räätälöikää rytmi
miedän kohta 3-kuiselle. Ei meinaa saada päikkäreille sitten millään! Monetko pitäis olla, kuinka pitkät ja mihin aikaan. Mitä te muut saman ikäisten äidit puuhaatte, minä meinaan ikävystyä kuoliaaksi, kun ei pihallekaan pääse, kun on niin kylmä...
Kommentit (4)
rytmiä vielä tuon ikäisellä (4 lasta). Ihan on vauvantahtisesti menty, nukkui silloin kun nukutti. Toki päivällä enemmän ohjelmaa ja leikkimistä, ja yöllä valotonta eikä seurustelua, mutta noin muuten.
En minäkään mitään kummempaa ressiä revi, mutta jonkinlainen runko päivässä helpottaa elämää... siksi kai huhuilen täältä ideoita rytmiin, kun itse väsyneenä olen sitten työntämässä vauvaa unille koko ajan (siinä toivossa, että sais itsekin nukkua) eikä siinäkään mitään järkeä ole...
päivällä meidän vauva jaksaa olla hereillä pari tuntia. sen aikaa kun sylitellään, leikitään ja jumpataan lattialla, touhutaan kotijuttuja, niin jo alkaa ramasee. vaipanvaihto, tissiä ja on jo aika tainnuksissa kun vaunuihin pukee. usein myös tirinä väsymyksen merkki. illalla jaksaa valvoa pidempään, eikä välttämättä enää anna unelle periksi vaikka näin äidin näkökulmasta pienet tirsat tekisi poikaa. en osaa oikein muuten neuvoa kun ala laittamaan vauvaa unille heti, kun näyttää väsymyksen merkkejä. meillä ainakin yliväsyneenä hermostuu ja unen saaminen tällöin vaikeutuu. valvottaako vauva yöllä kun olet väsynyt?
meillä on pian 3,5 kk vanha vauveliini. rytmistä en oo ressannu vielä, vaan ollaan menty hyvin vauvan tahtiin, sen takiahan tässä äitiyslomalla ollaan. uskon että rytmin rakentuminen ja luominen on helpompaa sitten, kun vauva alkaa syömään kiinteitä. meillä ollaan tissimaidolla, ja nyt alkaa tuntumaan että vauvan energiantarve kasvaa koska on tissillä jatkuvasti uniaikoja lukuunottamatta. vauva on alusta asti nukkunut yönsä hyvin (paitsi tissiä tarvii monta kertaa yössä, nukutaan perhepedissä joten syöminen käy aika vaivattomasti). yöunille käyminen on välillä haastavaa; toisinaan nukahtaa tyynesti tissille, jos ei, se tietää kiukkua ja huutoa mutta rauhottuu aika pian kun sylittelee ja hyssyttelee. alkuun vauva nukkui yöllä noin kello 00-10, nyt vasta hiljattain "rytmi" on aikaistunut siten että nukkuu yöunia noin kello 21-7. vauva nukkuu yhdet tai kahdet pidemmät päiväunet ULKONA VAUNUISSA. sisällä ei pitkistä unista tule mitään. vaunu-unet on 2-4 tunnin mittaiset. sekin on jo muuttunut; aiemmin nukkui tyytyväisenä 4 tuntia putkeen, nyt tarvii välillä käydä heijaamssa vaunuja, nukkuisi paremmin liikkuvissa vaunuissa. meillä on nukuttu ulkona lähes koko ajan, 20 pakkasastetta olen pitänyt rajana. hyvin vauvalle päälle ja kovilla pakkasilla vaunujen kunnollinen vuoraus ja suojaus niin kyllä tarkenee (vaunuihin lämpöpussi ja suuaukon suoja!). jos epäilee niin vaunuihin voi laittaa lämpömittarin. vaunupäikkäreiden lisäksi tirsailee 2-4 kertaan päivässä, esim. autossa nukahtaa aina välittömästi. en vielä viitsi ottaa paineita tuntitarkasta rytmistä, vauva on niin pieni että se muuttuu koko ajan kasvun ja kehityksen mukana. sitten kun kiinteät on kunnolla mukana niin sitten aletaan tarkemmin rakentamaan päivälle rytmiä. tosin tähän mun ajatukseen saattaa vaikuttaa se, että vauva nukkuu yöt kunnolla, mikä on tosi tärkeä asia jaksamisen kannalta. yli yksivuotiaalle ns. "päiväkotirytmi" on mun mielestä aika passeli.
tosta ikävystymisestä vielä, eli me ulkoillaan päivittäin, ja välillä vaunuilen yhdessä naapurin äidin kanssa mikä on piristyttävää. muuten aika kyllä menee ihan vauvaa hoitaessa ja sen kanssa puuhastellessa (on alkanu ymmärtää lelujen päälle). jonkin verran yritän tehdä kotitöitä mutta ei oikein huvittaisi. mun mielestä päivät menee kyllä tosi nopeesti, ja yritän ottaa omaa aikaa silloin kun vauva nukkuu (oon netissä, luen, lepään). ehkä keveemmällä mennään perhekerhoon, siellä ainakin tapaa muita kotona olevia aikuisia jos tuntuu, että aikuisten seuraa ja suhteita kaipaa. tsemppiä ja mukavaa kevään odotusta sulle ja sun vauvalle!