Kirjanpidosta.
Toiminimen perustaminen edessä. Onnistuiskohan kirjanpitäminen itse.. Onko kokemuksia? Mikä vaikeaa? Mitä kannattaa ottaa huomioon? Olen käynyt liiketalouden perustutkinnon vuonna kivi ja peruna. Onkohan kirjanpidonlait muuttuneet paljon?
Tässä minun teoriani:
- Toiminimi pärjää yhdenkertaisella kirjanpidolla
- Tulot - verot = tulos, josta menee tulovero
- Varasto tilikauden lopussa = nettovarallisuus, josta menee pääomavero
- Alv:tä maksetaan, jos liikevaihto ylittää 8500€ tilikaudessa
- Verot maksetaan myyntiä seuraavan toisen kuukauden 15.pvään mennessä
Olenko mä yhtään jyvällä?
Mitä kirjoja suosittelet kirjanpidon opiskeluun?
Kommentit (11)
Olen vasta opiskelemassa näitä juttuja :)mut tuntuu kyllä aika nihkeeltä. Kiitos sinulle!
kirjanpitäjää suosittelen minäkin, lait muuttuneet niin tiuhaan ja nytkin tuli tämä uusi verotili käyttöön, niin kyllä antaisin kirjanpidon ihan tilitoimistolle/kirjanpitäjälle. Toiminimen, etenkin jos toiminta vähäistä, kuten annat ymmärtää tuolla vähäisellä liikevaihdon ennusteella, kirjanpito maksaa ehkä joitakin kymppejä kuukaudessa. Eikä sinun itse tarvitse miettiä onko kirjanpidon osaamisesi ajantasalla.
kirjanpitäjää. Nimenomaan verosuunnittelun vuoksi. Hyvä kirjanpitäjä voi tienata sulle rahaa kun osaa suunnitella asiat edullisesti verotuksen kannalta.
Älä ota halvinta, vaan kokenut ja sellainen, joka osaa neuvoa!
kannattaa hoidattaa ihan ammattilaisella. Jos sinulla pieni toiminimi, jossa ei hirveästi lippusia ja lappusia, niin pääset varmaan tilitoimiston minimiveloituksella. Meidän tilitoimistossa minimiveloitus on noin 90 euroa sis. alv.
koko vuoden myynnistä vähennetään koko vuoden menot ja tästä maksetaan verot. Ennakkoveroja kannattaa maksaa jonkin verran, riippuen paljon oletettu tilikauden voitto on. Tappiostahan ei makseta veroa, tappioita voi hyödyntää seuraavien vuosien voitoissa.
Talenom kokemuksia
Tarkistakaa kirjanpitäjänne taustat. Aikamoisiin wannabe kirjanpitäjien pikkutoimistoihin olen törmännyt. Keski-ikäinen mies on aina paras jos kikkailla tarvitsee.
Talenom, useita vuosia hyvin pyörinyt tilitoimistosuhde kaatui Talenomin hyvään myyntiin. Uskoimme ja antauduuimme. Sen seurauksena firmamme tilitoimistoyhteistyö on ollut täyttä tuskaa, ikuista selvittämistä ja tutkimista. Käsittämättömät kulut. Enkä todellakaan voi uskoa, että aiempi tilitoimisto - hyvä maineinen ja pieni sellainen olis pyörittänyt firmamme kirjanpitoa miten sattuun! Talenomin myötä kaikki on ollut väärin, mikään ei täsmää... tietenkin vaihdoimme pois. Aiemmat n. 1000 kulut kirjanpidossa muuttuivat jopa 4000 eurooa. Tuskaa, taaperrusta...miettimistä ja pohtimista joka kokolailla sekoittaa yrittäjänkin elämän. Enään et voi keskittyä olennaiseen vaan setvit ja selvität. Raportoit ja tutkin, siitä huolimatta teet kaiken väärin. TALENOMILLE EI! Turha mainostaa!
Nettovarallisuudesta ei makseta mitään veroja. Nettovarallisuus vaikuttaa vain siihen, miten elinkeinotoiminnan tulos jaetaan ansiotulo-osuuteen ja pääomatulo-osuuteen. Ja se elinkeinotoiminnan verotettava tulos on veronalaiset tuotot miinus vähennyskelpoiset kulut. Alv-velvollisuus syntyy, jos tilikauden liikevaihto on vähintään 10.000 euroa. Tammikuun alv maksetaan maaliskuu 12. päivä. Ja jos sinulla on kiinteä toimipaikka tai otat työntekijöitä, et ole enää sellainen ammatinharjoittaja, jolle olisi sallittua yhdenkertainen kirjanpito.
Nyt oikeasti, sinä et ollut yhtään jyvällä, vaan täysin pihalla koko touhusta. Ehkä nämä vastaukset auttavat sinua, mutta siitä huolimatta tämä on väärä foorumi tiedon hankintaan. Täältä saa niin paljon väärää tietoa. Minunkin kokemukseni on vain osakeyhtiömaailmasta, joten pahoittelen, jos en ottanut huomioon jotain liittyen yksityiseen elinkeinonharjoittajaan.
Hanki palvelu ammattilaiselta.
Sinun kannattaa ottaa huomioon että tuloista ei vähennetä veroja (verot ei ole vähennyskelposia) saadaksesi verotettavan tulon vaan kulut!
Nettovaroihin lasketaan myös esim. myyntisaatavat eli käytännössä se on varojen ja velkojen erotus
Alv tulee maksaa verotilille viimeistään kuukautta seuraavan toisen kuukauden 12. päivä...
Mistä päin Suomea olet, voisin suositella hyvää tilitoimistoa
terv. Kirjanpitäjä