Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No onkos oloa käydä kirkon kerhoissa yms., jos EI kuulu kirkkoon?

Vierailija
25.02.2010 |

Onko jotenkin "väärin" käyttää vaikka kirkon päiväkerho/perhekerho yms. palveluita, jos ei kuulu siihen?

Se vaan kun ei ole ikinä kuulunut eikä riparia käynyt, niin ei sinne varmaan noin vaan liityttäiskään. Mitään aikuisrippikoulua en kyllä ala käymään, kun en edes oikein usko niihin juttuihin.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eivät kuulu kirkkoon niin eivät myöskään vie paikkaa niiltä jotka kuuluvat.

Vierailija
2/32 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan on noloa sitten valittaa, kun seurakunnan kerhoissa on kristillistä sisältöä... Eli jos ei halua kristillistä sisältöä, ei pidä mennä ko kerhoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia ei ole kastettu eivätkä kuulu kirkkoon. Esikoinen käy seurakunnan kerhossa 2 kertaa viikossa ja tykkää ihan älyttömästi ko kerhosta!!

Minä olen ainoa meidän perheessä joka kuuluu kirkkoon ja maksan siis tietenkin myös kirkollisveroa, rippikoulua en ole käynyt. En pidä ollenkaan nolona että kirkkoon kuulumaton lapseni käy kerhossa, hän saa joskus kirkkoon liittyä jos niin haluaa!

Vierailija
4/32 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos kerhot täynnä, niin ottaisi kyllä päähän, että joku kirkkoon kuulumaton saisi paikan ja kirkkoon kuuluvat jäisi ilman.

Vierailija
5/32 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua siis ei sinänsä haittaa vaikka siellä sitten onkin jotain kirkollisia juttuja yms., onpahan yleissivistystä lapselle ja näkee ja kuulee erilaisia katsantokantoja.

ap

Vierailija
6/32 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin lasten päiväkerhoja on vain seurakunnan järjestämiä, joten ei ole paljoa vaihtoehtoja.

Vierailija
7/32 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt lapsi käy itsekseen päiväkerhossa. Ei multa kukaan ole kysellyt, että kuulutko kirkkoon tms. Mua ei ole koskaan kastettu ja kynnys on tosiaan aika suuri aikuisena liittyä kirkkoon. Olen sen sijaan kasvanut uskovaisessa perheessä ja kaikki asiat ovat minulle tuttuja.

Voihan sitä ainakin käydä kerran tutustumassa niin tietää sit millaista siellä on.

Vierailija
8/32 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on sama kuin noukkisi rusinat pullasta.

Vierailija
9/32 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkko ei ole liikeyritys, joka tarjoaa jäsenilleen palveluita jäsenmaksua vastaan, vaan kirkon tehtävä on levittää ilosanomaa Jeesuksesta. Tätä tehtävää esim seurakunnan päiväkerhot toteuttavat, joten tottakai niihin ovat tervetulleita myös (ja erityisesti!) kirkkoon kuulumattomien lapset.

Vierailija
10/32 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..Jos en kuuluisi kirkkoon. Mun mielestä ei pidä ottaa palveluita, jos ei halua maksaa kirkollisveroa.

Vierailija
11/32 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinnostaa kaikki jumala-jutut tms., ja mielestäni on melkein hyvä jos sitäkin puolta joku opettaa - hän tietää sitten äidin kannan asiaan ja tietää että on erilaisia tapoja.

Mutta näin hänellä ois jo lapsesta asti mahdollisuus kuulla kumpaakin puolta.

Tällä ajatuksella vähän itse perustelen sitä jos käymme kirkon jutuissa.. :) eikös tää just ole niiden toiminnan ajatuskin, kai sinne pitäis olla kaikki tervetulleita.

Ja ei ne tietenkään ole siellä kyselleet ketkä kuuluu ketkä ei, mutta ite vaan tuntuu vähän hassulta joskus että onko siellä "luvatta".

ap

Vierailija
12/32 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni on melkein hyvä jos sitäkin puolta joku opettaa - hän tietää sitten äidin kannan asiaan ja tietää että on erilaisia tapoja. Mutta näin hänellä ois jo lapsesta asti mahdollisuus kuulla kumpaakin puolta.

Käytät lasta sitten varmaan myös juutalaisten ja muslimien toiminnassa, jehovantodistajia ja hare krishnoja unohtamatta.

Itse ateistina en ymmärrä, mikten joku uskonnoton (näin ymmärsin ajatusmaailmasi) menee kirkon toimintaan muuten kuin vieraana häihin tms.

Vierailija
13/32 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytät palveluja hyödyksesi, mutta et ole niistä valmis maksamaan kirkollisveron muodossa. Jos liittyisit kirkkoon ei se edellytä rippikoulun käymistä. Vain kirkkovihkiminen edellyttää kastetta ja rippikoulua.

Vierailija
14/32 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoin vaan että en ole ikinä kuulunutkaan kirkkoon.

Miksi kaikki on niin mustavalkoisesti joko tai? Onko pakko ottaa joku tiukka kanta?

Voisin mä viedäkin johonki muuhunkin toimintaan, jos joku muu järkkäisi tollaisia kotin lähellä olevia mukavia, "normaali-ihmisten" sosiaalisesti hyväksyttäviä kerhoja. Nuo lahkolaisten jututhan nyt vaan on yleensä kuitenkni sitä käännyttämiseen tähtäävää, ei niillä ole netissä mitään avoimia sivuja joissa on lasten kerhot ja päivät ja paikat.

Voisin mä muodon vuoksi ihan hyvin liittyäkin kirkkoon ja makssaa sitä veroa, JOS sen voisi tehdä vaan tyyliin netissä "liityn" täyttämällä jonkun lomakkeen.

Mutta kun siihen liittyy se että mun pitäis käydä joku ihme ripari ja esittää uskovani niihin juttuihin just sellasenaan tms. - no thx.

mutta jos lapseni haluaa uskoa niin en kai voi sitä häneltä kieltää :).

ap

Vierailija
15/32 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ota rohkeasti yhteyttä, jos haluat lapsesi päiväkerhoon. Monilla paikkakunnilla juuri kertomistasi syistä lapset ovat tervetulleita ihan samalta viivalta riippumatta vanhempien uskonnollisesta vakaumuksesta. Joissakin on jouduttu laittamaan suuren kysynnän vuoksi jotain jonoja. Perhekerhoon voi tulla kuka vaan.

Kerhoissa käy paljon ei kirkkoon kuuluvia. Ja minusta se häiritsee vain jos näillä henkilöillä on tarve alkaa ohjaamaan kirkon toimintaa. Siis on ollut tapauksia, joissa on haluttu kerhoon, jos sieltä voisi poistaa hartauden tai jotain muuta yhtä rakentavaa. Mutta kertomillasi perusteilla on oikein perusteltua eikä yhtään noloa osallistua lapsen kanssa kerhoihin.

Vierailija
16/32 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä kun oon miettinyt että pitääkö mun jotenkin "ilmoittaa" niille ohjaajille / "kysyä erikseen lupaa" että en kuulu, mutta kai me saadaan täällä välillä käydä tms. ...

En haluaisi tosiaan olla suoraan epärehellinen eli käydä ilman "lupaa", jos se ei olisikaan jotenkin suotavaa.

Tosin lapsi on menossa päiväkerhoon nyt ja tokihan siinä hakemuskaavakkeessakin jo asia kai näkyi kun en laittanut mitään seurakuntaa.

ap

Vierailija
17/32 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koko perheen voimin käydään seurakunnan perhekerhossa. En ole kokenut että olisi jotenkin noloa. Musta on hyvä että lapset kuulevat uskonasioista siellä, kun ei me kotona niistä puhuta. Oppivat sitten senkin puolen.

Vierailija
18/32 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku joka ei vaivaudu maksamaan kirkolliseveroa vie lapseni kerhopaikan. Meilläpäin kerhoihin on todella ruuhkaa ja kaikki halukkaat eivät edes pääse.

Vierailija
19/32 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tokihan siinä hakemuskaavakkeessakin jo asia kai näkyi kun en laittanut mitään seurakuntaa.

Meilläkin seurakunta kysyttiin kaavakkeessa, joten ei sinne "salaa" voi livahtaa.

Meidän kunnassa ainakin oletettiin että kaikki "isot" pph-lapset käyvät seurakunnan kerhossa riippumatta uskonnosta tai seurakunnasta. Ennemminkin tuntui tädeille olevan yllätys kun emme ilmoittaneet lapsia kerhoon.

Minusta nimittäin oli kaksinkertaisesti noloa viedä kerhopaikka joltain muuten kotona olevalta lapselta kun kerran lapset ovat jo päivähoidossa ja eivät edes kuulu seurakuntaan. Kerhoihin eivät siis mahdu kaikki halukkaat. PPH:lla olevat lapset ovat etusijalla. (Mikä on mielestäni kummallista.)

Vierailija
20/32 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

liittyä kirkkoon, vaikka et kävisi rippikoulua. Sinua ei konfirmoida ilman rippikoulua, mutta kirkkoon voi kyllä liittyä. Esim:

http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/8438D1117EB147FFC225706C003CD2E9?Open…

Seurakunnan toiminnassa saa olla mukana, vaikka ei kuuluisi kirkkoon. Mutta minun mielestä on hassua, että ei halua kuulua jonkin yhteisön jäseneksi, mutta kuitenkin käy sen toiminnassa. Niin kuin joku kirjoittikin, se on kyllä rusinoiden noukkimista pullasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme