erikoisin lääketieteellinen toimenpide, joka sinulle tai perheenjäsenellesi on tehty?
Kommentit (20)
Kymmenen markan kolikko otettiin tähystysleikkauksena kurkusta kun olin 11-vuotias.
13-vuotiaana silmään oli uidessa tarttunut joku pieni siru metallipitoista kiveä. Se oli ihan mikroskooppinen, mutta sai silmän tosi kipeäksi. Pari viikkoa meni että ihmeteltiin, silmä vaan vuoti ja särki. Sitten lopulta äiti ja isä uskoi oikeasti olevan vakava paikka, ja vei lääkäriin.
Silmä puudutettiin tipoilla, ja lääkäri raapi neulalla silmän pinnasta kiven pois. Se oli aika hurjaa.
Pojalla edessä rintakuopan oikaisu.
magneettikuvaus ja munasarjakasvaimen poisto
Pikkurillin amputointi, päänahan venytys, ihonsiirtoja... Pojalla edessä rintakuopan oikaisu.
ultraääniohjausessa vatsani läpi pitkällä neulalla. Tehtiin yhteensä 3 kertaa, 2 lapselle.
jo parantuneesta episiotomiahaavasta 2 haavapolyyppia jäädyttämällä...
silmän verkkokalvon paikkaaminen silikonilla.
Ei siis todellakaan mikään erikoinen toimenpide (korjattiin verenhukkaa), mutta tuo hoitsun lausahdus jäi mieleen vaikka muuten olinkin ihan taju kankaalla. Oikein pinnistin, että sain kiellon painetuksi mieleeni.. vaikken edes ole mikään urheilija :D
Anestesialääkäri tökkäsi neula kolmasti pieleen kun yritti epiduraalia, sitten luovutti.. Rei'istä valui sitten seuraavina päivinä selkäydinnestettä ulos aina kun nousin vähänkin pystyasentoon. Ja se taas laski painetta aivoissa -> todella tuskallinen päänsärky. Neljä päivää sain asiasta kärsiä (hoida siinä sitten vastasyntynyttä vauvaa..) ennen kuin suostuivat paikkaamaan reiän :(
Mutta eipä tämäkään taida järin harvinainen toimenpide olla.
reikien ja irtaumien paikkailu laserilla.
keuhkojen tähystys, näytepalan ottaminen munuaisista,...
Anestesialääkäri tökkäsi neula kolmasti pieleen kun yritti epiduraalia, sitten luovutti.. Rei'istä valui sitten seuraavina päivinä selkäydinnestettä ulos aina kun nousin vähänkin pystyasentoon. Ja se taas laski painetta aivoissa -> todella tuskallinen päänsärky. Neljä päivää sain asiasta kärsiä (hoida siinä sitten vastasyntynyttä vauvaa..) ennen kuin suostuivat paikkaamaan reiän :( Mutta eipä tämäkään taida järin harvinainen toimenpide olla.
parani aikanaan itsekseen
Olisikohan erikoisin se, että immenkalvon riekale on ommeltu epparihaavaan eli olen neitsyt!
Lisäksi olen itse käynyt monissa mielenkiintoisissa tutkimuksissa, mm. kolonoskopiassa sain katsella itse ja se oli hauskaa.
Läheisilläkin kyllä mielenkiintoisia toimenpiteitä iso liuta.
Perätilavauvan kääntäminen akupunktiolla. Ja istukan irrotus myöskin neuloilla.
silmä auki ja istuallaan. Näin kun se ruiskun mäntä painui alaspäin. "Pysy paikoillasi", sanoi lääkäri.