltä hänen vaatteistaan.
Siis käytetäänkö toppahousuja, jonka alla on vielä esim. verkkarit tai college-housut?
Meidän lapsen koulu on Hesan keskustassa, mutta tiedän että esim. Espoossa ei haalari enää välttämättä käy.
Meillä lapsi haluaa mahdollisimman nopeasti puettavat vaatteet. Eli on sellaiset tuubisaappaat, haalari ja jopa kypäpäräpipokin välillä vielä...
Alla on hametta, trikoohousua, legginsiä, mekkoa tms. Ihan samoja vaatteita kuin päiväkodissa olevalla pikkusiskolla. (Meillä siis ekaluokkalainenkin tyttö). Odotin itse että kouluun tulisi suurempi loikka, mutta ei.
Ip-kerhossa ulkoillaan paljon!
2
Meidän lapsen koulu on Hesan keskustassa, mutta tiedän että esim. Espoossa ei haalari enää välttämättä käy. Meillä lapsi haluaa mahdollisimman nopeasti puettavat vaatteet. Eli on sellaiset tuubisaappaat, haalari ja jopa kypäpäräpipokin välillä vielä... Alla on hametta, trikoohousua, legginsiä, mekkoa tms. Ihan samoja vaatteita kuin päiväkodissa olevalla pikkusiskolla. (Meillä siis ekaluokkalainenkin tyttö). Odotin itse että kouluun tulisi suurempi loikka, mutta ei. Ip-kerhossa ulkoillaan paljon! 2
ja täydentää vaatekaappia vasta sitten :)
Meillä tyttö olisi menossa kouluun samantyyppisissä vaatteissa kuin eskariin, mutta äiti ajatteli toisin :)
säätävä kerrasto, ja fleecet. Kun lämpimämpi, esim. tänään, ei toppahousuja vaan farkut päällimmäisenä. Aina joku huppari, eleensä joku musta, pieni painatus voi olla rinnassa. Adidaksen lenkkarit jalassa. Tukka on aika pitkä lähes kaikilla pojilla, hämmästytti minua.
Silloin kun on lämmintä ja kuivaa saataa olla pelkät farkut, mutta muuten käyttänyt koko talven toppahousujen alla farkkuja, college-housuja tai verkkareita. Siis lähinnä liikunta päivinä ollut muut kuin farkut.
Haalareita ei ole käyttänyt enää.
eskari-ikäinen tyttö varmistelee jo nyt, että eihän ensi talvena enää hänellä ole haalaria. Ei siis ole.
Nyt ollaan siirtymässä vaatteissa isompiin kokoihin ja yritän ennakoida myös syksyllä alkavaa koulua.
Olen ostanut lapselle yksivärisiä suoralahkeisia collegehousuja, kuviollisia trikoopaitoja (Pop, Meandi yms.) ja talveksi sitten haalari ja takki+housut-setti. Syksyksi vielä vk-haalari ja 2-osainen myös. Kypärälakilla mennään niin kauan kun lapsi sellaisen suostuu päähänsä laittamaan.
Kengiksi ostan sitten helposti puettavat tarralliset kengät syksyyn ja talveksi myös helpot vain jalkaan vedettävät saappaat.
Pääsääntönä; helposti puettavat ja mukavat vaatteet, sään mukaan.
Olen itsekin tosi hämmästynyt, mutta kuulemma tokalla luokallakin niitä vielä näkee...
Ehkä se johtuu tästä runsaslumisesta pakkastalvesta.
2
ekaluokkalaisilla melko neutraalit vaatteet, ei enää kuvioprinttejä. Haalareita ei ollenkaan, yhtään kypäräpipoa en myöskään ole nähnyt. Toppahousut pukevat välitunneiksi, kaikilla ei ole edes niitä.
En ostaisi ekaluokkalaiselle näitä kysymiäsi kuvioprinttejä vaan neutraaleja värejä, pop:in raidat ok. Toisaalta niin typerää kirjoittaa tällaista, mutta ymmärrän kysymyksesi.
t. äitiyslomalla oleva ope
ja kun olen sivusta seurannut viereisen koulun lapsia, kyllä niillä vaan on kaikenlaista vaatetusta päällä. Löytyy kirjavaa, haalaria, Kuomia ja kypärämyssyä.
Tarkoitus olisi ostaa kaksiosaiset ulkoiluvaatteet, mutta kysymykseni oli enemmän noista paidoista ja sisähousuista. Onko siis juurikin niin, että paidat rupeaa olemaan jo ekaluokalta linjaa musta ja harmaa vai uskaltaako vielä pukea väreihin? Onko farkut se ainoa oikea housu (käykö muut esim. canvashousut)? Poika itse tykkää värikkäistä ja kuosillisista, mutta onkin loppuvuoden lapsi ja muutenkaan ei ole osoittanut mitään "isojen poikien" elkeitä.
ap
poika tokalla. Ihan on printtiä ja väriä vaatteissa, eikä mitään sanomista ole tullut.
vaan vasta ensi syksynä, kun koulu alkaa. Se oikeasti vaihtelee tosi paljon.
Sukulaistyttömme Turussa kulkee täysin mustissa ja on nyt ekalla luokalla. Kaikki muu on kuulemma out ja lapsellista.
viime kuukausina selkeästi muuttunut enemmän "isompien tyttöjen" vaatteiden suuntaan. Lempiväri on vaihtunut pinkistä ja vaaleanpunaisesta siniseen ja vihreään ja ennen vain ja ainoastaan hameita käyttänyt tyttö haluaisi nykyään pukeutua melkein pelkästään farkkuihin. Farkkuhameet vielä kelpaavat, mutta eivät enää tyttömäiset röyhelöhameet. Tältä pohjalta ollaan sitten alettu kerätä kouluvaatetustakin.
(ei ole koskaan tykännyt "lapsellisista" vaatteista)... mutta koulun alettua on tyttö tullut entistä tarkemmaksi siitä mitä päällensä pukee aamuisin. Yleensä päällä nyt tokalla farkut, huppari/neule/trikoopaita tms. Punaista ei saa olla jostain syystä - pinkki kyllä käy...
Eli kannattaa ap katsoa vaatekaapin tarkempaa sisältöä koulun alettua.
Ainut mistä meillä käydään valtavaa vääntöä on se, että tyttö on kouluaikana halunnut VÄLTTÄMÄTTÄ pukea eripari sukat jalkaa kouluun. Joo, tiedän, että turhaa naukumista minun puoleltani, mutta jostain syystä tämä ärsyttää suunnattomasti! Varsinkin, kun parillisia sukkia on kaappi täynnä :) Muilla tällaista?
Meillä on ollut hyvinkin lapselliset vaatteet vielä, puolella haalarit jne.