Onko muilla, joilla eri sukunimi lapsen kanssa, ollut ongelmia matkustaessa?
Mulla on nyt 2 kertaa käynyt niin, että on kysytty passin lisäksi syntymätodistusta, koska lapsella eri sukunimi kuin mulla. Sanottu, että eivät voi muuten tietää, oonko kaapannu lapsen tms. Viimeisimmällä kerralla oli todella vaikeeta päästä läpi passintarkastuksesta, vaikka ollaan tosi samannäköisiäkin lapsen kanssa.Aika outoa mun mielestä. Luulisi, että maailma on pullollaan perheitä, joissa eri sukunimiä vanhemmilla ja lapsilla.
Kommentit (11)
Eli mulla on nykyisin uusi mies, jolla on myös eri sukunimi. Eli meillä kolmella on kaikilla eri sukunimi. Varmaan tämä jotenkin vaikuttaa..?
passilla ei ole ollut ongelmaa. (en asu Suomessa). Onko Helsingissä sulta kysytty syntymätodistusta vai tapahtuiko tämä jossain muualla?
kavi noin viimeksi Amsterdamin kentalla, Suomeen mennessani, Britanniasta. Minulla on siis Suomen passissa viela vanha nimi ja lapsilla on Brittipasseissaan isansa sukunimet.
Kylla meidat ihan hyvin jatkolennolle paastettiin, passintarkastaja vain ensin kysy olenko lasten aiti ja sanoi sitten etta kannattais pitaa mukana kirjetta mieheni allekirjoituksella ja yhteystiedoilla, jossa on hanen lupa lasten matkustamiseen ja liitteena miehen passin etusivusta kopio.
Tama siis sen takia etta kaikenmaailman lapsikaappauksien takia lentokenttahlokunnan on oltava tarkkana tammosissa asioissa.
Kyllahan se oudolta tuntuu kun omien lastensa kanssa matakustaa, mutta toisaalta ymmartaakin.
Ei koskaan Suomessa tai muualla. Tenttasivat multa tosi pitkään kaikkia asioita, mitä passissa lukee ja vaativat syntymätodistusta. Ahdistava kokemus.
ap
reissaan lapsen kanssa Euroopan alueella 3-5 kertaa vuodessa.
Britit ei kuulu Schengenin sopimuksen piiriin niin kuin useimmat EU-maat, siksi ollaan tiukkiksia. Samanlaisia eri sukunimistä aiheutuvia ongelmia on usein ainakin Venäjälle viisumia anottaessa, jolloin tarvitaan virkatodistus sukulaissuhteen osoittamiseksi. Tämä tällähetkellä Helsingin ja Lappeenrannan Venäjän konsulaatissa, Turun konsulaatista saa ilmankin todistusta
Eihän niiden olisi pitänyt päästää sua ees koneeseen, jos sulla oli passissa väärä nimi?!?
Eihän niiden olisi pitänyt päästää sua ees koneeseen, jos sulla oli passissa väärä nimi?!?
eri puolilla eurooppaa ja amerikkaa, kahdestaan sekä pohjois-afrikassa. Lapsellani on eri nimi ja vielä eri maan passi ( toinen EU-maa). Koskaan ei ole ollut mitään ongelmaa, ei edes Lontoossa.
Oltiin vuoden ikäisen ja miehen kanssa varattu ja saat vahvitus vauvankopasta. Lapsi oli minun lipullani ja minulla eri nimi kuin isällä ja lapsella. Ystävällisesti vauvankoppapaikka oli sitten vaihdettu tällaiselle "tavalliselle" perheelle, jolla sama sukunimi :) Selitys oli, että ulkomainen virkailija ei ollut osannut tulkita meidän olevan samaa perhettä. Ensin meidät oli jopa laitettu aivan eri riveille koneessakin, mutta saimme kuitenkin vaihdettua vierekkäisille paikoille.
Ei oo ikinä ollut ongelmia, vaikka matkustellaan paljon (asutaankin ulkomailla). Sitä paitsi täällä meillä päin maailmaa on oletuksena, että naiset pitää oman sukunimensä naimisiin mennessään, ja lapsilla yleensä isän sukunimi. Eli oot tosi huonoon tuuriin törmännyt!