Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten minä tämän selvittäisin? Kuusivuotiaat pojat...

Vierailija
26.02.2010 |

Pojallani (6v) on uusi kaveri, samanikäinen poika. Tämä poika on nyt alkanut tekemään sellaista, että esim. heittää lumikokkareella (varmaan laikkimielisesti) poikaani, sitten poikani ottaa saman kokkareen ja heittää takaisin. Siihen tämä poika suuttuu ja sanoo et leiki sit yksin ja menee kotiin valittaan että mun poika kiusaa. Mä en puolustele perusteettomasti omaa lastani, olen seurannut näitä tilanteita monta kertaa. Pojan kanssa ei voi puhua koska juoksee kotiin valittaan, ja vanhemmat uskoo häntä. Nyt he olivat kieltäneet poikaansa leikkimästä meidän pojan kanssa koska tämä kiusaa. Minun on vaikea mennä puhumaan heille, koska perheessä on vaikea sairaus toisella vanhemmalla. Lapsi selkeästi reagoi siihen, mutta vanhempien mielestä ei. Miten ihmeessä toimin? Sanonko sittenkin suoraan? Tuntuu etteivät varmaan uskoisi, pitäisivät vain oman kullannupun paapomisena....

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot kuka heittää ensin. Lasten selkkauksia joutuu selvittelemään.

Meillä sellainen kanta, ettei niuhojen vanhempien kanssa kannata olla tekemisissä.

Täällä ainakin suurin osa osaa selvittää asiat rennosti.

Sellaset kitisijä lapset on rasittavia.

Opeta lapsesi ettei heitä takaisin, vaan tulee heti kertomaan sinulle, kun kaveri heittää.

Vierailija
2/14 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

ehkä ei kannata mennä kauhean syvälle siihen, mistä pojan käytös johtuu (sairaus perheessä jne). Voit koittaa vielä selittää rauhallisesti tilanteen ja sanoa, että tarkoituksesi ei ole etsiä syyllisiä pyrit siihen, että pojat voisivat olla kavereita (eikö se about niin ollut?). Jos eivät ole yhteistyöhaluisia, niin ei kai muu auta kuin pojallesi selittää, että joskus aikuisilla kuten lapsillakin voi mennä sukset ristiin kun ei aina ymmärretä toisiaan ja nyt tämän kaverin kanssa on käynyt niin. Tee kuitenkin selväksi, että sun mielestä poikasi ei ole toiminut väärin. Ettei jää sellaista kuvaa, että on kuitenkin syyllinen siihen, että kaverin vanhemmat kieltää yhdessäolon. Toivottavasti pojallasi on muitakin kavereita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisit vaan tyytyväinen.

Vierailija
4/14 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

omanikäisensä pojan kaverikseen, kun ei ole ollut ympäristössä. Senkin takia poikani ei varmaan ole oppinut keinoja puolustaa kunnolla itseään. Hän jotenkin antaa toisten kohdella itseään niin. Kotona hän sitten yrittää pomottaa meitä. Mutta aika vaikeeta on aina selvitellä näitä lasten juttuja,mutta ei auta. On myös ikävä huomata, että vallankäyttö alkaa jo varsin pienenä. Mun mielestä ratkaisu ei olisi se, ettei pojat voisi leikkiä yhdessä.

ap

Vierailija
5/14 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii harjoittelua aikuiseltakin, että oppii selvittämään näitä lasten riitoja.

Voisit puhua sille pojallekkin suoraan asiasta.

Jotkut vanhemmat ei osaa koskaan selvittää lastensa asioita, vaan heti sanotaan älä ole sen kanssa.

Huono ratkaisu, jos kavereita on vain yksi.

Vierailija
6/14 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että pojat nahistelevat kumpikin. Pata kattilaa soimaa. Älä korosta, että heidän poika aloittaa kun omasi "vain" jatkaa, se voi kuulostaa huonolta vaikket tarkoittaisi sitä niin.

Pyydä poikaa teille kotiin kylään, jossa voit valvoa toimia paremmin. Juttele oman poikasi kanssa, ettei lähtisi toisen tyhmyyksiin mukaan, vaan sanoisi suoraan ensin heittäneelle ettei tunnu mukavalta.

Mutta jos ei mikään auta, joudut vain selittämään pojallesi tilanteen. Jäähän tuo toinenkin poika kaveritta, jos noin jatkaa. Eiköhän routa porsaan leikkimään aja. :D

Vierailija
7/14 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

loppu tuohon. Ongelma ratkaistu. Teidän poika leikkii sitten muiden kanssa ja pikkuhidalgo mököttäköön yksinään kunnes oppii toimimaan muiden seurassa.. kyllä se koulussa viimeistään kolahtaa hänellekin.

Vierailija
8/14 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lähistöllä asuu vain yksi samanikäinen poika tuon lisäksi, ja tämä pikkuhidalgo tottakai luonnollisesti saa tämän toisenkin pojan minun poikaani vastaan, koska lapset tietenkin aina leikkivät mieluiten juuri sen lapsen kanssa joka sanelee ehdot, huaah....ap

Vierailija
9/14 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelisit pojan vanhempien kanssa. Kerrot mitä olet nähnyt useammin kuin kerran. Älä ala heile puimaan että mistä käytös voi johtua vaan ainoastaan sen mitä on tapahtunut ja miten yhdessä vanhemmat poikien kanssa voisi asian ratkaista.

On muutenkin hyvä että kävisit heillä juttelemassa koska heillä väärä käsitys tapahtuneesta.

Olisihan se hyvä että pojat voisit vastaisuudessa olla kavereita ja pääsisivät tuollaisen asian yli.

Vierailija
10/14 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun valvontani alla, mutta tuo poika tietenkin haluaa olla omalla alueellaan, siellähän hänellä on kotikenttäetu. Mutta täytyy sopivan tilanteen tullen mainita. Olen vain aina arka puhumaan näin herkistä asioista suoraan, sillä ne on herkkiä vaikka onkin vaan lasten nahistelua periaatteessa. ap

Vierailija
11/14 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojalla oli ainoana kavereina veljekset 1v3kk ikäerolla. Vanhempi näistä pojista oli pomo, poikani ja tämän kaverin pikkuveli sitten tottelivat kun saivat muuten selkäänsä. Juttu meni lopulta siihen että tämä pomottajapoika kiristi tavaraa lapseltani, ystävyyden jatkumisen ehtona jne. Leikitään mitä sä haluat jos annat mulle sen ja sen tavaran.

Haluatko että lapsesi on tuollaisen pojan kaveri? Ei se tuohon jää jos on kieroiluun taipuvainen. Voi olla helpompi etsiä rehdimpää seuraa.

Vaatii harjoittelua aikuiseltakin, että oppii selvittämään näitä lasten riitoja.

Voisit puhua sille pojallekkin suoraan asiasta.

Jotkut vanhemmat ei osaa koskaan selvittää lastensa asioita, vaan heti sanotaan älä ole sen kanssa.

Huono ratkaisu, jos kavereita on vain yksi.

Vierailija
12/14 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä saa vapaasti komennella ja vaikkapa ajaa kaverin pois tai käyttää väkivaltaa, jos asiat ei mene oman mielen mukaan.

Tämä lapseni ex-kaveri veljineen ei ole onnistunut saamaan uutta seuraa sen jälkeen kun kielsin poikaamme olemasta hänen seurassaan. Kukaan ei jaksa kun sanovat että se on niin ilkeä. Ei yksin meidän lapsen mielipide tyypistä.

t. 12

minun valvontani alla, mutta tuo poika tietenkin haluaa olla omalla alueellaan, siellähän hänellä on kotikenttäetu. Mutta täytyy sopivan tilanteen tullen mainita. Olen vain aina arka puhumaan näin herkistä asioista suoraan, sillä ne on herkkiä vaikka onkin vaan lasten nahistelua periaatteessa. ap

Vierailija
13/14 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

omasta pojastani, kun ei ole itse siinä asemassa, että mieluummin kuitenkin näinpäin. Aikuisena kyllä harmittaa jos itse on ollut kiusaajana. Harmi kun näitä tuntuu olevan niin paljon. Ja minusta tuntuu että kuusivuotiaat osaavat jo tahallisesti kiusata tai systemaattisesti poissulkea porukasta, ettei kaikki mene sen piikkiin etteivät ymmärrä. ap

Vierailija
14/14 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat mielestäni tasavertaisia, mutta tuo henkinen vallankäyttö... Se on vielä vähän sellasta mistä ei aina saa otetta, ja ehkä ahdistavampaakin. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi