Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauheaa tajuta: narsistinen persoonallisuushäiriöinen rehtorina!

Vierailija
25.02.2010 |

Pyysimme oppilashuoltoryhmän koolle, sillä olimme kuulleet aivan käsittämättömiä juttuja lapsestamme koululla. No, tämä on pitkä tarina, joten en kirjoita kaikkea, mutta oppilashuoltoryhmän koollekutsumista ehdotti kuraattori, joka oli sitä mieltä, että lapsen opettaja on ottanut lapsemme silmätikuksi ja levittää lapsesta suoranaisia valeita sekä koulussa, että soittelee niitä meille kotiin.

No, menimme tähän kokoukseen siinä toivossa, että näiden valeiden levittäminen loppuu ja että opettajan on syytä suhtautua ammattimaisemmin työhönsä. Järkytys oli melkoinen, kun aloitimme kokouksen: rehtori johdatteli keskustelun aivan toisaalle, ei suostunut ottamaan mitään kantaa esittämiimme asioihin ja saneli kuinka heillä tehdään! Omahyväisesti lopetti kokouksen lopulta vastaamatta yhteenkään kysymykseen, joita esitimme.

On aivan käsittämätön olo, tuntuu, että täytyy saada lapsi mahdollisimman pian pois tuosta koulusta, ennenkuin hän itse roolittaa itsenä pahaksi, kuten opettaja on jo tekee.

Onko kenelläkään muulla vastaavia kokemuksia? Voiko todella olla noin läpeensä itseään täynnäolevia ja täysin toista kuulemattomia ihmisiä tuossa asemassa?!

Ja tiedoksi vielä: olen itsekin opettaja, mutten ole yhdessäkään työyhteisössä vielä törmännyt tuollaiseen "seinään" - täyteen kyvyttömyyteen olla inhimillisessä vuorovaikutuksessa. Miten tuollaista porukkaa voi kouluissamme olla?!

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä emme usko kumpaankaan ideologiaan. Onneksi täällä on kouluja mistä valita - olemme muutenkin harkinneet muuttoa toiselle alueelle. En vain olisi uskonut, että tuli vähän vipinää tuohon uuden talon etsimiseen koulun takia!

ap

Vierailija
22/31 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollainen rehtori. Hän oli pääjehu, kävelikin niinkuin maapallon omistaja. Jostakin syystä hän laitteli suoraan sanottuna mielivaltausesti oppilaita jälki-istuntoon. Minäkin sain monesti kuulla kuinka hän hommaa minut perhekotiin. En ollut häirikkö oppilas, joskaan en hissukkakaan. Mutta niin siinä aina kävi että kansliassa ja jälki-istunnossa istuin monta kertaa ja paljon kauemmin kuin muut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin itse tällaisessa koulussa. Jossa oli muutaman opettajan ryhmä, jotka nauttivat suuresti voidessaan alistaa aina muutamaa uhriksi valitsemaansa oppilasta - näiksi valikoituivat yleensä muuten ihan tavalliset oppilaat, mutta erona "ei-kiusattuihin" oli, että oppilaat tulivat vähemmän varakkaista perheistä.

Olemme luokkakavereiden kanssa aikuisina puhuneet muistoistamme enemmänkin - vanhemmillemme emme uskaltaneet aikoinaan kertoa mitään, sillä me luokan edessä väheksytyt ja silmätikuiksi otetut olimme syyllistetyt opettajien puolelta niin tehokkaasti, ettemme lopulta enää uskaltaneet edes avata suutamme - ja siitäkin sitten löytyi vitsin juurta. Sivustakatsojat taas olivat kauhuissaan ja hiljaa, jotteivat itse joutuisi puolestaan silmätikuiksi.

Onneksi ajat ovat muuttuneet ja lapset uskaltavat kertoa näistä asioista vanhemmilleen (toivottavasti!).

Minä ja nuo pari muuta luokkatoveriani pääsimme ko matematiikanopettajn kynsistä kun tämä vaihtoi koulua ja ruotsinopettajan kynsistä, kun itse vaihdoimme kauempana olevaan lukioon.

Myöhemmin, nyt kohta parikymmentä vuotta myöhemmin kuulin, että ko ruotsinopettaja oli itse joutunut koulun poikien silmätikuksi ja joutui usein lähtemään kesken oppituntien itkien pois luokasta. Vaikka en hyväksy kiusaamista sinänsä puolin enkä toisin, on myönnettävä, että tässä nimenomaisessa tilanteessa totesin, että oikeudenmukaisuuden laki täyttyi pikkupoikien tekojen muodossa.

Vierailija
24/31 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aivan hirvittävää.

Vierailija
25/31 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kannata alkaa mihinkään kanssakäymiseen tai oikeuksiensa peräämiseen, vaan siirtää lapsi toiseen kouluun keinolla millä hyvänsä!

Kannattaa muutenkin olla varovainen sanoissaan ja kirjoituksissaan, ettei vahingossakaan "loukkaa kunniaa", siitä vasta iso soppa syntyy.

Toivottavasti lapsi pääsee normaaliin kouluun.

Nämä narsistisesti luonnehäiriöiset hakeutuvat mielellään johtotehtäviin - osaavat esittää kovin vakuuttavaa ja osaavaa. Jossain vaiheessa ne "oikeat karvat" tulevat esille.

Vierailija
26/31 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persoonallisuushäiriöinen kun ei suostu missään nimessä näkemään itsessään mitään vikaa. Ja he ovat erittäin hyviä manipuloimaan muita.

Joten ainoa tapa taitaa olla eristää persoonallisuushäiriöinen muista. Miten tuo onnistuu, jos kyseessä on koulun rehtori tai opettaja?

Kaiketi niin, että oppilas toisensa jälkeen siirtyy pois koulusta. Jääköön sinne rehtori yksin melskaamaan.

Voimia.

ei kannata alkaa mihinkään kanssakäymiseen tai oikeuksiensa peräämiseen, vaan siirtää lapsi toiseen kouluun keinolla millä hyvänsä! Kannattaa muutenkin olla varovainen sanoissaan ja kirjoituksissaan, ettei vahingossakaan "loukkaa kunniaa", siitä vasta iso soppa syntyy. Toivottavasti lapsi pääsee normaaliin kouluun. Nämä narsistisesti luonnehäiriöiset hakeutuvat mielellään johtotehtäviin - osaavat esittää kovin vakuuttavaa ja osaavaa. Jossain vaiheessa ne "oikeat karvat" tulevat esille.

Vierailija
27/31 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Kokemus on opettanut kovalla kädellä.

Onneksi häirikkö ei ollut perheenjäsen, mutta kokemaani en unohda koskaan, enkä halua, että kukaan joutuu näiden kynsiin.

Ainut tapa välttyä suurilta ongelmilta on juosta karkuun ja kovaa.

Mikään muu ei auta, eikä näitä luonnehäiriöisiä voi normaali ihminen mitenkään ymmärtää.

Ken kokee, hän tietää ja varoittaa.

Vierailija
28/31 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

löytyy niin narsisteja, alkooholisteja yms. tapauksia niin rehtoreissa kuin opettajissakin.

Itse olen käynyt työhaastattelussa, jonka aikana minulle onneksi jo valkeni millainen "kukka" rehtorina koulua terrorisoi. Olin pistänyt merkille jo, kuinka ko. koulussa vuosittain oli samija virkoja auki. Tuntemukseni rehtorista saivat vahvistuksen, kun erääseen kouluun virkaan valittu tuli ko. koulusta. Hänen tarinansa koulun arjesta olivat todella hurjia...

Vaan kuinka näihin voitaisiin puuttua? Jotta rehtori saisi potkut vaaditaan suoranaisia ihmeita, kuten myös muodollisesti pätevän opettajan viralta panoon.

Vierailija
29/31 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli meilläkin rehtorina pienessä kyläkoulussa 80-luvulla. Saatoi monelle jäädä siitä ihmisestä trauma. Syyllisti esim lapsia jos heidän kotonaan poltettiin tupakka: "haistan kyllä teidän vihoistanne jos kotonanne poltetaan" jne. Lapsen vika? Jos joku katsoi pihalle ikkunasta tunnilla, käski kääntää katseen eteenpäin. Jos joku hymyili, kysyi ilkeästi, että mikä nyt niin naurattaa. Jne...

Vierailija
30/31 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat narsistisen persoonallisuushäiriön kriteerit tässä vielä melko kaukana.

Vierailija
31/31 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyse uusimaalaisesta yhteiskoulusta, jossa naisrehtori?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme